Pinterest czy Twitter - która platforma jest lepsza dla biznesu?
2014-07-04 09:15
Pinterest czy Twitter dla biznesu? © peshkova - Fotolia.com
Przeczytaj także: Politycy w social mediach: posłowie czy już influencerzy?
Różne potrzeby, różne platformyTwitter (i jego słynne 140 znaków) zaczął dominować na scenie mediów społecznościowych praktycznie już od samego debiutu w 2006 roku. W ciągu ostatnich ośmiu lat, Twitter zebrał około 676 milionów zarejestrowanych użytkowników (oraz 115 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie). Nawet ludzie którzy nie tweetują (co stanowi ok. 40% absolutnej liczby użytkowników), nadal sprawdzają tweety innych.
W kwietniu 2010, Twitter ogłosił, że na platformie zaistnieje możliwość umieszczania reklam w postaci promowanych tweetów - "zwyczajnych tweetów, które będą mogły być podkreślone przez organizacje i indywidualnych użytkowników w celu dotarcia do szerszej publiczności." Od tamtego czasu, Twitter zyskiwał coraz większą popularność wśród przedsiębiorców. Dzięki usłudze "Twitter Business", marki są w stanie dotrzeć do tysięcy potencjalnych klientów. Niezależnie od tego czy chodzi o promocję treści, ogłoszenie nowego produktu lub wydarzenia, czy o obsługę klienta, Twitter okazuje się być świetnym aktywem marketingowym.
Dominacja treści wizualnych
Należy jednak pamiętać o tym, że treści wizualne zyskują aktualnie ogromną popularność – znacznie większą, niż ktokolwiek mógł przewidzieć. W ciągu ostatnich kilku lat, social media zostały zalane całą masą elementów graficznych wysokiej jakości. Nie powinno to nas dziwić, ponieważ od 65% do 85% populacji uważa, że treści wizualne są najbardziej przydatne podczas nauki i zdobywania nowych informacji.
Grafiki są również łatwe w konsumpcji i nie wymagają wysokiego poziomu koncentracji, który jest wymagany podczas czytania tekstu. Wszystkie te czynniki współgrają z ludzką naturą, która sugeruje, że zawsze pragniemy dotrzeć do celu po najniższej linii oporu. Elementy wizualne nie tylko pomagają w szybkim przykuciu uwagi odbiorców, ale również na efektywne przekazywanie komunikatów marketingowych. Innymi słowy, treści graficzne są przydatne w biznesie.
fot. peshkova - Fotolia.com
Pinterest czy Twitter dla biznesu?
Czym jest Pinterest?
Przez jakiś czas, Instagram był dominującą platformą social media opartą na grafice. Na rynku wystąpiły jednak znaczne zmiany po tym jak zauważono znaczny wzrost Pinterest.
Pinterest wystartował w 2010 roku, lecz dopiero w 2013 roku stał się najpopularniejszym portalem opartym na publikacji treści wizualnych. Pinterest przyciągnął już ponad 70 milionów użytkowników z całego świata, osiągając jednocześnie w zeszłym roku oszołamiający wzrost ruchu – 125%!
Przedsiębiorców z pewnością zainteresuje fakt, około 70% użytkowników Pinterest twierdzi, że odwiedza portal aby zdobyć więcej informacji dotyczących produktów i usług. Coraz większe marki, takie jak General Mills, Expedia czy Gap zaczynają startować z pierwszymi płatnymi kampaniami reklamowymi na Pinterest. Nie powinniśmy raczej oczekiwać, że trend ten ulegnie spowolnieniu.
Dlaczego Pinterest?
Jeśli Twój biznes jest w jakikolwiek sposób powiązany z żywnością, podróżami, DIY, zdrowiem lub modą, Pinterest wydaje się być idealną opcją. Dla przykładu, gotowanie i zdjęcia związane z jedzeniem składają się na 66% aktywności na Pinterest (na Twitterze, odsetek jest zbliżony do 40%).
Największa zaleta Pinterest polega jednak na tym, że 83% użytkowników wykorzystujących platformę to kobiety. Po pierwsze, w mediach społecznościowych, kobiety zachowują wyższą lojalność od mężczyzn co oznacza, że po jakimś czasie stają się bardziej aktywnymi użytkownikami. Jeśli Twoim celem jest stworzenie interaktywnej kampanii social media o wysokim zaangażowaniu, Pinterest może okazać się strzałem w dziesiątkę.
Po drugie, 81% badanych przyznało, że akurat ta platforma jest dla nich wiarygodnym źródłem informacji i porad. Jeśli za pomocą kampanii pragniesz zwiększyć lojalność, Pinterest wydaje się więc jednym z prostszych sposobów na osiągnięcie tego celu.
Dlaczego Twitter?
Warto wspomnieć jednak także o kilku korzyściach płynących z aktywności na Twitterze. Dla przykładu, jeśli chodzi o płeć, Twitter jest odwiedzany mniej więcej przez taką samą liczbę kobiet co mężczyzn. Co więcej, Twitter w większym stopniu przyciąga użytkowników mieszkających w miastach (20%, w przeciwieństwie do 13% na Pinterest). Jeśli działasz na rynku technologii, Twitter również może okazać się przydatny ponieważ taki rodzaj zainteresowań zgłasza 44% użytkowników tej platformy (Pinterest - 33%, Facebook - 31%).
Najcenniejszą korzyścią płynącą z działalności na Twitterze jest jednak to, że można znakomicie go połączyć z innymi mediami społecznościowymi, stronami internetowymi oraz emailami. Twitter wydaje się być nieco bardziej pasywny od pozostałych platform social media, więc warto go wykorzystać do generowania ruchu na innych miejscach w sieci (np. blogach). Większość innych kanałów social media nie nadaje się do końca do tego celu. Twitter jest również świetnym narzędziem służącym do obsługi klienta. Zamiast czekać na odpowiedź e-mail, klienci często kierują zapytania i wątpliwości wykorzystując tą platformę.
Podsumowanie
W gruncie rzeczy, to z jakiej platformy powinieneś korzystać jako przedsiębiorca, zależy więc od tego, jaki biznes prowadzisz. Odnosić się to będzie zresztą do wszystkich mediów, w których planujesz się pojawić. Jeżeli masz wystarczająco środków oraz czasu, dobrym rozwiązaniem jest obecność na wszystkich kluczowych platformach i połączenie systemu publikacji – wówczas skupiając się na tej najbardziej odpowiedniej dla Twojej firmy, będzie z automatu publikował również na pozostałych social media. Dobór odpowiedniej strategii w tym zakresie to już jednak temat na całkowicie osobny artykuł.
oprac. : Grupa TENSE
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)