eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyLeasing w Polsce: jaką ma jakość?

Leasing w Polsce: jaką ma jakość?

2014-07-09 12:36

Leasing w Polsce: jaką ma jakość?

Leasing zdobywa coraz większe uznanie przedsiębiorców © Coloures-pic - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Leasing zdobywa coraz większe uznanie przedsiębiorców - z badań przeprowadzonych przez PMR Research na zlecenie BZ WBK Leasing wynika, że z tej formy finansowania korzysta już ponad 40 procent rodzimych firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Niemal wszyscy badani przyznają, że leasingodawcy charakteryzują sie elastycznym podejściem w zakresie dopasowania warunków oferty do potrzeb klienta.

Przeczytaj także: Polski leasing w górę

Według badania z usług leasingu w Polsce korzysta obecnie cztery na dziesięć przedsiębiorstw w sektorze MŚP (42%), przy czym odsetek ten jest zróżnicowany w zależności od wielkości firm - 40% firm małych (zatrudniających od 1 do 49 pracowników) oraz 51% firm średnich (od 50 do 249 pracowników). Głównym kryterium wyboru oferty leasingowej jest atrakcyjny poziom finansowy oferty (68%). Dla co czwartej firmy równie ważne w ofercie jest to czy wcześniej współpracowała z danym podmiotem finansującym. Dodatkowo blisko co 10 przedsiębiorca korzysta z usług doradcy leasingowego, w którego banku ma konto firmowe.

- Obecnie istotna jest nie tylko atrakcyjna oferta cenowa,
ale i jakość obsługi. Ten czynnik w głównej mierze decyduje dzisiaj, czy firma podejmie decyzję o skorzystaniu z oferty finansowania danego leasingodawcy. Przedsiębiorcy poszukują przede wszystkim sprawdzonego partnera, który oferuje stabilne warunki finansowania oraz jest w stanie zapewnić kompleksową obsługę prowadzonej działalności, wykraczającą już ponad leasing danego rodzaju środka trwałego, ale również partnera oferującego kompleksową obsługę finansową jaka płynie ze współpracy firm z ściśle powiązanych z największymi polskimi grupami bankowymi - podkreśla Tomasz Sudaj, Dyrektor Zarządzający ds. Strategii Rynkowej BZ WBK Leasing.

fot. mat. prasowe

Powody wyboru konkretnej firmy leasingowej

Głównym kryterium wyboru oferty leasingowej jest atrakcyjny poziom finansowy oferty (68%). Dla co czwartej firmy równie ważne w ofercie jest to czy wcześniej współpracowała z danym podmiotem finansującym.


Rekordowa branża – jakość buduje wyniki

Branża leasingu w 2013 r. odnotowała wzrost na poziomie 7% w stosunku do rekordowego jak dotąd w branży 2008 roku. Zgodnie z danymi Związku Polskiego Leasingu (ZPL) w zeszłym roku sfinansowano środki trwałe o łącznej wartości 35,3 mld zł, a dynamika r/r wyniosła 13%.

- Z naszej perspektywy trend wzrostowy całej branży będzie się wzmacniał. Biorąc pod uwagę nasze prognozy rok 2014 będzie okresem wzrostów na podobnym poziomie z jakim mieliśmy do czynienia pod koniec ubiegłego roku. Spodziewamy się mocnego odbicia w branży budowlano-montażowej, a okres przejściowy w rolnictwie przed ogłoszeniem założeń Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - PROW 2014-2020 powinien być dobry dla największych graczy na rynku. Dzięki rozbudowanej sieci dostawców i wyspecjalizowanym sieciom sprzedaży firmy mogą być blisko aktualnych potrzeb inwestycyjnych rolnika i z pewnością będą w stanie zaoferować mu specjalne, dostosowane do oczekiwań rozwiązania, które pozwolą przedsiębiorcom rolnym, zgodnie z założeniami, realizować zaplanowane inwestycje, nawet w przypadku braku wsparcia środków z programu – stwierdza Tomasz Sudaj. – Wyzwanie przed jakim obecnie stoimy, to utrzymanie dotychczasowego poziomu jakości obsługi klientów i dalszy rozwój dedykowanej dla każdej branży oferty przy profesjonalnym zaangażowaniu sił sprzedaży. Nasze badania potwierdzają ten kierunek rozwoju. – dodaje.

W opinii badanych przez BZ WBK Leasing przedsiębiorców, pracownicy firm leasingowych są bardzo zaangażowani w sprzedaż produktów (92%), przedstawiają ofertę w sposób satysfakcjonujący klienta zarówno w zakresie ilości, jak i jakości prezentowanych informacji na temat oferowanych produktów. W opinii zdecydowanej większości badanych (85%), prezentowana oferta leasingowa jest kompletna, czytelnie opisana, a przede wszystkim zrozumiała dla odbiorcy leasingu.

Pojazdy i maszyny najpopularniejsze

Firmy mają możliwość sfinansowania na zasadzie leasingu szeregu inwestycji (wykres 2). Jak wynika z niniejszego badania spośród obszarów, jakie klienci finansują za pośrednictwem firm leasingowych, wyraźnie przeważa oferta leasingu pojazdów (82%). Niemniej Klient na rynku może wybrać praktycznie każdy przedmiot leasingu. Warto jednak dodatkowo podkreślić, że w przypadku dosyć szerokiego segmentu pojazdów (w tym głównie autobusy, pojazdy ciężarowe pow. 3,5 t, ciągniki siodłowe, auta osobowe), wg ZPL, struktura finansowania środków trwałych za 2013 r. pokazuje, że kolejną silną grupą finansowych środków trwałych są maszyny, których udział w strukturze wynosi prawie 33% w stosunku do 59%, jakie stanowią pojazdy, kiedy mówimy o aktywach sfinansowanych tak leasingiem, jak i pożyczką. Niemniej, kiedy mówimy o finansowaniu aktywów tylko na drodze pożyczki, proporcja się odwraca. Maszyny obejmują 75% w stosunku do niecałych 22%, jakie przypadają w udziale pojazdom. Tylko nieznaczna część firm korzysta z usług leasingu w zakresie IT czy sprzętu biurowego oraz w obszarze nieruchomości.

fot. mat. prasowe

Struktura leasingu w Polsce

Jak wynika z niniejszego badania spośród obszarów, jakie klienci finansują za pośrednictwem firm leasingowych, wyraźnie przeważa oferta leasingu pojazdów (82%).


 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: