Analiza SWOT: salon fryzjersko-kosmetyczny
2014-07-18 13:47
Salon fryzjerski © Coka - Fotolia.com
Przeczytaj także: Innowacyjny produkt konieczny, by odnieść sukces rynkowy?
Skrót pochodzi od pierwszych liter angielskich wyrazów:- S = Strengths, czyli mocne strony
- W = Weaknesses, czyli słabe strony
- O = Opportunities, czyli szanse
- T = Threats, czyli zagrożenia
W pola S (mocne strony) oraz W (słabe strony) wpisuje się cechy odnoszące się do firmy, czyli wszystko to, czym wyróżnia się od konkurencji, za co cenią firmę klienci, jaką oferuje jakość produktów i ofertę dodatkową - lub określa się brak tych rzeczy.
Natomiast pola O (szanse) oraz T (zagrożenia) – to miejsca na cechy związane z otoczeniem zewnętrznym i czynniki niezależne od firmy. Dotyczą działalności konkurencji i innych podmiotów znajdujących się w okolicy, zmieniających się trendów konsumenckich czy gospodarki.
Często mocne i słabe strony dotyczą głównie teraźniejszości, podczas gdy szanse i zagrożenia – przyszłości.
Najlepiej przeprowadzić taką analizę przed uruchomieniem działalności, a potem dobrze jest ją powtarzać co jakiś czas: co pół roku, rok. Jest to dobry sposób na to, aby uchwycić, jakie zmiany są konieczne do wprowadzenia oraz sprawdzić, czy nie pojawiły się na rynku lub w firmie nowe możliwości rozwoju.
fot. mat. prasowe
Analiza SWOT
Przeprowadźmy przykładową analizę SWOT dla salonu kosmetyczno-fryzjerskiego.
Dobra strona to na przykład: szeroki wybór zabiegów kosmetycznych, specjalizacja w strzyżeniu dzieci, stosowanie ekologicznych produktów, dobrze wyszkolona kadra, gwarancja jakości produktów i cały zakres dodatkowych usług (np. wykonywanie usług kosmetyczno-fryzjerskich w domu klienta).
Przykładem złych stron może być: niewykwalifikowany personel, słaba lokalizacja, wyższe ceny w porównaniu z ofertą konkurencji oraz brak parkingu przed salonem.
Szansą może być: budowany akademik w okolicy, nowy sklepik spożywczy, który otwiera się obok salonu czy też różnego rodzaju konkursy stylizacji włosów.
Zagrożeniem ewidentnie jest: pojawienie się konkurencji lub remont drogi powodujący utrudnienie w dotarciu do salonu.
W jaki sposób najlepiej wykorzystać wiedzę z analizy? Poinformować konsumenta o dobrych stronach, poprawić w miarę możliwości jak najszybciej te złe, wykorzystać szanse na zwiększenie zysków i zniwelować potencjalne zagrożenia. Łatwo powiedzieć. A jak do tego się zabrać?
Można w taki sposób, np.:
- Firma specjalizuje się w strzyżeniu dzieci. To nie jest oczywiście jedyna usługa, jaką świadczy, tym niemniej posiada predyspozycje do tego, jak i odpowiednio dostosowany salon do świadczenia takich usług. Należy poinformować o tym klientów. Do nazwy salonu można dodać element mówiący o tym, że w tym miejscu wyczarowuje się piękne fryzurki dla najmłodszych, czyli np.: „Grzywki i grzyweczki”. Niech dziecięce buźki będą także motywem wizualnym, który będzie częścią komunikacji zewnętrznej z klientem. Wizytówki, ulotki, czy też promocje, niech zawsze wykorzystują elementy kobiecej grzywki i dziecięcej grzyweczki.
- Dyplomy i inne trofea pracowników umieszczone są w widocznym dla klienta miejscu, aby się nimi chwalić, informować na bieżąco o nowych osiągnięciach personelu, budować wizerunek eksperta.
- Jeśli w salonie używa się ekologicznych produktów, można umieścić odpowiednią informację o zaletach takich kosmetyków. Niech klientki poczują, że dokonują najlepszego wyboru.
- Niewykwalifikowany personel należy doszkalać. Opłacony kurs dla pracownika jest doskonałym motywacyjnym narzędziem. Będzie czuł się doceniony i będzie efektywniej pracował.
- Jeśli w danym salonie są wyższe ceny, nie zawsze jest sens konkurowania za pomocą ich obniżania. Zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie tańszy. Jeśli wyższe ceny wynikają z lepszej jakości - powiedz o tym klientom. Niech ceny będą wyższe, ale niech klient jest pewny, że takich usług nie znajdzie w innym miejscu. Można także zastosować taką strategię, że jeden rodzaj zabiegów będzie sprzedawany na bardzo niskiej marży, np. manicure. A inne usługi związane z kosmetyką dłoni czy nóg - będą w wyższej cenie.
- Brak parkingu to problem, z którym też można sobie poradzić, np. porozumieć się ze sklepem, który ma dostatecznie dużo miejsca, aby pomieścić także samochody klientów salonu. W zamian warto zaoferować promocyjne ceny w salonie dla właścicieli i personelu sklepu lub możliwość zostawienia ulotek promujących ten sklep. W witrynie i na tablicy przed wejściem umieść wyraźny napis „Parking znajduje się obok sklepu X, tuż za rogiem”.
- Akademik w okolicy to potencjalne klientki i klienci usług salonu. Zniżki dla studentów na pewno zyskają lojalnych nabywców. Można organizować różne pakiety dla tej grupy odbiorców, łączyć na przykład strzyżenie z manicure, przez co zwiększa się wartość tzw. koszyka zakupowego.
- Sklepik spożywczy tuż obok salonu to naprawdę bardzo dobra okazja do dodatkowych obrotów. Codziennie przychodzą tam klienci, którzy mogą być także klientami sąsiedniego miejsca. Warto dogadać się z właścicielem sklepu i wspierać swoją sprzedaż nawzajem.
- Jeśli wiadomo, że w pobliżu powstaje nowy salon fryzjersko-kosmetyczny, trzeba wzmocnić swoje działania reklamowe. Dobrym rozwiązaniem będą propozycje budujące lojalność klientów, np. karty Stałego Klienta. Tak, jak w kawiarni można otrzymać 10. kawę gratis, tak tutaj przy 10. wizycie usługa o wartości średniej ceny z dziewięciu wcześniejszych wizyt będzie gratis. Jakość świadczonych usług oraz obsługi musi być oczkiem w głowie właściciela i personelu. Niech klienci nie poczują potrzeby skorzystania z innego punktu.
- Remont drogi (odbywający się tuż obok salonu) to nie lada problem. Jednak i z tym można sobie poradzić. Należy zadbać o odpowiednie oznaczenie nowej drogi dojścia do salonu, ustawić przyciągające wzrok transparenty – będące drogowskazem, a przy okazji reklamą. Warto być w kontakcie z administracją osiedla, a nawet bezpośrednio z wykonawcami i nalegać na jak najszybsze rozwiązanie tematu.
fot. mat. prasowe
„Pomysł na biznes. Jak zwiększyć sprzedaż w swojej firmie? SALONY FRYZJERSKIE I KOSMETYCZNE”
oprac. : Kreatywny Butik ONE
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
proinnowacyjni.pl / 2014-07-20 11:37:10
Warto zakładać własną działalność i angażować się w różne inicjatywy klastrowe. We fryzjerstwie może to być trudne, ale np w dziedzinie innowacyjności powstają podobne przedsięwzięcia, przykładem może być proinnowacyjny klaster biznesu. [ odpowiedz ] [ cytuj ]