Wydatki na reklamę I–IV 2014 r. - sektor finansowy
2014-07-17 10:55
Przeczytaj także: Wydatki na reklamę w Polsce i na świecie 2014
Z przeprowadzonej przez Equinox Polska analizy wynika, że operatorzy komórkowi raczej konserwatywnie podchodzą do mobilnego biznesu bankowego i traktują go jako dodanie jeszcze jednej funkcjonalności do swojej oferty, którą można przyciągnąć potencjalnych klientów. W kilkuletniej perspektywie, firmy telekomunikacyjne mają zapisaną możliwość odsprzedaży operacji bankowych kooperującym bankom, co można odbierać jako niechęć do wchodzenia w biznes bankowości, chyba, że ten segment okaże się „żyłą złota”.
Obecnie mamy na świecie ponad 9 mld urządzeń mobilnych, a analitycy firmy McKinsey szacują, że w ciągu następnych 10 lat liczba ta wzrośnie do 50 mld. Z pewnością beneficjentami tych zmian okażą się konsumenci. To w jakim tempie nowe technologie będą przyswajane, zależało będzie od liczby tzw. Early Adopters, czyli ludzi interesujących się nowinkami technicznymi i adaptującymi je szybko w swoim życiu. Na razie jednak wygląda na to, że nie obejdzie się też bez edukowania potencjalnych klientów bankowości mobilnej, nie tylko o możliwościach, ale i o bezpieczeństwie. Pokazują to wyniki ankiety, gdzie jedną z przyczyn, dla których nie korzystamy z bankowości mobilnej jest właśnie obawa o bezpieczeństwo (36,7%). W Polsce w ciągu ostatnich trzech lat, wiedza na temat tego, czym jest bankowość mobilna, w zasadzie nie wzrosła. W 2011 roku poprawnie określić potrafiło ją 18% Polaków, natomiast obecnie jest to niecałe 20%. Jak wynika z danych instytutu Yankee Group, który zajmuje się monitorowaniem rynku urządzeń mobilnych, do 2015 roku z bankowości mobilnej na całym świecie będzie korzystało pół miliarda osób. Badania wskazują, że kołem zamachowym mbankingu będą Azja i Stany Zjednoczone. To głównie zasługa dużej liczby osób, które mają dostęp do bezprzewodowego Internetu.
Według ostatniego badania Homo Homini, w Polsce z bankowości mobilnej korzysta 11,2% , a w 2011 r. było to 3,5%. Obecnie ponad połowa badanych (56%) uważa, że w przyszłości bankowość mobilna zastąpi internetową.
Przyszłość rynku
Podsumowując, tradycyjne instytucje finansowe wciąż mają kilka opcji odpowiedzi na zmiany strukturalne rynku wywołane przez cyfryzację. Główne wyzwania leżą pomiędzy tradycyjną ekspertyzą i nowymi potrzebami rynkowymi np. bezpieczeństwo danych z jednej strony i rosnące zapotrzebowanie na wygodę i efektywność z drugiej. Multitechnologiczne i multikanałowe strategie mogą okazać się strzałami w dziesiątkę w dynamicznym świecie innowacji, gdzie mamy do czynienia ze skróconym cyklem życia produktu i jego rosnącą kompleksowością. Tą drogą, wydaje się, poruszają się gracze telekomunikacyjni, szukając aliansów strategicznych z bankami. Decyzja, którą strategię przyjąć, powinna być podjęta po dokładnej analizie, ponieważ taki krok może prowadzić do zmiany kultury organizacyjnej, której nie da się wprowadzić w ciągu jednego dnia.
Według ekspertów Equinoxa "walka" o klienta pomiędzy bankami i nowymi graczami na rynku bankowym dopiero się rozpoczyna. I choć zapewne będą tracić tradycyjne kanały komunikacji, może ona się przenieść do nowych mediów. A to prawdopodobnie przełoży się na zwiększenie budżetów reklamowych w tym segmencie rynku...
Informacje o badaniu
Dane oszacowane na podstawie informacji z Instytutu Badawczego Kantar Media, który monitoruje w tym segmencie ok. 75% wydatków w obszarze display, brak natomiast danych na temat video, wyszukiwarek i mailingów). Analiza wydatków reklamowych w miesiącach od stycznia do kwietnia w latach 2013 i 20143. Materiał stanowi opracowanie ekspertów Equinox Polska na podstawie analiz własnych oraz danych Kantar Media. Wydatki podane w kwotach rate card (bez uwzględniania rabatów).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)