Jaki internet wybrać dla mikroprzedsiębiorstwa?
2014-07-21 12:27
Włókna światłowodu © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Bezpieczeństwo informatyczne mikrofirm w 5 krokach
Na rynku telekomunikacyjnym szybkość przesyłania danych wciąż wzrasta, zmianom sprzyja rządowy plan rozbudowy infrastruktury − „Narodowy Plan Szerokopasmowy”. Sam dostęp szerokopasmowy oznacza połączenie za pomocą szybkiego łącza, umożliwiają go technologie z rodziny DSL, a także łącza w sieciach telewizji kablowej, łącza satelitarne, sieć radiowa oraz włókna światłowodowe. Każde z nich charakteryzuje inne parametry i zastosowanie względem lokalizacji odbiorcy.Rodzaje szerokopasmowego dostępu do internetu
Z „Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego z 2013 roku” przygotowanego przez UKE wynika, że w ubiegłym roku Polacy najczęściej łączyli się z internetem poprzez modemy 2G/3G, łącza xDSL, przewodowe sieci LAN oraz bezprzewodowe WLAN. Wszystkie technologie można zastosować za pomocą najpopularniejszych połączeń: przy użyciu kabla, radia i światłowodu.
DSL, czyli przez kabel. xDSL to nazwa grupy technologii linii abonenckich, w których transmisja danych odbywa się przy użyciu symetrycznych linii miedzianych (telefonicznych). Może być stosowana w większości mieszkań i małych biur. Plusem jest mała awaryjność, stałe łącze i dostępność, natomiast minusem − asymetryczne łącze, które ogranicza szybkość wysyłania danych. To tradycyjne, z reguły najtańsze, ale i najwolniejsze łącze dostępne na rynku.
Radiolinia, czyli bezprzewodowo w firmie − przesyłanie danych drogą fal radiowych pozwala na bezprzewodowe korzystanie z internetu. Zaletą jest duży promień rozchodzenia się fal radiowych, zasięg jest większy od łącza mobilnego. Średnia przepustowość wynosi 10-20 Mb/s. Radiolinia szczególnie sprawdza się w terenach słabo zurbanizowanych, gdzie nie ma możliwości podłączenia kabla. Wadą jest niestabilność, gdyż możliwy jest spadek jakości połączenia przy trudnych warunkach atmosferycznych.
FTTB – szybkość światłowodu. W Europie coraz popularniejsze jest korzystanie z internetu światłowodowego, które zapewnia przepustowość aż do 10 GB/s. System telekomunikacyjny oparty na kablach światłowodowych nosi nazwą FTTX (fiber to the x). – Posiada on kilka rodzajów architektury, najpopularniejszy jest FFTX czyli fiber to the home przeznaczony dla gospodarstw domowych oraz FTTB – fiber to the building, czyli dostęp do szerokopasmowego internetu doprowadzony do budynku lub biura. FTTB charakteryzuje duża szybkość transmisji danych i symetryczne łącze (szybkość pobierania jest równa szybkości wysyłania). Obecnie na rynku nie ma szybszego internetu niż światłowodowy. Minusem może być dostępność – sieci światłowodowe w Polsce są wciąż na etapie rozbudowy, nie w każdej lokalizacji infrastruktura pozwala na podłączenie światłowodu – mówi Radosław Lewandowski z Seev, oferujący internet światłowodowy dla firm.
Wybór prędkości zależy od potrzeb firmy
Istnieje prosta zależność przy wyborze prędkości przesyłania danych: im więcej osób w firmie, tym większa powinna być przepustowość łączy, aby każdy użytkownik mógł efektywnie korzystać z internetu. Dostawcy oferujący internet dla biznesu często służą doradztwem i dopasowaniem parametrów łącza do wielkości przedsiębiorstwa lub profilu działalności.
Warto się zastanowić do czego będzie potrzebny internet w Twojej firmie. Jeśli głównymi zadaniami pracowników będzie praca w programach pakietu biurowego, wymiana i przesyłanie małych plików, czy korespondencja mailowa, wtedy można wybrać niską przepustowość łącza rzędu 10-20 Mb/s. Przy videokonferencjach, telefonii VoiP lub pobieraniu plików o rozmiarach powyżej 1 GB będziesz potrzebować szybkości łącza powyżej 50 Mb/s. Natomiast przy obsłudze platform e-learningowych czy służących do telepracy warto postawić na internet sięgający 100 Mb/s lub 1 Gb/s. Dodatkowo jeśli Twój biznes jest start-upem lub w dużej mierze opiera się na działalności w sieci, na szybkości nie powinieneś oszczędzać. Faktyczną przepustowość łącza posiadanej usługi zawsze można sprawdzić przy pomocy dostępnych w internecie aplikacji.
fot. mat. prasowe
Włókna światłowodu
Miej oko na dodatkowe usługi i umowę SLA
Jeśli potrzebujesz również telewizji HD i telefonu stacjonarnego postaw na pakiet tzn. triple play, jest z reguły tańszy niż zakup poszczególnych usług. Przeglądając propozycje dostawców internetu warto zwrócić uwagę na jakie dodatkowe usługi możemy liczyć w ramach oferty jak choćby dodatkowa przestrzeń dyskowa, zewnętrzny adres IP, czy darmowy router.
Bardzo ważnym szczegółem jest gwarancja serwisu działającego 24/7 i dokładne określenie postępowania w przypadku awarii lub reklamacji usługi. Wszystko to powinno być zawarte w SLA (Service Level Agreement) czyli umowie pomiędzy dostawcą internetu, a klientem. Określa ona jakość i zakres świadczonych usług, a także gwarancje ze strony usługodawcy m.in. dostęp serwisu i przewidywany czas naprawy. To dla klienta gwarancje, że internet zapewni efektywną i wydajną pracę, a w przypadku problemów – usterka zostanie szybko usunięta, bez strat dla budżetu firmy.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (4)
-
knowakowski / 2014-07-25 20:55:34
Jeśli Państwa biznes działa w zasięgu sieci airmax (www.airmax.pl/internet) to polecam ten internet. SLA, usługi dodatkowe jak monitoring czy telefonia stacjonarna / voip (bardzo tanie połączenia). Łącza stabilne monitorowane 24/7/365
Co do treści artykułu, to nowoczesne radiolinie np. ceragon pozwalają na połączenia nawet z prędkościami rzędów 2Gbit, to ok 100 razy więcej przepustowości niż podane prędkości 20Mbit -takie prędkości osiągano już w standardzie 802.11a
Pozdrawiam! [ odpowiedz ] [ cytuj ] -
DrWho / 2014-07-25 22:39:28
FTTB jest nadal w naszym kraju bardziej w sferze marzeń niż praktycznego zastosowania, zbyt małe pokrycie siecią światłowodową sprawia że to rozwiązanie, choć najlepsze jakościowo, pozostaje mało dostępne i wciąż zbyt drogie. Porównując zaś łącza typu dsl do radiolinii, wszystko przemawia na korzyść tego drugiego rozwiązania, znacznie niższa cena, znacznie szybszy czas usunięcia ewentualnej usterki, znacznie lepsze przepustowości łącz. Największe znaczenie ma tu jednak fakt wyboru operatora, tu najlepszym narzędziem może się okazać sam internet i odrobina cierpliwości, w ten sposób podłączyliśmy w naszej firmie łącze 50/50 Mps, pomogły opinie konsumentów np http://www.operatorzy.net.pl/opinie/AirMAX.pl [ odpowiedz ] [ cytuj ]