Koniunktura konsumencka VII 2014
2014-07-25 10:41
Koniunktura konsumencka VII 2014 © Stuart Miles - Fotolia.com
Lato w pełni, słońce smaga ciała gorącem, a nastawienie Polaków okazuje się nie być najlepsze - z comiesięcznego badania Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w lipcu bieżącego roku nastroje polskich konsumentów uległy pogorszeniu. Spadek zanotował zarówno bieżący, jak i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VI 2014
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej obniżył o 1,7 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -17,1.Spośród składowych wskaźnika największy spadek odnotowano dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek odpowiednio o 4,2 i 2,9 p. proc). Poprawiła się jedynie ocenia dotycząca obecnego dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 1,0 p. proc.).
W porównaniu do lipca 2013 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 10,2 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 2,4 p. proc. i ukształtował się na poziomie -21,2.
Na obniżenie wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składowe, a zwłaszcza oceny dotyczące przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadek o 5,1 p. proc.) i w nieco mniejszym stopniu oceny dotyczące przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i przyszłej sytuacji gospodarczej kraju (spadek odpowiednio o 2,9 i 1,8 p. proc).
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe wg lat
W lipcu br. WWUK osiągnął wartość o 11,2 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2013 r.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)