Branża motoryzacyjna w Polsce II kw. 2014
2014-08-06 12:11
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna w Polsce I kw. 2014
Sezon wiosenny przyniósł rozczarowanie w segmencie jednośladów
Po obiecującym początku roku, II kw. 2014 roku przyniósł spadek rejestracji nowych jednośladów o 23,1% r/r, co przełożyło się na spadek w skali półrocza o 11,7%.
W całej pierwszej połowie roku, pomimo sprzyjającej pogody, zarejestrowano niemal tyle samo motocykli co rok wcześniej – łącznie 4 868 sztuk. W segmencie motorowerów sytuacja jest trudniejsza – w I poł. 2014 roku zarejestrowano jedynie 24 090 pojazdów, o 13,7% mniej niż w I poł. 2013 roku.
Wprowadzenie możliwości użytkowania jednośladów o pojemności do 125 centymetrów sześciennych na podstawie prawa jazdy kat. B powinno dać pozytywny impuls do rozwoju tego segmentu. Miejmy nadzieję, że dzięki temu uda się w końcu przełamać trend spadku rejestracji nowych pojazdów, który obserwujemy od wielu lat – komentuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
fot. mat. prasowe
Rejestracje nowych pojazdów silnikowych w Polsce
Po obiecującym początku roku, II kw. 2014 roku przyniósł spadek rejestracji nowych jednośladów o 23,1% r/r
PRZEMYSŁ MOTORYZACYJNY
Polski przemysł motoryzacyjny na dużym plusie
W I poł. 2014 roku wartość produkcji sprzedanej producentów motoryzacyjnych w Polsce wyniosła 58,0 mld zł. To nominalnie o 4,9% więcej niż w I poł. 2013 roku. Realnie, tj. po uwzględnieniu zmian cen produkcji, wzrost był jeszcze wyższy i wyniósł 6,3%. Dostępne dane finansowe wskazują, że wzrost wypracowali przede wszystkim producenci części i akcesoriów.
fot. mat. prasowe
Produkcja ogółem
W I poł. 2014 roku wartość produkcji sprzedanej producentów motoryzacyjnych w Polsce wyniosła 58,0 mld zł.
Produkcja samochodów użytkowych dalej rośnie, koniec spadków w segmencie osobowym
W I poł. 2014 roku wyprodukowano w Polsce 323,3 tys. pojazdów silnikowych – o 3,3% więcej niż rok wcześniej. Za wzrost odpowiadają głównie samochody dostawcze i ciężarowe (59,8 tys. szt., +6,0% r/r). Pozytywnym sygnałem jest stabilizacja produkcji samochodów osobowych (261,3 tys. szt., +2,6%), to jednak wciąż bardzo mało w porównaniu z latami 2008-2012. O 26,6% (do 2 180 sztuk) wzrosła produkcja autobusów.
Polskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu pomaga stopniowa odbudowa popytu na pojazdy w Unii Europejskiej. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2014 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w UE wzrosła o 6,5%, zaś użytkowych o 9,3%. Nie są to oczywiście wolumeny nawet zbliżone do lat przed kryzysem, ale kierunek zmian jest dobry. Widać także wzrost popytu na części i akcesoria – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Bardzo dobre wyniki eksportu części i akcesoriów
W I kw. 2014 roku eksport produktów motoryzacyjnych z Polski wzrósł o 6,6% r/r i wyniósł 6,3 mld euro. Motorem wzrostu były podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne (w tym silniki), których wyeksportowano o 9,4% więcej niż w I kw. 2013 roku (wartość 4,2 mld euro). Wzrósł m.in. eksport szkła do pojazdów (o 63,9% r/r), podzespołów i części elektrycznych (16,2%), mechanicznych części silników spalinowych (8,1%), filtrów (21,5%), układów napędowych i ich części (20,8%), systemów hamulcowych i ich części (17,6%), układów zawieszenia i ich części (11,6%) czy poduszek powietrznych (25,4%).
Informacje o badaniu
Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce „Branża motoryzacyjna”, Edycja Q3/2014 należy do serii raportów kwartalnych, których celem jest przedstawienie bieżących trendów w branży motoryzacyjnej w Polsce, rozumianej zarówno jako rynek motoryzacyjny, jak i produkcja przemysłowa oraz motoryzacyjne usługi finansowe. Analiza oparta jest o najnowsze dostępne dane rejestracyjne, statystyczne i rynkowe. Publikacja jest wspólnym przedsięwzięciem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce.
![Nie ma szans na zatrzymanie redukcji etatów w branży automotive? [© usertrmk na Freepik] Nie ma szans na zatrzymanie redukcji etatów w branży automotive?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/branza-motoryzacyjna/Nie-ma-szans-na-zatrzymanie-redukcji-etatow-w-branzy-automotive-263199-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)