Dla kogo telefon służbowy?
2014-08-14 00:22
Dla kogo telefon służbowy? © contrastwerkstatt - Fotolia.com
Przeczytaj także: Świadczenia pozapłacowe: rynek z potencjałem
Jest to rozwiązanie bardzo dla niego wygodne bo w zdecydowanej większości przypadków nieporównanie małym kosztem zwiększa atrakcyjność danego etatu. Stąd praktyka ta jest niemal tak samo powszechna jak sam telefon komórkowy. Z próby ponad 400 firm ostatniego badania Raport Płacowy dodatek ten stosuje 78% przedsiębiorstw. Kto ma największą szansę na otrzymanie telefonu komórkowego w dodatku? Przyglądamy się pracownikom fizycznym, specjalistom i kierownikom zbadanym w Raporcie Płacowym Advisory Group TEST Human Resources.Jak zostało przedstawione na wykresie, liczba telefonów komórkowych generalnie rośnie wraz z poziomem stanowiska. Dla przykładu spośród 100 osób na danym szczeblu zarządzania telefon komórkowy od pracodawcy otrzymuje przeciętnie 2 pracowników pomocniczych, 5 robotników-operatorów/brygadzistów, 10 referentów/asystentów i 27 specjalistów. Do tego poziomu odsetek stanowisk, którym przysługuje telefon komórkowy za każdym razem wzrasta w przybliżeniu o 100%. Na wyższych szczeblach zróżnicowanie między poziomami stanowisk znacznie maleje, rośnie natomiast liczba stanowisk, którym przysługuje dodatek. W grupie kierowników telefon komórkowy dostaje więcej niż 50% stanowisk. Na najwyższym poziomie odsetek ten zbliża się nawet do 75%.
fot. mat. prasowe
Stanowisko a telefony służbowe
Wyobraźmy sobie teraz, że w dzień roboczy wychodzimy na spacer i spotykamy osobę rozmawiającą przez telefon. Dla uproszczenia sytuacji załóżmy, że tak aparat telefoniczny jak i temat rozmowy mają charakter służbowy. W jakim przypadku prawdopodobieństwo, że osoba, która widzimy to robotnik, specjalista czy kierownik jest największe? Żeby móc prawidłowo odpowiedzieć na to pytanie nie wystarczy nam wiedzieć, że kierownicy najczęściej posiadają telefony firmowe, a pracownicy fizyczni najrzadziej. Drugą informacją, której potrzebujemy jest to jak dużo stanowisk z poszczególnych grup zarządzania jest w populacji ogółem. W tym momencie znów sięgamy do Raportu Płacowego AG TEST HR i wiemy już, że pracownicy fizyczni stanowią większość, bo 64% wszystkich stanowisk z wyłączeniem kadry dyrektorskiej i zarządu, specjaliści 31% a kierownicy 5%. Teraz już możemy odpowiedzieć, że osoba którą widzimy to z największym prawdopodobieństwem specjalista.
Warto zaznaczyć, że w zależności od poziomu stanowiska powód przyznania pracownikowi telefonu komórkowego może być różny. Na niższych poziomach stanowisk dodatek ten pełni raczej funkcję motywacyjną, niekiedy nawet nobilitacyjną i ma bardzo pozytywny oddźwięk wśród pracowników. Im poziom stanowiska jest wyższy, tym dodatek ten coraz wyraźniej staje się standardem i co ciekawe zmienia się jego postrzeganie wśród grona odbiorców. Dla sporej części samodzielnych specjalistów, liderów i kierowników przysługujący na stanowisku telefon komórkowy jest synonimem wymuszonej wysokiej dyspozycyjności. Innymi słowy, niepisaną zgodą na służbowe kontakty poza regularnymi godzinami pracy. Nie trudno domyślić się, że w gronie tym poza grupą osób, dla których praca jest całym życiem, firmowa komórka nie budzi pozytywnych skojarzeń. Mimo to większość z nas i tak wyszedłszy z domu bez telefonu komórkowego, czy to prywatnego czy służbowego wróci się po niego, natomiast wyszedłszy bez portfela, już niekoniecznie.
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)