Marketing mobilny w Australii
2005-10-09 15:11
Przeczytaj także: Igrzyska olimpijskie w marketingu: 5 złotych medali
Australijczycy i telefony komórkoweW 2001 roku firma Morgan Research przeprowadziła badania, według których 70 proc. Australijczyków posiada własny telefon komórkowy lub ma do niego dostęp. Natomiast gazeta „The Sydney Morning Herald” poinformowała, że w sierpniu 2004 r. liczba ta wzrosła do 82 proc., co daje ponad 16 milionów osób korzystających z 15,4 miliona komórek w całym kraju. Ponadto Australia znajduje się na trzecim miejscu w świecie pod względem ilości wysyłanych SMS-ów. Z 94 proc. przeczytanych (!) SMS-ów marketingowych oraz 24 proc. przesłanymi dalej do przyjaciół (wg www.enpocket.com), rynek marketingu mobilnego wydaje się być ogromną szansą dla przedsiębiorstw, które chcą promować i sprzedawać swoje produkty i usługi. Opracowania naukowe oraz publikacje firmowe, które do celów tego artykułu przeanalizowałem, przedstawiają duże zróżnicowanie w kampaniach marketingowych wykorzystujących usługi mobilne. Jednym firmom się powiodło, innym nie. Bardzo łatwo jest wpaść w zachwyt po przeanalizowaniu tych zawrotnych statystyk i uwierzyć, że „też tak musimy w firmie zrobić” wykorzystując marketing mobilny, bez brania pod uwagę innych opcji i praw rządzących przedsiębiorstwem.
Strategie marketingu mobilnego
Dla firmy iTouch Australia mobilny marketing to „komplet produktów dostarczających firmom możliwości na prowadzenie przekazu marketingowego w przestrzeni mobilnej oraz umieszczenie swojej marki wprost w kieszeni konsumenta”. Ze strategii marketingu mobilnego korzystają przede wszystkim agencje reklamowe, wydawnictwa, stacje radiowe, stacje telewizyjne, „marki młodzieżowe” (np. ubrania) i firmy, które chcą stworzyć programy lojalnościowe i zbudować bazę danych użytkowników komórek.
Jeśli strategie są ostrożnie wprowadzane i dobrze przygotowane, dają znaczny zwrot z inwestycji. Wśród tych korzyści należy wymienić interaktywność i rozrywkę dla klientów, dostęp do klienta 24 h dziennie, szybkość dotarcia do targetu, skuteczność przy relatywnie niskiej cenie, wysoki poziom zwrotów, wsparcie dla logo i produktów, lojalność konsumentów i wzrost dochodów ze sprzedaży. W jaki sposób firmy osiągają te korzyści? Jakie produkty i usługi są promowane w ten sposób, że dostarczają firmom, jak iTouch, wysokie dochody?
Jednym z ostatnich produktów oferowanych przez Kerryn Marlow and Associates jest koncepcja „mobilnych magazynów”. W skrócie jest to sposób na łączenie pewnych usług i strategii w jeden produkt marketingowy, powiązany z wysyłaniem do użytkowników komórek promocyjnych zdjęć, plików video, plików dźwiękowych, tekstowych oraz kuponów rabatowych. Mobilne magazyny są najczęściej stosowane w przypadku wprowadzania nowych produktów, publikacji specjalistycznych, promocji w dyskotekach, nowych samochodów czy wycieczek wakacyjnych.
Australijska firma Plus One oferuje obecnie swoim klientom tzw. Mobi-tickets (mobilne bilety). Plus One opisuje swój produkt jako „unikalny bilet z kodem kreskowym dla telefonów komórkowych”. Mobi-ticket jest odczytywany przez proste skanowanie wyświetlacza telefonu komórkowego za pomocą zwykłego skanera kodów kresowych. Ta ekscytująca nowa technologia oferuje wiele korzyści: wzrost sprzedaży np. miejsc w kinie (wyprzedaż do ostatniej chwili), natychmiastowe dostarczenie biletu konsumentowi, redukcja kosztów dystrybucji (wytworzenie Mobi-ticketa jest tańsze niż wydrukowanie i dystrybucja papierowych biletów), zmniejszenie liczby oszustw (Mobi-ticket nie może zostać tak łatwo powielony jak bilet papierowy), wygoda dla konsumentów (nie trzeba stać w kolejce za papierowymi biletami); zwiększenie bezpieczeństwa, ponieważ przypadkowo skasowany bilet można przywrócić bez wysiłku; gwarancja dostarczenia – klienci nie muszą się obawiać, że bilet zaginie gdzieś po drodze, albo zostanie dostarczony za późno. Mobi-tickety mogą być wysyłane na prawie każdy telefon komórkowy. Nawet starsze modele telefonów, które nie posiadają wsparcia dla obrazków, zachowają bilet jako formę numeru z kodu kreskowego.
Case studie
Jest wiele przykładów sukcesu w prowadzeniu strategii marketingu mobilnego na całym świecie. Oczywiście jest też wiele przykładów nietrafionych kampanii, z których można się tak samo wiele nauczyć jak z tych zakończonych sukcesem. Firma Enpocket, zajmująca się mediami mobilnymi, dostarcza usługi marketingowe dla firm już od lat. Poniżej przedstawiam przykład jednej z kampanii Enpocket zakończonej sukcesem.
![5 trendów marketingowych na 2025 rok [© Freepik] 5 trendów marketingowych na 2025 rok](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/trendy-marketingowe/5-trendow-marketingowych-na-2025-rok-263397-150x100crop.jpg)
oprac. : Jeff Osborn / e-Fakty