eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaŚwiatŚwiat: wydarzenia tygodnia 32/2014

Świat: wydarzenia tygodnia 32/2014

2014-08-10 11:03

Przeczytaj także: Świat: wydarzenia tygodnia 31/2014

  • Aby nie zostać w tyle za skutkami chińskiej aktywności gospodarczej w Afryce, Stany Zjednoczone zorganizowały konferencję liderów prawie 50 państw afrykańskich. Oprócz gospodarki tematami szczytu są bieda, terroryzm, korupcja i epidemia wirusa Ebola. W trakcie tego spotkania prezydent B. Obama zobowiązał się do zainwestowania przez USA w afrykańską gospodarkę, w tym w infrastrukturę, rolnictwo, czystą energię, sektor bankowy i technologie informatyczne. Sporo uwagi poświęcono promocji stabilności na tym kontynencie.
  • Według Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) światowe ceny żywności spadły w lipcu do poziomu najniższego od sześciu miesięcy. Jest to efekt znacznego potanienia zbóż, nasion oleistych i produktów mlecznych, co w ostatecznym rachunku przeważyło nad wzrostem cen mięsa i ustabilizowaniem się cen cukru. W tej sytuacji ONZ i FAO wyraziły opinię, że przez najbliższe 10 lat ceny żywności pozostaną na względnie stabilnym poziomie.
  • W Stanach Zjednoczonych trwa dyskusja w sprawie rezygnacji z energetycznego protekcjonizmu i włączenia kwestii związanych z eksportem amerykańskiej ropy i gazu do umowy o wolnym handlu z UE (TTIP), co zmniejszyłoby energetyczną zależność UE od Rosji. Za takim rozwiązaniem przemawia interes gospodarczy i strategiczny. Przeciwne są dwa lobby: energetyczne i ekologiczne. Przeciwne temu są niektóre firmy amerykańskiego sektora przemysłowego obawiając się, że obniży to ich przewagę konkurencyjną wynikającą z dostępu do taniego gazu łukowego.
  • Egipt coraz poważniej rozważa plan wybudowania kanał podobny do Sueskiego, aby zwiększyć przepływowość tego bardzo ważnego międzynarodowego szlaku wodnego. Budowa ma potrwać trzy lata. Nowy kanał skróci maksymalny czas oczekiwania statków z 11 do trzech godzin. Ta inwestycja to także możliwość tworzenia dla egipskiej gospodarki nowego źródła dochodów do budżetu. Prace maja być prowadzone przez 37 egipskich firm i wojsko. Równoległy do Kanału Sueskiego szlak wodny będzie miał 72 kilometry długości i jednocześnie będzie mógł przepuścić 46 statków (obecny kanał przepuszcza dziennie 49 statków). Projekt obejmuje też budowę tuneli dla pojazdów zmotoryzowanych i pociągów. Kanał Sueski łączący Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym został znacjonalizowany przez Egipt w 1956 roku, co doprowadziło otwarcia szlaku wodnego dla wszystkich krajów. Obecnie przez Kanał przepływa około 18 tysięcy statków rocznie.
  • Według amerykańskiego Departamentu Pracy stopa bezrobocia (poza rolnictwem) w USA wyniosła w czerwcu br. roku 6,1% wobec 6,1% w poprzednim miesiącu.
  • Technologiczni giganci Apple i Samsung postanowili zawiesić "wojnę patentową" we wszystkich krajach, w których ją toczą, poza Stanami Zjednoczonymi. Oznacza to, że w Australii, Japonii, Korei Południowej, Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji oraz Włoszech zostaną wycofane wzajemne pozwy. Większość procesów dotyczy zarzutów o kopiowanie designerskich i użytkowych rozwiązań Apple przez Samsunga oraz wykorzystywanie rozwiązań technologicznych Samsunga przez Apple.
  • Nissan jako jeden z pierwszych zapowiedział wprowadzenie w swoich autach w 2016 roku możliwości automatycznego parkowania. Nad systemami, które umożliwią częściowe lub całkowite zautomatyzowanie prowadzenia pojazdów aktywnie pracują także Toyota i Daimler oraz firmy technologiczne, takie jak Google. Planowane do wprowadzenia rozwiązania mają umożliwić częściowe lub całkowite zautomatyzowanie prowadzenia pojazdów. Korzyści z wprowadzanych nowych rozwiązań to zmniejszenie liczby wypadków samochodowych i korków, a także umożliwienie kierowcom wykorzystania w inny sposób czasu podczas przejazdu. Główne kierunki obecnych prac to samoparkowanie i wprowadzenie do samochodów automatycznej nawigacji na zatłoczonych autostradach, a także możliwość automatycznej zmiany pasów. w dalszej perspektywie wprowadzona będzie zdolność automatycznego poruszania się na skrzyżowaniach.
  • Szybko rozwijające się linie lotnicze Zjednoczonych Emiratów Arabskich Etihad zainwestowały już w towarzystwach Air Berlin, Air Seychelles, Virgin Australia, Aer Lingus, Air Serbia i Jet Airways, stając się ich współwłaścicielami. Teraz zakupiły 49 proc. udziałów zadłużonej włoskiej Alitalii. Zamierzają do 2017 r. przywrócić rentowność włoskiego przewoźnika (m.in. przez zredukowanie o połowę zatrudnienia na rzymskim lotnisku Fumicino). Transakcja ma wartość 1,76 mld euro, przy czym 598 mln euro będzie przeznaczone na restrukturyzację zadłużenia Alitalii. W ten sposób linie Etihad zyskują dostęp do jednego z największych europejskich rynków przewozów lotniczych.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

BĘDZIE BUDOWANY NOWY KANAŁ, RÓWNOLEGŁY DO KANAŁU SUESKIEGO

Egipt coraz poważniej rozważa plan wybudowania kanału równoległego do Sueskiego, aby zwiększyć przepływowość tego bardzo ważnego międzynarodowego szlaku wodnego. Budowa ma potrwać trzy lata. Nowy kanał skróci maksymalny czas oczekiwania statków z 11 do trzech godzin. Ta inwestycja to także możliwość tworzenia dla egipskiej gospodarki nowego źródła dochodów do budżetu. Prace mają być prowadzone przez 37 egipskich firm i wojsko. Równoległy do Kanału Sueskiego szlak wodny będzie miał 72 kilometry długości i jednocześnie będzie mógł przepuścić 46 statków (obecny kanał przepuszcza dziennie 49 statków). Projekt obejmuje też budowę infrastruktury towarzyszącej.

Kanał Sueski łączący Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym został znacjonalizowany przez Egipt w 1956 roku, co doprowadziło otwarcia szlaku wodnego dla wszystkich krajów. Jego obecna rola nie sprowadza się tylko do skrócenia drogi morskiej z Europy do Azji, Kanał Sueski to także ważny obiekt strategiczny o dużym znaczeniu militarnym. Dla Egiptu jest on istotnym źródłem dochodów egipskiej gospodarki. Obecnie przez Kanał przepływa około 18 tysięcy statków rocznie (daje do budżetu rocznie około 5 mld USD).

Równoległy szlak wodny będzie miał 72 kilometry długości i jednocześnie będzie mógł przepuścić 46 statków (obecny kanał przepuszcza dziennie 49 statków). Projekt obejmuje też budowę połączeń drogowych dla pojazdów zmotoryzowanych i pociągów.Finansowanie nowego projektu będą pochodziło z miejscowych źródeł, między innymi od egipskich banków i osób prywatnych.

Teraz kilka informacji technicznych...

Kanał ma długość 163 km. Jego szerokość to 160-200 m (po modernizacji – do około 300 m), przy dopuszczalnym zanurzeniu statków – 11,6 m (po modernizacji – do 23 m). Średnia przepustowość kanału wynosi do 60 statków na dobę. Średni czas przejścia statku przez kanał to 15 h. Co 10 km wybudowano zatoki aby statki mogły się wymijać. Skutkiem wybudowania Kanału Sueskiego jest skrócenie trasy żeglugowej z Londynu do Bombaju o około 7,5 tysiąca kilometrów! Dziś kanał obsługuje 8% światowych transportów ropy. W 2009 roku przez Kanał Sueski przepłynęło ponad 35 tysięcy statków, z czego 10% to tankowce, które przewożą 15% zapotrzebowania na ropę w Europie.

A teraz dla uzupełnienia kilka informacji historycznych...

Kanał Sueski to kanał głębokowodny dla statków morskich. Łączy Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, a został wykopany w latach 1859-1869 i przebiega przez Jezioro Krokodyli, Wielkie Jezioro Gorzkie i Małe Jezioro Gorzkie.

Kanał od 1882 był pod pełną kontrolą Wielkiej Brytanii po wykupieniu akcji przez ówczesnego premiera Anglii Benjamina Disraelego. Była to ważna inwestycja dla Wielkiej Brytanii, miała dla niej duże znaczenie strategiczno-wojskowe. W tym okresie Wielka Brytania była mocarstwem światowym, a jej flota królowała na światowych trasach morskich.

Nacjonalizacja kanału doprowadziła w 1956 do interwencji wojskowej (izraelsko-francusko-brytyjski) przeciwko Egiptowi. Po włączeniu się w konflikt ZSRR i USA wojska interwencyjne wycofały się. Drugim wydarzeniem podobnego typu była izraelsko-egipska wojna sześciodniowa w 1967, kiedy to na wschodnim brzegu kanału były wojska izraelskie, w wyniku czego żegluga na kanale została wstrzymana. Po wojnie Jom Kippur podjęto prace nad oczyszczeniem kanału z wraków, dokonano jego odbudowy i modernizacji, a po roku ponowne udostępniono go dla żeglugi.

Kanał Sueski to nie tylko tor wodny. Wzrastające potrzeby dla transportu ropy wymusiły budowę coraz większych tankowców, które jednak nie mogły wykorzystać kanału. Dlatego w 1976 r. oddano do użytku rurociąg długości 320 km, biegnący wzdłuż kanału z portu nad Zatoką Sueską do portu nad Morzem Śródziemnym. Ten rurociąg przesyła obecnie ok. 115 mln ton ropy rocznie czyli 20% jej konsumpcji w Europie. Jedne tankowce dostarczają ropę do rurociągu w porcie w Zatoce Sueskiej, a inne ładują ją już w porcie Morza Śródziemnego i transportują dalej.

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: