Inflacja VII 2014
2014-08-14 12:14
Przeczytaj także: Inflacja VI 2014
Ceny w zakresie transportu były wyższe niż w czerwcu o 0,8%, głównie w wyniku podwyżek cen paliw do prywatnych środków transportu (przeciętnie o 1,5%, w tym benzyny – o 1,6%, a oleju napędowego – o 1,0%). Obniżono natomiast ceny samochodów osobowych (o 0,6%), a także opłaty za usługi transportowe (o 0,3%).
Opłaty związane z łącznością podwyższono w lipcu br. o 1,2%. Nowe oferty wprowadzone przez operatorów sieci komórkowych wpłynęły na wzrost cen usług telekomunikacyjnych (o 1,2%). Odnotowano spadek cen sprzętu telekomunikacyjnego (o 0,1%).
Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą były wyższe niż w czerwcu br. o 0,9%. Sezonowy wzrost popytu na usługi turystyczne wpłynął na podwyżki cen w zakresie turystyki zorganizowanej (przeciętnie o 5,4%, w tym za granicą – o 8,0%, a w kraju – o 1,7%). Droższe niż przed miesiącem były książki (o 0,5%) oraz artykuły piśmienne, malarskie, kreślarskie (o 0,3%). Mniej niż w czerwcu br. płacono za artykuły ogrodnicze dla domu i ogrodu przydomowego oraz gazety i czasopisma (po 1,4%). Odnotowano także spadek cen sprzętu audiowizualnego, fotograficznego i informatycznego (o 0,7%) oraz usług związanych z rekreacją i kulturą (o 0,3%).
W lipcu br. opłaty związane z edukacją były wyższe niż w poprzednim miesiącu o 0,2%.
Ceny w restauracjach i hotelach wzrosły w lipcu br. o 0,1%. Usługi w zakresie zakwaterowania podrożały o 0,4%.
Spośród innych towarów i usług, w lipcu br. więcej niż w poprzednim miesiącu płacono za ubezpieczenia, środki kosmetyczne i higieniczne, a także usługi fryzjerskie, kosmetyczne i pielęgnacyjne (po 0,1%). Ceny w zakresie opieki społecznej utrzymały się przeciętnie na poziomie notowanym w czerwcu br.
Spadek cen towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 0,2% wobec celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej na poziomie 2,5% (+/- 1 p. proc.). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały niższe ceny żywności i napojów bezalkoholowych (o 1,7%), odzieży i obuwia (o 4,9%) oraz w zakresie transportu (o 1,0%), które obniżyły wskaźnik o 0,42 p. proc., 0,25 p. proc. i 0,09 p. proc. Wzrosty cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 4,0%), towarów i usług związanych z mieszkaniem (o 0,6%), a także łącznością (o 2,6%), podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,26 p. proc. i 0,15 p. proc. i 0,14 p. proc.
Przeczytaj także:
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)