Rynek reklamy i mediów w I poł. 2014 r.
2014-08-19 13:55
Rynek reklamowy netto w I półroczu 2014 r. wzrósł o blisko 2 proc. © patpitchaya - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rynek mediów i reklamy 2013-2017
Podobnie jak w pierwszym kwartale, także w drugim firmy farmaceutyczne były niezwykle aktywne i zwiększyły swoje inwestycje reklamowe o 12,1% wobec I półrocza 2013. W pierwszej połowie roku bardzo silnie reklamowane były różnego rodzaju witaminy i suplementy diety wspomagające odporność, preparaty wspomagające układ rozrodczy i moczowy oraz środki wspomagające układ trawienny, jak również preparaty odchudzające.Pozytywnym sygnałem dla rynku jest dodatnie saldo wydatków na reklamę sektora FMCG (więcej o 1,6 mln złotych, dynamika +0,2%), choć to wciąż niewielki wzrost. Z czterech składowych sektorów wydatki zwiększył segment higiena i pielęgnacja (więcej o 3,6%) oraz napoje i alkohole (wzrost o 8,7%). Niestety drugi kwartał przyniósł obniżkę wydatków sektora żywność (o 6,2%), co przełożyło się na trzyprocentowy spadek w skali całego półrocza. Z kolei w dwucyfrowym tempie spadały wydatki najmniejszego sektora FMCG - produkty do użytku domowego (mniej o 8,5 mln złotych, dynamika -10,9%).
Negatywny wpływ na dynamikę rynku reklamy ma - podobnie jak w ostatnich kwartałach - sektor telekomunikacja, który w pierwszym półroczu 2014 zmniejszył wydatki o 33,8 mln złotych (dynamika -9,3%) wobec analogicznego okresu w roku ubiegłym. Ponadto rynek reklamy odczuł w pierwszym półroczu przeszło siedmioprocentowy spadek wydatków sektora finanse.
fot. patpitchaya - Fotolia.com
Rynek reklamowy netto w I półroczu 2014 r. wzrósł o blisko 2 proc.
W okresie od stycznia do czerwca 2014 mediami, które charakteryzowała wzrostowa dynamika przychodów były: telewizja (więcej o 5,0%, wliczając w to przychody z lokowania produktu), Internet (wzrost o 6,4%), radio (wzrost o 7,2%). W przypadku reklamy online najbardziej dynamicznie rosła reklama wideo emitowana in-stream (więcej o +29,0%). Poprawiły się wydatki na reklamę graficzną - duża w tym zasługa rozwoju reklamy mobile display. Spadały natomiast przychody reklamowe prasy (-20,6%), kina (-9,6%) oraz - w niewielkim stopniu - reklamy zewnętrznej (-1,8%).
W radiu w pierwszym półroczu nastąpiło zwiększenie wydatków na poziomie 7,2% za sprawą wydatków dziewięciu sektorów. Liderem był sektor handel (wzrost wydatków o 22,0%, to jest o 12,3 mln złotych). Rosły także nakłady na reklamę sektora produkty farmaceutyczne, leki (marketerzy wydali więcej o 11,0%, czyli w sumie o ponad 6,3 mln złotych). Niezwykle szybko rosły wydatki sektora higiena i pielęgnacja (dynamika +125,8%, wzrost o 4,1 mln złotych). Wydatki zredukowało 7 branż, łącznie o 9,2 mln złotych, przede wszystkim telekomunikacja (mniej o prawie 5 mln złotych, dynamika -24,5%).
Magazyny kolorowe, podobnie jak prasa codzienna, przestają być medium masowym, a stają się medium niszowym, docierającym do wąskiej, lecz zaangażowanej grupy celowej. Wydatki na reklamę w prasie kolorowej skurczyły się w pierwszym półroczu 2014 roku o 15,0% (co stanowi spadek o 40,3 mln złotych).
Po bardzo dobrym drugim kwartale, całościowe przychody reklamowe outdooru w pierwszym półroczu 2014 roku spadły zaledwie o 3,8 mln złotych (dynamika -1,8%).
Pomimo rekordowej frekwencji sieci kinowe zakończyły pierwsze półrocze z ponad dziewięcioprocentowym spadkiem przychodów reklamowych. Reklamodawcy zmniejszyli wielkość swoich wydatków o niemal 4,4 mln złotych.
W 2014 roku największy wpływ na rynek reklamy będzie wywierała wysokość budżetów sektorów FMCG, handel oraz farmacja. Wraz z nastaniem jesieni można oczekiwać kampanii farmaceutyków leczących przeziębienia i grypę, a także witamin i środków poprawiających odporność. Popularność trendu związanego z odchudzaniem i dbaniem o sylwetkę sprzyja wzrostom wydatków na reklamę różnego rodzaju suplementów wspomagających utratę wagi.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)