Handel zagraniczny online mocno do przodu
2014-08-22 11:50
Handel zagraniczny online mocno do przodu © Natalia Merzlyakova - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jaka jest przyszłość polsko-niemieckiej współpracy handlowej?
Przyjmując szerszą perspektywę, globalne dane wyraźnie wskazują że eksport online wciąż dynamicznie rośnie - niezależnie od zmniejszającego się, w przypadku wielu gospodarek, lokalnego i tradycyjnego eksportu. Ten trend jest widoczny zwłaszcza wewnątrz EU 27, gdzie koszty wysyłki są stosunkowo niskie, a opłaty celne nie występują. Na rok 2012, przynajmniej 11% polskich sprzedawców sprzedawało online, a 34% z nich otrzymało zamówienia z innych krajów europejskich.fot. mat. prasowe
Wzrost sprzedaży eksportowej
“Nie powinno się lekceważyć rozmiaru możliwości. Handel zagraniczny w 2013 roku stanowił 25% całkowitej wartości płatności dokonanych za pośrednictwem PayPal – całkowitej wartości transakcji, które wyniosły w zeszłym roku 180 miliardów dolarów, przy udziale szybko pojawiających się nowych korytarzy eksportu online. Cieszę się, że Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków eksportowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i poza nią” – mówi Damien Perillat, Dyrektor Zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.
fot. mat. prasowe
Sprzedawcy, którzy otrzymują zamówienia z innych krajów UE
Europa w czołówce najważniejszych rynków zagranicznych dla polskich sprzedawców w pierwszej połowie 2014 roku
Polscy sprzedawcy otrzymują zamówienia online głównie od konsumentów z Europy, w tym Wielkiej Brytanii (18%) i Niemiec (12%), jednak Ameryka Północna również pozostaje naszym kluczowym partnerem (25%). Co ciekawe udział najważniejszych rynków, które generują imponujący wzrost wartości polskiego eksportu praktycznie nie zmienił się w ostatnich latach.
fot. mat. prasowe
Kto kupił najwięcej?
Uwarunkowania sukcesu polskich sprzedawców
Dwa główne czynniki stojące za sukcesem polskich sklepów internetowych za granicą to oryginalność produktów i usług oraz konkurencyjne ceny. Większość zachodnich klientów, przyznaje, że kupują za granicą, ponieważ jest to tańsze (80%) lub ze względu na "większą różnorodność, której nie można znaleźć lokalnie" (79%). Wśród największych firm sprzedających za granicą za pośrednictwem systemu PayPal, jest np. merlin.pl - jeden z najstarszych i największych w Polsce sklepów internetowych. Do innych popularnych sprzedawców można zaliczyć: G2A.com – witrynę oferująca gry wideo, TME – firmę specjalizującą się w sprzedaży elementów elektronicznych, a także sklepy oferujące sprzedaż ubrań czy akcesoriów.
„Uruchomiliśmy międzynarodową sprzedaż online ponieważ chcemy docierać do każdego klienta zarówno lokalnego, jak i globalnego. Ważna jest dla nas również możliwość swobodnego wysyłania towaru do światowej Polonii, która stanowi znakomitą większość naszych zagranicznych klientów” – mówi Jakub Radkowski Doradca Zarządu w Merlin.pl S.A.
„Jeśli komuś udało się stworzyć dobrze prosperujący sklep na lokalnym rynku, to 90% pracy ma już za sobą” - tłumaczy Paulina Wardega Chief Marketing Officer w PIXERS i dodaje - „Sprzedaż w swoim kraju i za granicą, różni się tylko kilkoma kwestiami, z których najważniejszą i jednocześnie najłatwiejszą do rozwiązania, jest posiadanie odpowiednich wersji językowych sklepu. Reszta, czyli stymulowanie ruchu, testowanie i optymalizacja działań, to rzeczy, które trzeba robić niezależnie od tego, gdzie się sprzedaje”.
Zrozumieć zagranicznych konsumentów
Konsumenci, którzy kupują od polskich sprzedawców online, wolą korzystać z systemu PayPal, ponieważ oferuje on bezpieczeństwo i ochronę kupującego. Oznacza to, że konsumenci mogą ubiegać się o zwrot kosztów w przypadku nie otrzymania zakupionego przedmiotu lub jego niezgodności z opisem. Według badania Ipsos Vantis4 wykonanego na wielu rynkach europejskich, klienci z Wielkiej Brytanii (62% lokalnie i 58% międzynarodowo), Niemiec (65% na szczeblu lokalnym i 58% międzynarodowym) i Francji (40%) wolą korzystać z systemu PayPal i robią to zawsze wtedy, gdy sklep daje im taką możliwość.
fot. mat. prasowe
Zakupy za pomocą PayPal
Badanie wskazuje również, że jedna trzecia nabywców zagranicznych z krajów takich jak Wielka Brytania, Niemcy czy Francja, nie zdaje sobie sprawy, że produkt został zakupiony
u zagranicznego sprzedawcy. W ciągu ostatnich kilku lat polskie sklepy rozwinęły się, dojrzały i zaczęły szukać nowych możliwości za granicą. Liderzy oferują interfejs strony w większości popularnych języków, jak angielski lub niemiecki. Zarówno dokonanie wyboru, jak i płatności jest zoptymalizowane mobilnie, a każda dostawa może być śledzona w czasie rzeczywistym.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)