Firmy rodzinne w Polsce i Europie 2014
2014-08-22 11:41
Przeczytaj także: Firmy rodzinne: czynniki sukcesu i problemy
Dla polskich firm najważniejsza jest komunikacja między pokoleniami
Prawie wszyscy polscy respondenci (96%) zgodnie twierdzą, że komunikacja między pokoleniami jest bardzo ważną lub ważną kwestią w ich działalności biznesowej. Podobny odsetek przedstawicieli polskich firm (94%) wskazuje na istotność utrzymywania równowagi między życiem rodzinnym a ich działalnością biznesową.
Wśród przedsiębiorstw europejskich, najczęściej bardzo ważne lub ważne było utrzymywanie kontroli nad firmą przez rodzinę (87%) oraz posiadanie odpowiednich struktur i procesów nadzoru (91%). Zarówno polscy, jak i europejscy respondenci zdecydowanie najrzadziej wskazywali na istotność przejmowania udziałów członków rodziny niezaangażowanych w działalność firmy (odpowiednio 37% i 26%).
- Warto zwrócić uwagę, że większość polskich firm rodzinnych powstała na początku lat 90. i teraz właśnie założyciele przekazują lub zamierzają przekazać firmę następnemu pokoleniu. W międzyczasie zaszły też poważne zmiany w technologiach informacyjnych i sposobach zarządzania, które w naturalny sposób są bliższe młodym. Założyciele zaś mają bogatsze doświadczenie i czują większą odpowiedzialność za los rodziny. Od tego, czy się dogadają i czy stworzą dobre relacje rodzinne, będzie zależeć przyszłość ich biznesu. Zgoda rodzinna jest podstawą udanej sukcesji, tego podstawowego procesu w firmie rodzinnej, który często trwa kilkanaście lat – komentuje Andrzej Blikle, Prezes stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych.
Zdolność do zdobywania klientów i konsumentów atutem firm rodzinnych
Zapytane o swoje mocne strony, firmy rodzinne najczęściej wskazywały na umiejętność zdobywania klientów lub lojalnych konsumentów (54% polskich i 56% europejskich respondentów). Polacy niemal równie często wskazywali na obsługę klienta (51%) oraz wyznawane wartości i wzorce postępowania (41%). Z kolei europejskie przedsiębiorstwa za swój atut często uważają lojalność i przywiązanie pracowników (49%), a także silną markę lub pozycję rynkową (44%).
- Budujące jest to, że polskie firmy rodzinne zwiększają w ostatnim okresie przychody i zatrudnienie oraz, w zdecydowanej większości, planują nowe inwestycje. Spadające marże to niestety zjawisko, z którym od dłuższego czasu muszą sobie radzić nie tylko firmy rodzinne i nie tylko w Polsce. Warto zwrócić uwagę, że chociaż rodziny w większości planują zachowanie kontroli nad biznesem przy zmianie pokoleniowej, to są coraz bardziej otwarte na powierzanie bieżącego zarządzania swoimi firmami menedżerom z zewnątrz. Czy powyższe trendy utrzymają się w przyszłości? Na pewno częściową odpowiedź na to pytanie poznamy już za pół roku przy okazji kolejnej edycji badania – komentuje Mirosław Grabarek, partner w dziale audytu w KPMG w Polsce.
O RAPORCIE:
„Barometr firm rodzinnych” jest drugą edycją europejskiego badania KPMG przeprowadzanego w wybranych krajach Europy. Polska edycja publikacji powstała we współpracy z Inicjatywą Firm Rodzinnych. Celem badania było poznanie specyfiki działalności firm rodzinnych – problemów, jakie napotykają, zmian, których oczekują oraz strategii, jakie wdrażają w swoich firmach. „Barometr firm rodzinnych” w Europie przeprowadzano metodą wywiadów internetowych (CAWI) w dniach 31 marca – 4 maja 2014 roku. Zebrano 710 odpowiedzi, z czego 132 pochodziło z Polski.
![Firmy rodzinne w Polsce i Europie 2018 [© Svyatoslav Lypynskyy - Fotolia.com] Firmy rodzinne w Polsce i Europie 2018](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/firmy-rodzinne/Firmy-rodzinne-w-Polsce-i-Europie-2018-213939-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)