Koniunktura konsumencka VIII 2014
2014-08-25 13:17
W sierpniu nastroje polskich konsumentów uległy pogorszeniu © pio3 - Fotolia.com
Nastawienie Polaków okazuje się nie być najlepsze - z comiesięcznego badania Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w sierpniu bieżącego roku nastroje polskich konsumentów uległy pogorszeniu. Spadek zanotował zarówno bieżący, jak i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VII 2014
Sierpień 2014 r. był drugim z kolei miesiącem, w którym nastroje konsumenckie, ocenianie na podstawie wskaźników syntetycznych, pogorszyły się.Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej obniżył się o 2,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -19,5.
Na spadek wartości wskaźnika największy wpływ miała ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 7,6 p. proc.). Wartości składowych dotyczących obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej i obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego obniżyły się odpowiednio o 2,3; 2,0 i 1,3 p. proc. Jako jedyna poprawiła się ocena dotycząca obecnego dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 1,1 p. proc.).
W porównaniu do sierpnia 2013 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 5,8 p. proc. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 3,8 p. proc. i ukształtował się na poziomie -25,0.
Na obniżenie wartości wskaźnika wpłynęły przede wszystkim bardziej pesymistyczne przewidywania dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju i przyszłego poziomu bezrobocia (spadek odpowiednio o 7,6 i 7,4 p. proc.). Natomiast lepiej niż przez miesiącem oceniana był możliwość przyszłego
oszczędzania pieniędzy (wzrost o 2,0 p. proc.).
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe wg lat
W sierpniu br. WWUK osiągnął wartość o 6,8 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2013
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)