Wakacje 2014: jak wypoczywali Polacy?
2014-09-03 11:46
Przeczytaj także: Wakacje 2014: gdzie wypoczywali i dokąd wyjadą Polacy?
Lepszy standard za mniejsze pieniądze
Choć polscy turyści tego lata płacili mniej za zagraniczne urlopy, to wypoczywali bardziej komfortowo niż rok wcześniej. Z ponad 15 proc. do 14 proc. spadło zainteresowanie wakacjami z wykupionymi śniadaniami i obiadokolacjami. Za to wypoczynek All Inclusive pobił kolejny rekord: blisko 78 proc. klientów Travelplanet.pl wybrało taką właśnie opcję (ubiegłego lata odsetek ten wyniósł nieco ponad 75 proc.)
Wydając mniejsze pieniądze niż w lecie 2013 polscy turyści częściej w te wakacje wypoczywali w bardziej komfortowych hotelach. W obiektach o standardzie 4 i 5* wypoczywało w sumie ponad 64 proc. turystów (w lecie 2013 – 62 proc.) a w hotelach 3* – 32 proc (w lecie 2013 – 33,5 proc.)
Odsetek wykupujących wakacje w co najwyżej dwugwiazdkowych hotelach jest od lat ten sam i wynosi ok. 4- 5 proc. Podobnie jest w wypadku wyżywienia: ok. 4 proc. zadowala się tylko hotelowymi śniadaniami, a mniej więcej 3 proc. w ogóle rezygnuje z wyżywienia.
Szybsze decyzje
Decyzje o wyjeździe na zagraniczne wakacje w lipcu 2014 zapadały znacznie szybciej niż rok wcześniej. Od finalizacji zamówienia do wylotu mijało teraz 11 dni, podczas gdy 2 lipcu 2013 było to o osiem dni więcej. W sierpniu tego roku było już podobnie jak w sierpniu 2013 – od decyzji o wakacjach w formie wykupionej wycieczki do wylotu mijało średnio 16 dni.
Na 10 i mniej dni przed wylotem wycieczki wykupiło tego lata nieco ponad 39 proc. turystów, o 1 proc. mniej niż w lipcu i sierpniu ub. roku.
Dr Maja Jedlińska, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki, komentuje:
Na duży wzrost wyjazdów z biurami podróży oraz niższy koszt wyjazdu zagranicznego niż poprzedniego lata złożyło się wiele przyczyn. Po stronie podażowej mieliśmy tego lata nadzwyczajne bogactwo i rozmaitość ofert przygotowanych przez touroperatorów, konkurencję cenową, ale także widoczną umiejętność dostosowywania się do oczekiwań turysty, lepszy kontakt z klientem pracowników biur podróży. Sytuację w branży turystycznej stabilizował spadek cen ropy, a więc tańszy transport, tańsi przewoźnicy. Polskie biura, tak jak wcześniej niemieccy touroperatorzy, nauczyły się twardo negocjować ceny z hotelarzami, gestorami atrakcji itp. z krajów docelowych. Widoczna była dobra reklama wakacji, a moim zdaniem być może głównym czynnikiem była łatwo dostępna oferta on-line.
Z drugiej strony źródeł wzrostu należy upatrywać w przesuwaniu się polskiego konsumenta po piramidzie potrzeb Maslowa. Do głosu dochodzą potrzeby wyższych rzędów, do których wciąż zaliczana jest turystyka. Wśród Polaków zaczyna być modne bywanie w różnych miejscach i opowiadanie o tym po wyjeździe.
Wzrost wyjazdów z biurami podróży to efekt ewidentnego wzrostu zaufania do nich, ale także fakt, że Polacy cenią swój czas i sprawną organizację, czego nie zapewnia wyjazd organizowany samodzielnie. Za to turyści doskonale nauczyli się wychwytywać okazje cenowe zarówno przy wczesnych rezerwacjach, jak i przy poszukiwaniu wylotów last minute.
![Wakacje w Europie 2014 - co należy wiedzieć? [© Sunny studio - Fotolia.com] Wakacje w Europie 2014 - co należy wiedzieć?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wakacje/Wakacje-w-Europie-2014-co-nalezy-wiedziec-137527-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)