Tydzień 41/2005 (10-16.10.2005)
2005-10-16 23:58
Przeczytaj także: Tydzień 40/2005 (03-09.10.2005)
- W opinii EBC przed gospodarką Unijną pojawiło się widmo inflacji. We wrześniu w strefie euro ceny wzrosły o 2,5% r/r. Mimo większych zagrożeń inflacyjnych nie przewiduje się wzrostu stóp procentowych.
- Według Eurostatu, w strefie euro, w II kwartale 2005 roku PKB wzrosło o 0,3% kw/kw (w I kwartale wzrost ten wyniósł 0,4%), podczas gdy w skali rocznej w II kwartale wyniósł on 1,1%r/r, a w I kwartale był na poziomie 1,3%. W całej Unii w I i w II kwartale wzrost ten wyniósł 0,4% kw/kw.
- W opinii instytutów czołowych europejskich krajów badających koniunkturę w III kwartale wzrost gospodarczy w strefie euro wyniesie 0,4% kw/kw, a w IV kwartale będzie na poziomie 0,3%. W ich ocenie w całym roku wzrost ten wyniesie 1,3% r/r.
- Włoski deficyt budżetowy w tym roku już trzeci kolejny raz przekroczy 3% PKB (a jest to maksymalna wartość wynikająca z paktu stabilności i wzrostu obowiązującego państwa strefy euro). Komisja Europejska zrezygnowała z nałożenia na Włochy sankcji, jednak pod warunkiem, że od roku 2007 parametry ich budżetu będą zgodne z wymogami paktu. Na ten rok rząd włoski przewidział deficyt na poziomie 4,3% PKB. By to zrealizować podjął ostatnio nadzwyczajne decyzje ograniczające wydatki o 1,9 mld euro.
- Rząd Węgier prognozuje tegoroczny deficyt budżetowy w 2005 roku na poziomie 6,1% PKB, a w 2006 roku szacuje go na 4,7%. Wprowadzenie euro przewiduje się nie wcześniej niż w 2010 roku.
- Kreml zaakceptował w czwartek przejęcie naftowego koncernu Sibnieft przez państwowy Gazprom. Wartość transakcji szacuje się na 13 mld USD. Transakcja ta da państwu kontrolę nad jedną trzecią wydobycia ropy w Rosji.
- Chluba europejskiej myśli technicznej i technologicznej- Airbus A380 wykonał już ponad 100 udanych lotów testowych. Teraz rozpoczyna się tournée reklamowe po całym świecie.
- Europa zamierza realizować wspólny projekt, którego celem jest budowa nowego samolotu - tankowca. Jego bazą będzie konstrukcja samolotu transportowego - Airbusa A400M. W program zaangażowało się 10 krajów europejskich, w tym Polska.
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
DOTYCHCZASOWE WYNIKI I PERSPEKTYWY GOSPODARCZEJ WSPÓŁPRACY Z KRAJAMI ZZA WSCHODNIEJ GRANICY
Mimo historycznych faktów dzielących polityczne elity Polski i naszych partnerów na Wschodzie, środowiska gospodarcze obu stron intensywnie rozwijają współpracę. W 2004 roku polski eksport do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP) w 2004 roku wyniósł 5,8 mld USD. To dobry wynik, jeśli porównać go z wynikiem 4 mld USD uzyskanym w najlepszym dotąd 1997 roku, jeszcze sprzed kryzysu w 1998 roku. Ten wynik uzyskano głównie dzięki skoncentrowaniu promocji naszych produktów na rynkach Rosji, Ukrainy, Białorusi, Kazachstanu, Mołdowy i Uzbekistanu. Także rosną nasze inwestycje na terenie tych krajów, które do końca 2004 roku wyniosły ok. 300 mln USD.
Warto też zwrócić uwagę na to, że w 2004 roku wartość eksportu z Polski do krajów WNP wzrosła o ok. 97% w stosunku do 2002 roku. Pokonywane są tradycyjne dotąd przeszkody. Przygotowywana jest modernizacja drogi oraz budowa nowego przejścia granicznego pomiędzy Elblągiem a Kaliningradem. Bliskie finalizacji są rozmowy mające usprawnić komunikację kolejową do tych krajów, w tym nowe reguły ułatwiające odprawy celne (wspólne odprawy w Bagrationowsku- na granicy z Rosją i w Krościenku - z Ukrainą). Postęp jest też w rozwiązaniu problemu przewozów Europa-Azja z wykorzystaniem terminalu w Sławkowie. Ten problem rozwiązano przez porozumienie o utworzeniu polsko-ukraińsko-rosyjskiej spółki handlowej. Jest wreszcie szansa dla realizacji projektu ropociągu Odessa-Brody-Gdańsk.
Przewiduje się, że polski eksport do Rosji osiągnie w tym roku wartość 4 mld USD ( wobec 2,8 mld USD w 2004 roku). Daleko nam jeszcze do zrównoważenia rosyjskiego importu (6,4 mld USD), ale wzrost naszego eksportu do Rosji w 2004 roku o 88% r/r jest bardzo obiecujący i perspektywiczny. Nasz eksport do Rosji to maszyny i urządzenia (ponad 24% udziału w eksporcie), produkty chemiczne (23%), artykuły rolno spożywcze (prawie 20%) oraz wyroby papiernicze i przemysłu drzewnego (12%). Nasz bilans wymiany handlowej z Rosją zależy przede wszystkim od cen ropy i gazu na światowych rynkach, bo dziś ich udział w rosyjskim imporcie jest na poziomie 84%.
Przyszłą współpracę stabilizować będzie przystąpienie Rosji do WTO i dalszy rozwój jej stosunków gospodarczych i politycznych z Unią.
Przeczytaj także:
Europa: wydarzenia tygodnia 49/2019
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy