eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyTransport w Polsce - wyniki działalności w 2013 r.

Transport w Polsce - wyniki działalności w 2013 r.

2014-09-05 10:17

Transport w Polsce - wyniki działalności w 2013 r.

Transport w Polsce 2013 © Arsel - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (7)

W 2013 r. wszystkimi rodzajami transportu przewieziono 1848,3 mln ton ładunków, tj. o 3,3% więcej niż przed rokiem i wykonano pracę przewozową w wysokości 347,9 mld tonokilometrów, tj. o 6,8% większą niż przed rokiem. Zaobserwowano wzrost przewozów ładunków w transporcie kolejowym, samochodowym oraz żegludze śródlądowej, natomiast na wzrost pracy przewozowej wpływ miał transport kolejowy i samochodowy.

Przeczytaj także: Transport w Polsce - wyniki działalności w 2010 r.

W 2013 r. środkami publicznego transportu zbiorowego przewieziono 739,6 mln pasażerów, tj. o 5,2% mniej niż przed rokiem. Spadek przewozów zanotowano w transporcie samochodowym (o 7,5%), żegludze morskiej (o 5,6%) i transporcie kolejowym (o 1,2%), wzrost natomiast – w transporcie lotniczym (o 6,7%) i żegludze śródlądowej (o 1,7%). Praca przewozowa wykonana przy przewozie pasażerów wyniosła 50,1 mld pasażerokilometrów i wzrosła o 0,4% wobec roku poprzedniego.

fot. mat. prasowe

Dynamika i struktura przewozów ładunków

1848,3 mln ton - taką ilość ładunków przewieziono w minionym roku wszystkimi rodzajami transportu.

fot. mat. prasowe

Zmiany w dynamice i strukturze pracy przewozowej przy przewozach ładunków

Spadek przewozów zanotował m.in. transport kolejowy oraz żegluga morska.


Transport kolejowy


Długość sieci kolejowej ogółem w 2013 r. wyniosła 19,3 tys. km (z czego 12,3 tys. km to linie o znaczeniu państwowym) i była o 766 km krótsza niż przed rokiem. Zmniejszyła się zarówno długość linii kolejowych PKP (o 658 km do 18959 km), jak i długość sieci kolejowej zarządzanej przez inne podmioty (o 108 km do 369 km). W 2013 r. zostało zmodernizowanych 1221 km torów (szlakowych i głównych zasadniczych), w tym 579 km torów na liniach dostosowanych do prędkości 120-160 km.

W 2013 r. działało 1430 stacji kolejowych, w tym 393 węzłowych (w 2012 r. – 1472, w tym 394 węzłowych) oraz 622 czynne dworce kolejowe (w tym 256 przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych). W gestii PKP i innych zarządców infrastruktury kolejowej znajdowało się 590 dworców kolejowych, a dla pozostałych 32 – właścicielami lub zarządzającymi były gminy.

W 2013 r. transportem kolejowym przewieziono ogółem 232,6 mln ton ładunków, tj. o 0,7% więcej niż w 2012 roku, a praca przewozowa osiągnęła poziom 50,9 mld tonokilometrów i była większa o 4,0%. W ogólnych przewozach ładunków transportem kolejowym nadal największy udział (42,4%) miały przewozy ładunków zaliczanych do grupy „węgiel kamienny i brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny”, które zwiększyły się o 0,7% w porównaniu z 2012 r.

Strukturę przewozów ładunków według grup ładunków (zagregowanych w 10 kategorii) przedstawia poniższy wykres.

fot. mat. prasowe

Struktura przewozów ładunków transportem kolejowym

Największą grupą przewiezionych koleją ładunków stanowiły paliwa mineralne.


Wielkość przewozów ładunków wyrażona w tonokilometrach lokuje polski transport kolejowy na drugim miejscu wśród 27 krajów UEd za Niemcami, a przed Francją, natomiast w zakresie transportu międzynarodowego koleje polskie zajmują trzecie miejsce za Niemcami i Łotwą.

W 2013 r. w transportem kolejowym przewieziono 269,8 mln pasażerów, tj. o 1,2% mniej niż przed rokiem. Na ogólny spadek przewozów pasażerów wpłynęło zarówno zmniejszenie przewozów z biletami jednorazowymi (o 6,5%), jak i okresowymi (o 0,9%). Zmniejszyły się przewozy w komunikacji krajowej (o 1,2%), i komunikacji międzynarodowej (o 9,2%). W komunikacji krajowej w kolejach normalnotorowych zmniejszyły się przewozy pasażerów pociągami pospiesznymi o 12,7% i ekspresowymi o 15,0%. Natomiast wzrosły w niewielkim stopniu przewozy pasażerów pociągami osobowymi (o 0,5%).

Transport drogowy


W 2013 r. długość autostrad zwiększyła się o 117 km i w końcu roku wyniosła 1482 km. Oznacza to, że na 1000 km2 powierzchni kraju długość autostrad stanowiła 4,7 km, natomiast na 100 tys. ludności kraju przypadało 3,5 km. Mimo wzrostu długości autostrad w 2013 r. jest to nadal jeden z najniższych wskaźników w Unii Europejskiej (w 2011 r. średnia dla 27 krajów UE wyniosła odpowiednio 16 km i 14 km). W porównaniu do 2012 r. długość dróg ekspresowych (jedno i dwujezdniowych) wzrosła o 191 km i w końcu 2013 r. wyniosła 1244 km.

Według stanu w dniu 31 XII 2013 r. ogólna liczba pojazdów samochodowych i ciągników zarejestrowanych w centralnej ewidencji pojazdów prowadzonej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych wyniosła 25,7 mln (w 2012 r. – 24,9 mln).

Liczba pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy na terytorium kraju (pojazdy nowe i używane sprowadzone z zagranicy) była większa o 8,2% niż w 2012 r. Wzrosła liczba rejestracji większości rodzajów pojazdów, w tym samochodów osobowych (o 8,7%), autobusów (o 13,7%), ciągników siodłowych (o 19,2%), motocykli (o 0,7%) i samochodów ciężarowych (o 10,1%). Spadła natomiast liczba rejestracji samochodów specjalnych (o 10,0%) i ciągników rolniczych (o 6,1%). W ogólnej liczbie pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy na terytorium Polski na pojazdy nowe przypadało w 2013 r.: samochody osobowe – ok. 30%, samochody ciężarowe – ok. 44%, ciągniki siodłowe – ponad 54%, autobusy – ponad 65%.

 

1 2 ... 4

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: