eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolskaPolska: wydarzenia tygodnia 36/2014

Polska: wydarzenia tygodnia 36/2014

2014-09-06 17:25

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 35/2014

  • Rząd wstępnie przyjął projekt budżetu na 2015 rok w środę. Deficyt w przyszłym roku ma nie przekroczyć 46.08 mld zł; dochody budżetu państwa mają wynieść 297 mld 252 mln 925 tys. zł, a wydatki 343 mld 332 mln 925 tys. zł. Projekt zakłada, że wzrost PKB w 2015 r. wyniesie w ujęciu realnym 3,4 proc., a średnioroczna inflacja - 1,2 proc. Przewidziano też nominalny wzrost wynagrodzeń w gospodarce narodowej o 4,3 proc., wzrost zatrudnienia w gospodarce narodowej o 0,8 proc., wzrost spożycia prywatnego w ujęciu nominalnym o 4,2 proc. Ministerstwo Finansów w projekcie budżetu państwa na 2015 rok przyjęło, że RPP w 2014 roku obniży stopy procentowe o 50 punktów bazowych (0,5 pkt. proc), a w 2015 roku pozostawi je bez zmian. W rezultacie, w 2014 roku stopa referencyjna wyniesie średnio 2,4 proc., a w 2015 r. obniży się do 2,0 proc.
  • Wg Ministerstwa Gospodarki tempo wzrostu PKB w tym roku wyniesie 3,3 proc. Analitycy ministerstwa podtrzymują, że w tym roku spożycie ogółem wzrośnie o 2,7 proc., spożycie indywidualne o 3,0 proc. Nakłady brutto na środki trwałe mają wzrosnąć o 6 proc. Inflacja w tym roku wyniesie 0,3 proc. Produkcja sprzedana przemysłu wzrośnie o 4,5 proc., a budowlano-montażowa o 7 proc. Stopa bezrobocia w grudniu wyniesie 12,3 proc. Według wyliczeń resortu gospodarki saldo napływu bezpośrednich inwestycji po czerwcu 2014 roku było dodatnie w wysokości 3 mld 842 mln euro wobec ujemnego salda w wysokości 2 mld 738 mln euro w analogicznym okresie 2013 roku.
  • Deficyt budżetu po 8 miesiącach 2014 r. wyniósł niecałe 25 mld zł, czyli ok. 52 proc. planu rocznego. Skumulowane dochody są wyższe niż planowane, a wydatki nieco niższe. Deficyt budżetu państwa po 7 miesiącach roku wyniósł 26 mld 403,217 mln zł. Według GUS sprzedaż detaliczna w lipcu wzrosła o 2,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2013 roku, a miesiąc do miesiąca wzrosła o 4,7 proc.
  • Według Markit HSBC wskaźnik PMI dla Polski w sierpniu 2014 roku spadł do 49,0 pkt. z 49,4 pkt. w lipcu. To szósty z rzędu spadek PMI. Trwający spadek liczby nowych zamówień doprowadził do pierwszego od czternastu miesięcy spadku wielkości produkcji. HSBC PMI jest kalkulowany na podstawie pięciu subindeksów: nowych zamówień, produkcji, zatrudnienia, czasu dostaw i zapasów pozycji zakupionych. Każda wartość głównego wskaźnika powyżej 50,0 oznacza ogólną poprawę warunków w sektorze.
  • Według NBP zysk netto sektora bankowego w pierwszych 7 miesiącach 2014 roku wyniósł 10,45 mld zł, czyli wzrósł o 9,6 proc. r/r. Wynik na działalności bankowej w okresie pierwszych siedmiu miesięcy 2014 roku wyniósł 34,5 mld zł, czyli był wyższy o 6,3 proc. r/r. Wynik z tytułu odsetek wyniósł 21,95 mld zł, rosnąc w ujęciu rocznym o 15,2 proc.
  • Rada Polityki Pieniężnej na środowym posiedzeniu pozostawiła stopy procentowe na niezmienionym poziomie, referencyjna stopa procentowa NBP wynosić będzie nadal 2,50 proc. w skali rocznej. Jednak wiele wskazuje na to, że obniżki stóp procentowych są w Polsce bardzo prawdopodobne.
  • Dotychczasowa wicepremier Elżbieta Bieńkowska będzie w Komisji Europejskiej odpowiedzialna za obszar przemysłu, jednolitego rynku, przedsiębiorczości i małych przedsiębiorstw. Ma też być jednym z zastępców szefa KE.
  • Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo wypełniło w 100 proc. dostępne pojemności magazynów gazu. Wynoszą one 2,58 mld m sześc. gazu. Rok temu w magazynach było 2,1 mld m sześc. gazu.
  • Chińskie spółki China-CEE Fund (jej inwestycjami zarządza CEE Equity Partners) i Enlight Renewable Energy zainwestują do 1,3 mld zł w ramach spółki joint venture w budowę elektrowni wiatrowych o łącznej mocy ok. 250 MW. Budowa farmy wiatrowej o mocy 36 MW we Wróblewie zostanie sfinalizowana do końca 2014 r. Jest też umowa ramowa w związku z pracami nad kontynuacją projektu budowy elektrowni o mocy od 110 do 214 MW.
  • ENEA, KGHM Polska Miedź oraz TAURON Polska Energia odkupią od Polskiej Grupy Energetycznej po 10 procent udziałów w spółce PGE EJ 1, odpowiedzialnej za przygotowanie i wybudowanie pierwszej polskiej elektrowni jądrowej o mocy ok. 3000 MW.
  • Rośnie liczba obywateli Ukrainy, którzy chcą pracować w Polsce. Na naszym rynku pracy obecni byli oni od dawna i stanowili najliczniejszą grupę cudzoziemców, zatrudnianych przez polskich pracodawców. Jednak obecnie liczba ta rośnie z powodu niestabilnej sytuacji na Ukrainie, a ci, którzy już pracują w Polsce, do siebie nie chcą wracać.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

PKP CARGO CHCE PRZEJĄĆ CTL LOGISTICS. SPÓŁKA CZEKA NA ZGODĘ UOKIK

CTL Logistics to kolejna po czeskim przewoźniku AWT spółka, którą chce kupić PKP Cargo. We wtorek polski przewoźnik podpisał z European Rail Freight II S.a r.l, większościowym właścicielem CTL, list intencyjny dotyczący potencjalnego nabycia 100 proc. udziałów w tej spółce. Teraz czeka na zgodę prezesa UOKiK.

– Jesteśmy zainteresowani głównie tymi obszarami działalności CTL, w których PKP Cargo nie jest tak silnie reprezentowane. Liczymy na realizację synergii wynikających z możliwości lepszego wykorzystania taboru. Wydaje się, że to – w obecnej złej sytuacji na polskiej sieci przewozowej, gdzie średnia prędkość handlowa wynosi zaledwie 20 km/h, a dojście do prędkości handlowej trochę potrwa – najlepsze rozwiązanie na najbliższe 2-3 lata, które dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu taboru pozwoli osiągnąć dobre wyniki w zakresie optymalizacji operacyjnej tego biznesu – podkreśla Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.

CTL Logistics to drugi największy przewoźnik w Polsce. We wtorek PKP Cargo podpisało list intencyjny ws. potencjalnego przejęcia 100 proc. akcji tej spółki.

Po przejęciu CTL PKP Cargo zyska bardzo silną pozycję na polskim rynku przewozów towarowych. Przeprowadzenie transakcji wymaga więc m.in. zgody prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

– Jako największy przewoźnik w kraju obsługujemy około 60 proc. rynku w pracy przewozowej. Duzi gracze na innych rynkach, np. w Niemczech, obsługują 70-90 proc. rynku. Na pewno naszym celem jest nie tylko zdobywanie udziałów rynkowych, lecz także prowadzenie dobrego, rentownego biznesu w oparciu o dobrą obsługę naszych klientów – powiedział Adam Purwin w czasie XXIV Forum Ekonomicznego w Krynicy.

To już drugi list intencyjny podpisany w ostatnich dniach. 1 września spółka podpisała porozumienie z czeskim przewoźnikiem AWT.

– Jesteśmy na początku drogi, która może nam umożliwić przejęcie dwóch znaczących przewoźników i operatorów logistycznych – mówi Adam Purwin. – W sprawie AWT uzyskaliśmy wyłączność na negocjacje i na due diligence tej spółki. W ciągu dziesięciu tygodni będziemy wiedzieć, jak ta ewentualna transakcja może się rozwinąć.

Spółka podkreśla, że realizuje w ten sposób swoją strategię rozwoju: z jednej strony pozyskuje licencje przewozowe na kluczowych rynkach, z drugiej szuka okazji do fuzji i przejęć.

– To jest wszystko konsekwentne wzmacnianie pozycji PKP Cargo w Polsce i regionie. Zawsze powtarzaliśmy: naszą ambicją jest drugie silne miejsce w Unii Europejskiej – tłumaczy prezes Purwin.

CTL ma do dyspozycji blisko 200 lokomotyw, ponad 4,8 tys. wagonów oraz dysponuje siecią 29 bocznic. Posiada też własne warsztaty naprawy taboru. Zatrudnia ponad 1,8 tys. pracowników. W 2013 roku Grupa CTL przewiozła 12,6 mln ton towarów, wypracowując 726,6 mln zł przychodów ze sprzedaży.

Adam Purwin podkreśla, że PKP Cargo w dalszym ciągu będzie koncentrować się na transporcie paliw stałych.

– Uważamy, że ten rynek, zwłaszcza w sytuacji geopolitycznej, którą obserwujemy, będzie częścią gospodarki, która ma nam zapewnić bezpieczeństwo energetyczne – zaznacza prezes spółki. – PKP Cargo jest krwiobiegiem polskiej energetyki i polskiego górnictwa. W związku z tym na pewno nie odwrócimy się od rynku węgla.

Spółka chce jednocześnie zwiększać zaangażowanie w transporcie intermodalnym (czyli łączonym). Przewoźnik kupił m.in. 330 platform kontenerowych za 100 mln zł. Przymierza się też do zakupu lokomotyw wielosystemowych, dzięki którym kontenerowe transporty z Polski będą mogły wjeżdżać na inne rynki bez konieczności zmiany lokomotywy.

Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: