Apteka online: jakie oprogramowanie?
2014-09-11 11:30
Jak wybrać oprogramowanie dla apteki internetowej? © design56 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zakaz reklamy aptek absurdem?
Założenie apteki internetowej wydaje się biznesem o dużym potencjale opłacalności. Przez Internet można zarabiać, sprzedając przede wszystkim suplementy diety i wyroby kosmetyczne. Cieszą się one pozytywną opinią konsumentów i ze względu na dobrą jakość, z której znane są określone marki, są po prostu drogie. Im produkt bardziej wartościowy, tym większą możemy narzucić marżę. To główne powody, dla których wielu przedsiębiorców, myśląc o e-commerce, rozważa uruchomienie apteki internetowej.Jak to wygląda w praktyce?
Sporo zamieszania wprowadzają ustawodawcy. Ma to związek z faktem, że prawo przestaje nadążać za praktyką sprzedaży leków. Od kilku lat obserwujemy dynamiczny wzrost liczby sklepów internetowych. W naturalny sposób powstają również apteki. Jednak sprzedaż leków jest możliwa pod pewnymi warunkami. Obecnie można prowadzić sprzedaż farmaceutyków na receptę, jednak z zastrzeżeniem, że klient musi skorzystać z opcji osobistego odbioru leku. Trzeba się przygotować na bieżące śledzenie prawnych nowości – sprzedaż leków to poważna sprawa.
Estetyka apteki internetowej
Przejdźmy do spraw związanych z tworzeniem apteki internetowej. Projekt graficzny nie może być w tym przypadku zbyt kolorowy – tak przynajmniej można sądzić, obserwując strony branży farmaceutycznej. Tu raczej nikt nie sili się na ekstrawagancję. Apteczne witryny są utrzymane w oszczędnej stylistyce. Przyczyną jest zwykle chęć utrzymania profesjonalnego wizerunku i maksymalne wyeksponowanie poszczególnych produktów. Większość z nich jest rozpoznawana po wyglądzie opakowania. Zbędne elementy graficzne powodują, że strona przestaje być czytelna. Jeśli do oszczędnego pod względem ozdobników projektu dodamy atrakcyjne zdjęcia eksponujące ofertę, apteka nabierze blasku.
Wyszukiwanie produktów
Z uwagi na zróżnicowany asortyment i wielość kategorii, dobrze jest udostępnić użytkownikom kilka sposobów szukania odpowiedniego asortymentu. Przykładowo – oferta suplementów diety może być bardzo szeroka. Klient powinien mieć możliwość znalezienia określonego towaru nie tylko po kategoriach, ale także dzięki tzw. filtrom (nawigacja fasetowa). Opcja zawężania różnych parametrów, np. ceny może być skuteczną metodą, by zatrzymać klienta na dłużej, zwiększa to nasze szanse na uzyskanie większej liczby zamówień. Nawet, jeśli nie znajdzie produktu, którego szukał, być może spodoba mu się jakiś inny. To wygoda decyduje o tym, że konsumenci będą częściej zaglądać na naszą stronę.
fot. design56 - Fotolia.com
Jak wybrać oprogramowanie dla apteki internetowej?
Jakie funkcjonalności?
Decydując się na oprogramowanie dla apteki internetowej, zwróć uwagę na funkcjonalności. W najbardziej zaawansowanych aptekach oprogramowanie jest tak pomyślane, by zarządzanie apteką było w 90 procentach zautomatyzowane. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnej straty czasu i zamieszania związanego z błędami. Najważniejsze funkcjonalności, które powinien mieć sklep internetowy to:
- integracja z systemami aptecznymi,
- obsługa rozwiniętych baz danych,
- sprzedaż leków na receptę (z opcją odbioru osobistego),
- integracja z kurierami, porównywarkami cen, aukcjami Allegro,
- moduł do umieszczania treści (np. poradnika czy serwisu tematycznego).
W sklepie potrzebne są również moduły, dzięki którym zadbamy o odpowiednią promocję naszego sklepu. Dzięki nim możliwe będzie:
- dodawanie przez klientów opinii,
- powiadamianie innej osoby o produkcie,
- wymiana doświadczeń na forum internetowym,
- umieszczenie porad farmaceuty,
- publikacja broszur na temat dostępnych promocji,
- wysyłka powiadomień przez newsletter.
Strona w technologii RWD
Z uwagi na wzrost popularności urządzeń mobilnych zaleca się stworzenie responsywnej wersji strony apteki internetowej. Wtedy poszerzamy grono swoich potencjalnych klientów. Jest to szczególnie ważne w przypadku e-apteki. Dzięki przejrzystej witrynie klient będzie mógł zrobić zakupy w wygodny sposób. Właściciel apteki zyskuje na takim rozwiązaniu również dlatego, że jego sklep bez względu na urządzenie, wyświetla się klientowi w spójny sposób. Nie traci na tym wizerunek marki. Wygodny dostęp do oferty z różnych urządzeń – zwłaszcza smartfonów – jest więc nie do przecenienia.
Co z promocją?
Na koniec trzeba wspomnieć o dość istotnej kwestii. Na przeszkodzie w skutecznej promocji naszej e-apteki może stanąć zakaz reklamy. Z uwagi na zmiany prawne właściciele aptek muszą bardzo ostrożnie podchodzić do oferowania swoich produktów klientom. O ile zakaz reklamy leków wydaje się zrozumiały, o tyle z jego realizacją mogą być problemy. Ustawa wywołuje wątpliwości, ponieważ przedsiębiorca nie może być pewny, czy jego działanie nie zostanie zinterpretowane jako reklama.
Część przedsiębiorców koncentruje się na sprzedaży suplementów i kosmetyków, by nie narażać się na karne konsekwencje. Wydaje się jednak, że szukając leku, potencjalny klient potrzebuje przede wszystkim informacji znajdujących się na ulotce. Udostępnienie ich nie powinno narazić naszej apteki na nieprzyjemności.
Urszula Witkowska, AptusShop.pl
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)