Czy Polacy wiedzą jak oszczędzać energię?
2014-09-10 11:38
Przeczytaj także: LED czy żarówka tradycyjna?
Co ciekawe, pytani o przydatność otrzymanych podczas akcji informacyjnej materiałów edukacyjnych, respondenci w większości (69 proc.) ocenili je jako przydatne, a aż 72 proc. zadeklarowało, że korzysta z nich na co dzień.
– Porównując wyniki obydwu etapów należy pamiętać, że zmiana nawyków jest procesem trudnym i długotrwałym. Być może brak radykalnej zmiany nawyków wśród badanych jest sygnałem dla dostawców energii, że tego typu akcja edukacyjna powinna być bardziej rozciągnięta w czasie – komentuje Andrzej Pazda, Dyrektor Biura Polskiego Towarzystwa Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPiREE), które jest głównym organizatorem kampanii „ISE – dla domu, środowiska i gospodarki. – Wysoki odsetek osób, które deklarują korzystanie z otrzymanych podczas akcji informacji wskazuje jednoznacznie, że konsumenci energii mają dużą potrzebę bycia edukowanymi w zakresie korzystania z energii elektrycznej.
Wyniki II etapu badania sugerują także, że edukacja konsumentów energii potrzebna jest niekiedy w dość podstawowych aspektach, takich jak samo posiadanie licznika zdalnego odczytu czy możliwość kontrolowania zużycia energii przez Internet. W I etapie badań okazało się, że część respondentów w ogóle nie wiedziała, że korzysta z inteligentnego licznika energii (7 proc. ankietowanych), lub nie była tego pewna (4 proc.). Świadomość posiadania takiego licznika miało 75 proc. badanych. W II etapie badań odsetek ten wzrósł do 88 procent. Ponad dwukrotnie wzrósł natomiast odsetek osób korzystających z portalu internetowego pozwalającego na kontrolowanie zużycia energii (z 6 proc. do 15 proc.) oraz osób, które zamierzają z niego korzystać (z 7 proc. do 15 proc.). Do zaledwie 1 proc (z 23 proc. w I etapie) spadł natomiast odsetek badanych, którzy nie mieli świadomości istnienia takiego portalu.
Informacje o badaniu
Badania w budynkach demonstracyjnych w Kaliszu odbyły się w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „ISE – dla domu, środowiska i gospodarki”. Głównym organizatorem kampanii jest Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPiREE), które działa we współpracy z podmiotami skupionymi w ramach Warsztatów Rynku Energetycznego - WRE. Podmioty te to między innymi Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych, Operator Systemu Przesyłowego, Towarzystwo Obrotu Energią i Urząd Regulacji Energetyki. Realizacja kampanii dofinansowana jest ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu Edukacja Ekologiczna.
Przeczytaj także:
Jak ograniczyć zużycie energii przez urządzenia AGD?

1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)