Fiat królem szos
2005-10-20 00:06
© fot. mat. prasowe
Fiat to ciągle najpopularniejsza marka samochodu w Polsce. Różne Fiaty dominują zarówno w kategorii nowych aut (blisko 40%) jak i używanych (22%), które aktualnie posiadają Polacy. Takie są wnioski z badania Omnimas przeprowadzonego przez TNS OBOP.
Przeczytaj także: Fiat najlepiej znaną marką
Wśród nowych samochodów na dalszych miejscach znajdują się: Daewoo (18%) i Skoda (10%), a pośród używanych: Volkswagen (15%) oraz Opel (11%).Rys.1 Marki posiadanych samochodów kupionych jako nowe vs używane. (Osoby, które posiadają własny samochód, n=436)
fot. mat. prasowe
Według TNS OBOP młodzi ludzie – w wieku 20-39 lat – pięciokrotnie częściej (82%) posiadają samochody kupione jako używane, niż nowe (18%). Natomiast osoby starsze (60 lat i więcej) w równym stopniu wybierają samochody fabrycznie nowe (52%), jak i te z „drugiej ręki” (48%).
Rys.2 Wiek Polaków a posiadanie samochodu kupionego jako nowy vs używany (Osoby, które posiadają własny samochód, n=436)
fot. mat. prasowe
- Wyniki badania wskazują, że szczególnie młodzi ludzie są bardziej skłonni kupować tańsze auta. W związku z czym najczęściej decydują się na nabycie używanego samochodu. Spowodowane jest to faktem, że jednym z najważniejszych czynników wpływającym na ich decyzję zakupu jest cena. Wielkość sprzedaży nowych aut w Polsce charakteryzuje wyraźny trend spadkowy. Ponadto średnie ceny detaliczne większości nowych samochodów oferowanych w Polsce wzrosły. Czynnik ten może wpłynąć na utrzymanie się rosnącej sprzedaży tańszych aut używanych, szczególnie wśród młodych ludzi – komentuje Bartłomiej Strączak z TNS OBOP.
Badanie sposobu nabycia samochodów osobowych przeprowadzono w okresie 05.05.2005 – 09.05.2005 na łącznej próbie 1005 Polaków w wieku 15 i więcej lat, metodą wywiadów bezpośrednich z użyciem kwestionariuszy papierowych.
Przeczytaj także:
Fiat Tipo SW Cross 1.6 MultiJet to udane auto
oprac. : Stefan Czerniecki / eGospodarka.pl