Mikrofirmy chcą się rozwijać przez ekspansję
2014-09-16 18:25
![Mikrofirmy chcą się rozwijać przez ekspansję [© fotogestoeber - Fotolia.com] Mikrofirmy chcą się rozwijać przez ekspansję](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/mikrofirmy/Mikrofirmy-chca-sie-rozwijac-przez-ekspansje-143380-200x133crop.jpg)
Mikrofirmy chcą się rozwijać przez ekspansję © fotogestoeber - Fotolia.com
Przeczytaj także: Małe firmy: bariery przedsiębiorczości 2014
Wyniki naszego badania wyraźnie pokazują, że dla mikroprzedsiębiorców ekspansja jest jedną z dróg prowadzących do rozwoju firmy, a w konsekwencji zwiększenia jej zysków. Warto podkreślić, że dla trzech czwartych z nich rozszerzenie działalności nierozerwalnie wiąże się z wprowadzaniem nowych rozwiązań i usług. To ich sposób na zwiększanie konkurencyjności – mówi Krzysztof Kaczmar, prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.Przygotowania do ekspansji
Z badań wynika, że mikrofirmy solidnie przygotowują się do zdobywania nowych rynków. Ponad dwie trzecie z nich nawiązuje współpracę z nowymi partnerami biznesowymi, a prawie połowa rozbudowuje stronę firmową oraz uruchamia sprzedaż swoich produktów przez internet. Tyle samo inwestuje w zatrudnianie nowych pracowników. Jednym z istotnych elementów w procesie planowania ekspansji jest również kapitał na inwestycje. W przypadku mikroprzedsiębiorstw, które dotąd nie zwiększały obszaru działania, aż jedna trzecia szuka zewnętrznego finansowania w postaci środków unijnych (firmy planujące ekspansję) lub kredytów bankowych (firmy już istniejące na nowych rynkach).
fot. mat. prasowe
Działania przygotowujące do ekspansji
W ramach przygotowania do ekspansji najwięcej mikroprzedsiębiorców stara się nawiązywać współpracę z nowymi partnerami biznesowymi
Powody ekspansji
Aż 61 proc. mikroprzedsiębiorców jako główny powód ekspansji wymienia chęć zwiększenia przychodów. Co ciekawe, aż 40% z nich deklaruje, że zyski ze sprzedaży w roku ubiegłym były niższe niż w 2012. Dlaczego tak się dzieje? Jak podkreśla Krzysztof Kaczmar, prezes Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy: wynika to z faktu, że mikroprzedsiębiorcy mają coraz większą świadomość biznesową i wiedzą, że spadek przychodów może wynikać chociażby z nasycenia rynku ich produktami lub usługami. Stąd też pomysł rozwoju na nowych rynkach. Do lamusa odchodzą strategie ekspansji oparte jedynie na uzyskiwanych wzrostach na lokalnych rynkach - obecnie obniżenie wpływów do firmowej kasy stanowi główną motywację do poszukiwania rozwiązań, które mogłyby temu zapobiec.
fot. mat. prasowe
Powody rozpoczęcia ekspansji
Chęć zwiększenia przychodów jest głównym motywatorem dla firm planujących ekspansję
Bariery ekspansji
Niestety, nawet najbardziej dynamiczne firmy na swojej drodze napotykają różnego rodzaju przeszkody, które mogą skutecznie opóźnić podejmowane wyzwania. Co przeszkadza planującym ekspansję przedsiębiorcom? Dla połowy zapytanych problemem jest konkurencja, tyle samo narzeka na zbyt duże, ich zdaniem, koszty pracy oraz na wszechobecną biurokrację. Wysokość podatków utrudnia życia prawie 45% ankietowanych, a niewiele mniej boryka się z nieznajomością obowiązujących regulacji prawnych.
fot. mat. prasowe
Bariery ekspansji
Wśród barier najczęściej wskazywano na konkurencję, koszty pracy oraz biurokrację
Informacje o badaniu:
Badanie zrealizowane na zlecenie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy techniką CATI w kwietniu i maju 2014 r. Badanie przeprowadzono na losowej, reprezentatywnej próbie mikroprzedsiębiorstw w Polsce (n=1456), w tym mikrofirm po ekspansji i planujących ekspansję.
![Mikrofirmy zabierają głos. Jacy są polscy mikroprzedsiębiorcy? [© StockSnap z Pixabay] Mikrofirmy zabierają głos. Jacy są polscy mikroprzedsiębiorcy?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/mikrofirmy/Mikrofirmy-zabieraja-glos-Jacy-sa-polscy-mikroprzedsiebiorcy-259161-150x100crop.jpg)
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)