Branding w Internecie
2003-03-04 19:22
Przeczytaj także: Branding, czyli od obietnicy do realnej zmiany świata
Ale co to właściwie jest dobry branding?
Branding, który sprawi, że gdy klient pomyśli o czymś związanym z Twoją działalnością, to przyjdzie mu na myśl właśnie Twoja firma. Dlatego jest tak ważne, żeby każdy odbiorca kampanii brandingowej co najmniej parę razy zobaczył banner, lub inny jej element.
Jeżeli osoba jest w stanie w ciągu pięciu minut znaleźć Twoją stronę kierując się nazwą produktu/usługi/firmy, lub innymi informacjami, to znaczy że kampania brandingowa była skuteczna. Taki banner ma skupiać uwagę, KOJARZYĆ SIĘ, musi być charakterystyczny dla Twojej firmy.
Oprócz w/w form istnieją jeszcze inne, mniej popularne i rzadziej stosowane techniki. Na przykład pop-up, który pokazuje coś ważnego na temat firmy/produktu i znika. Bardzo dobrą i jakże niedocenianą techniką jest także publikacja artykułów. Publikuj artykuły na stronach związanych tematycznie z Twoją działalnością! Pod każdym takim artykułem umieść kilka zdań o sobie i adres strony. Internauta powinien skojarzyć Twoją firmę z dobrym, konkretnym i przydatnym artykułem.
Jeżeli nie możesz ponieść dużych nakładów finansowych, to nie angażuj się w branding za pomocą bannerów i im podobnych narzędzi.
Żeby każdy internauta, do którego ma dotrzeć kampania brandingowa kilkakrotnie zobaczył reklamę, musi ona być emitowana przez kilka miesięcy, a to już bardzo spory wydatek. Zresztą, zapytaj kilku bankrutów, oni coś o tym wiedzą.
A co jeśli nie masz tych pieniędzy, a i tak chcesz wykorzystać bannery?
Musisz stworzyć bannery o wysokim CTR, czyli nie bannery, które zbudują świadomość marki, a bannery, które przyciągną klientów na Twoją witrynę, a tam za pomocą odpowiednio skonstruowanych tekstów zbierzesz ich adresy e-mail i za pomocą mailingu będziesz sprzedawał swoje produkty, ale to już temat na zupełnie inny artykuł.
O wiele lepsze rezultaty może dać branding za pomocą public relations. A jak się do tego zabrać? Jak już pisałem, publikuj artykuły. Wysyłaj także informacje prasowe do serwisów informacyjnych. Generalnie dbaj o dobry wizerunek firmy, podejmuj współpracę ze znanymi serwisami, e-zinami.
Używaj także reklam tekstowych. Pisałem o tym już wiele razy, lecz jeszcze raz powtórzę. Często reklama tekstowe potrafi być skuteczniejsza, niż najlepsza reklama graficzna. Pamiętaj o tym.
Reasumując dochodzimy do kilku ważnych wniosków:
- Branding za pomocą bannerów i im podobnych narzędzi może być skuteczny, ale trzeba ponieść spore nakłady finansowe. Jeżeli prowadzisz mały e-bzines, to z pewnością nie będzie Cie na to stać.
- O wiele skuteczniejszy jest branding za pomocą public relations. Wiąże się to jednak z większym wysiłkiem i nakładem pracy.
- O dobrym brandingu można mówić wtedy, gdy osoba jest w stanie w ciągu pięciu minut znaleźć Twoją stronę kierując się nazwą produktu/usługi/firmy, lub innymi informacjami.
Nigdy, ale to nigdy nie myśl że sama świadomość marki to już sukces. Sukces osiągniesz dopiero wtedy gdy branding przyniesie ZYSK. Tzn. zbudujesz świadomość marki, a następnie ludzie jej świadomi skorzystają z Twojej oferty. Musisz mieć więc oprócz tego dobrą STRONĘ i ofertę.
Pamiętaj też o bardzo ważnym fakcie. Dobre public relations może dać lepsze efekty, niż najlepsza reklama bannerowa.
Przeczytaj także:
Branding - budowanie marki
1 2
oprac. : Bartek Dymecki / obywatel.com