Koniunktura przemysłowa IX 2014
2014-09-22 17:28
Przeczytaj także: Koniunktura przemysłowa VIII 2014
5. Usługi
We wrześniu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa kształtuje się na poziomie plus 1 (przed miesiącem plus 3). Poprawę koniunktury odnotowuje 15% badanych firm, a jej pogorszenie 14% (w sierpniu odpowiednio 16% i 13%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie. Mniej korzystne oceny koniunktury mogą być związane z pogorszeniem negatywnych ocen bieżącego popytu, sprzedaży i sytuacji finansowej. Zgłaszane na najbliższe miesiące pro-gnozy popytu i sprzedaży są nadal optymistyczne, a przewidywania sytuacji finansowej nieco mniej pesymistyczne od formułowanych w sierpniu. Dyrektorzy jednostek zgłaszają spadek zarówno bieżących jak i przyszłych cen usług. W najbliższych miesiącach zapowiadane jest utrzymanie planowanych w sierpniu niewielkich redukcji zatrudnienia.
We wrześniu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji zakwaterowanie i gastronomia kształtuje się na poziomie minus 3 (przed miesiącem plus 1). Poprawę koniunktury odnotowuje 13% badanych firm, a jej pogorszenie 16% (w sierpniu odpowiednio 14% i 13%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie. Pogorszeniu ulegają zarówno oceny bieżące jak i prognozy popytu, sprzedaży oraz sytuacji finansowej. Dyrektorzy jednostek przewidują szybszy spadek zarówno bieżących jak i przyszłych cen usług. W tej grupie jednostek oczekiwane są redukcje zatrudnienia większe od prognozowanych w sierpniu.
We wrześniu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji informacja i komunikacja kształtuje się na poziomie plus 15 (przed miesiącem plus 16). Poprawę koniunktury odnotowuje 21% badanych firm, a jej pogorszenie 6% (w sierpniu odpowiednio 21% i 5%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie. Zarówno oceny bieżące jak i przewidywania dotyczące popytu, sprzedaży oraz sytuacji finansowej są korzystne, zbliżone do formułowanych przed miesiącem. Zgłaszany jest dalszy spadek bieżących i przyszłych cen usług. W tej grupie jednostek oczekiwany jest, nieco większy od prognozowanego w sierpniu, wzrost zatrudnienia.
We wrześniu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa kształtuje się, podobnie jak przed miesiącem, na poziomie plus 24. Poprawę koniunktury odnotowuje 29% badanych firm, a jej pogorszenie 5% (w sierpniu odpowiednio 28% i 4%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie. Utrzymują się pozytywne oceny bieżącego popytu i sprzedaży. Aktualna sytuacja finansowa oceniana jest korzystniej niż w sierpniu. Odpowiednie prognozy są bardziej optymistyczne od formułowanych przed miesiącem. Dyrektorzy jednostek zgłaszają spadek zarówno bieżących i przyszłych cen usług. W najbliższych trzech miesiącach zatrudnienie może pozostać na dotychczasowym poziomie.
We wrześniu podmioty z większości sekcji objętych badaniem sygnalizują spadek popytu na usługi, najbardziej znaczący – z sekcji edukacja (sekcja P) oraz pozostała działalność usługowa (sekcja S). Największy wzrost popytu odnotowują firmy z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K).
W najbliższych trzech miesiącach firmy z większości sekcji objętych badaniem spodziewają się wzrostu popytu, przede wszystkim – jednostki z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K). Spadku popytu obawiają się podmioty z sekcji zakwaterowanie i gastronomia (sekcja I), administrowanie i działalność wspierająca (sekcja N) oraz obsługa rynku nieruchomości (sekcja L).
We wrześniu podmioty z większości sekcji objętych badaniem sygnalizują spadek sprzedaży, najbardziej znaczący – z sekcji edukacja (sekcja P) oraz pozostała działalność usługowa (sekcja S). Największy wzrost sprzedaży odnotowują jednostki z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K).
W najbliższych trzech miesiącach firmy z większości sekcji objętych badaniem spodziewają się wzrostu sprzedaży, w największym stopniu jednostki z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa (sekcja K). Największy spadek sprzedaży przewidują podmioty z sekcji zakwaterowanie i gastronomia (sekcja I).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)