Inflacja IX 2014
2014-10-15 18:32
Przeczytaj także: Inflacja VIII 2014
Opłaty związane z łącznością pozostały na poziomie zbliżonym do obserwowanego w sierpniu br. Odnotowano spadek cen sprzętu telekomunikacyjnego (o 1,0%).
Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą były niższe niż w poprzednim miesiącu o 0,7%. Sezonowy spadek popytu na usługi turystyczne wpłynął na obniżki cen w zakresie turystyki zorganizowanej (o 3,5%), w tym za granicą – o 4,8%, a w kraju – o 1,5%. Potaniały gazety i czasopisma (o 1,1%) oraz sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny (o 0,2%). Więcej niż przed miesiącem konsumenci płacili za usługi związane z rekreacją i sportem (o 1,6%) oraz książki (o 0,7%). Podrożały gry, zabawki i artykuły kolekcjonerskie (o 0,4%), a także artykuły piśmienne, malarskie, kreślarskie (o 0,2%).
W związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego, opłaty dotyczące edukacji wzrosły o 0,2%, w tym w zakresie nauczania początkowego – o 3,5%.
We wrześniu br. ceny w restauracjach i hotelach wzrosły o 0,2%. Usługi w zakresie zakwaterowania podrożały o 0,9%. Podniesiono także opłaty za wyżywienie w stołówkach o 0,6%.
Spośród innych towarów i usług, we wrześniu br. mniej niż w poprzednim miesiącu płacono za ubezpieczenia (o 0,3%). Ceny artykułów do higieny osobistej i kosmetyków utrzymały się przeciętnie na poziomie notowanym w sierpniu br. Wzrosły natomiast ceny w zakresie opieki społecznej (o 0,5%) oraz usług fryzjerskich, kosmetycznych i pielęgnacyjnych (o 0,1%).
Spadek cen towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 0,3% wobec celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej na poziomie 2,5% (+/- 1 p. proc.). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały niższe ceny żywności (o 2,3%), w zakresie transportu (o 3,2%) oraz odzieży i obuwia (o 4,7%), które obniżyły wskaźnik o 0,50 p. proc., 0,30 p. proc. i 0,23 p. proc. Wzrost cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 3,6%), związanych z łącznością (o 4,0%), a także mieszkaniem (o 0,5%), podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,24 p. proc., 0,21 p. proc. i 0,14 p. proc.
Przeczytaj także:
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
![Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację [© Voyagerix - Fotolia.com] Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wydatki-Polakow/Pandemia-hamuje-konsumpcje-i-rozpedza-inflacje-238985-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)