Małe i średnie przedsiębiorstwa a e-handel
2014-10-21 13:02
Przeczytaj także: Sektor MSP: bezpieczeństwo inwestycyjne 2014
Warto też zwrócić uwagę na rozmiary prowadzonej działalności. 89% badanych podmiotów zatrudnia do 9 osób. W grupie tej są liczne przedsiębiorstwa jednoosobowe, w których wszystkie funkcje pełni właściciel. Nie dziwi więc fakt, że bardzo duża cześć przedsiębiorców z tego segmentu (78%) korzysta z platform e-commerce. To racjonalny wybór, szczególnie gdy koszty związane z rozpoczęciem działalności mogą stanowić istotną barierę. Ale nie tylko to stanowi o popularności wspomnianych platform. Aż 54% badanych wskazuje, że używa ich do działań marketingowych. Oznacza to, że w ocenie badanych serwisy takie jak Allegro są przydatnym elementem ekosystemu e-handlu dla bardzo wielu podmiotów. Co więcej, aż 30% badanych potwierdza, że platformy e-commerce były najskuteczniejszym narzędziem do zwiększania sprzedaży. To kolejny sygnał wskazujący, że nie ma obecnie lepszych form sprzedaży w internecie, jeśli chce się szybko i skutecznie osiągać wyniki.
Szczególnie warto zwrócić uwagę na plany udoskonalenia działań wskazywane przez respondentów badania. Większość (70%) wskazuje, że poprawi ofertę sklepu. Można z tego wnioskować, że sprzedawcy postrzegają dobrą ofertę jako kluczowy czynnik powodzenia w biznesie. Warto to podkreślić, bo to dobra wskazówka dla sprzedawców planujących rozwój: będzie on możliwy, gdy oferta będzie atrakcyjna zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym. Im więcej dobrego, dobrze opisanego towaru oferuje sprzedawca, tym większa szansa na sukces. Klienci doceniają dobrze opisane oferty, których powinno być możliwie dużo, aby było z czego swobodnie wybierać, i to nie tylko na ekranie komputera, ale także w aplikacji na smartfonie – wtedy bogactwo oferty w jednym miejscu jeszcze bardziej nabiera znaczenia. W obliczu rosnącej popularności urządzeń mobilnych nie można oczekiwać od potencjalnego klienta, że będzie szukał kolejnych sklepów przez telefon.
To co może niepokoić, to przeszkody, które wskazują „mali” e-sprzedawcy. Dla większości szczególnym problemem są koszty prowadzenia działalności. Można domyślać się, że są to koszty, jakie ponoszą drobni przedsiębiorcy, czyli podatki i inne opłaty publiczne oraz inne koszty stałe, które trudno obniżyć ze względu na niewielką skalę działalności. Tym bardziej, że kolejną przeszkodą wskazywaną w badaniu jest duża konkurencja, a następnie duża sezonowość w sprzedaży – czyli czynniki, które są najściślej związane z konkurencyjnym rynkiem i raczej trudno wyobrazić sobie, że można je wyeliminować z biznesowej rzeczywistości.
fot. mat. prasowe
Jakie działania Państwa firma zamierza udoskonalić w pierwszej kolejności
W świetle dynamiki sprzedaży w segmencie „małego e-commerce”, trzeba zwrócić uwagę na spory odsetek respondentów, którym spadła sprzedaż – było ich ponad 20%. Na szczęście blisko 40% sprzedawców deklaruje, że osiągnęli rozsądne wzrosty sprzedaży, zaś kolejne 21% utrzymało przychody na tym samym poziomie. Niemniej jednak widać, że część małych sprzedawców może w najbliższym czasie nie poradzić sobie zarówno z silną konkurencją, jak i z kosztami i innymi barierami. To może prowadzić do wypadania najsłabszych sprzedawców z rynku i ewentualnej konsolidacji w tym segmencie.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)