Sieci handlowe stawiają na alkohole wysokoprocentowe
2014-10-22 10:43
Sieci handlowe promują alkohole wysokoprocentowe © T. Wejkszo - Fotolia.com
Przeczytaj także: Picie alkoholu po polsku, czyli piwo w środę, wódka w sobotę
Jak wynika z przeprowadzonej przez ABR SESTA analizy w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy bieżącego roku sieci udostępniły swoim klientom 125 gazetek tematycznych promujących alkohole wysokoprocentowe. Zdecydowanym liderem jest tu sieć Macro Cash & Carry, która wydała ich aż 21. Na alkohole wysokoprocentowe stawia również Tesco, które do września wydało po trzynaście gazetek w każdym z formatów – hipermarkety, minihipermarkety oraz supermarkety.Inne sieci opublikowały nieco mniej gazetek, tj. Kaufland wydał ich dziesięć, Piotr i Paweł - osiem, Polomarket - pięć, ale pojawiały się też w segmencie Convenience - Żabka wydała trzy gazetki, a w dyskontach Biedronka ukazały się dwie. Sieci handlowe wydawały również gazetki poświęcone wyłącznie takim alkoholom jak whisky, wina oraz piwa, jednak te ostatnie częściej były promowane w regularnych gazetkach handlowych wydawanych przez sieci.
fot. T. Wejkszo - Fotolia.com
Sieci handlowe promują alkohole wysokoprocentowe
Analizując dane nt. liczby promowanych produktów w gazetkach handlowych w lata 2013 i 2014 (styczeń-wrzesień) zaobserwowano, że zdecydowanie wyższy udział mają alkohole wysokoprocentowe (w 2013 r. - 26,5%, w 2014 r. - 29,4%), natomiast mniejszy piwa (w 2013 r. - 37,6%, w 2014 r. - 33,7%). Nastąpił też znaczny wzrost promocji cydru (w 2013 r. 0,2%, 0,9% w 2014 r., co oznacza wzrost promocji z 99 do 482).
- Jest to efekt poszerzenia się asortymentu kategorii cydrów, który wynika z obniżki akcyzy na cydr mającej miejsce na początku 2013 roku. Taka sytuacja sprawiła, że producenci zwrócili większą uwagę na tę kategorię, powiększając asortyment, mówi Marcin Dobek z ABR SESTA.
Na zwiększenie liczby promocji alkoholi wysokoprocentowych nie wpłynęła cena, gdyż jest ona wyższa niż w poprzednim roku, co wynika głównie z kwestii podwyższonej akcyzy na mocne alkohole.
–Ta promocja to efekt większej aktywności głównie firmy CEDC. Zdecydowanie częściej niż w zeszłym roku promowane były cztery marki należące do tej firmy tj. Żubrówka, Soplica, Absolwent i Żytniówka, dodaje Marcin Dobek.
W kategorii piw zauważalny jest spadek udziałów w liczbie promocji największych producentów, takich jak Carlsberg, Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec. Zyskują zaś mniejsi producenci tacy jak m.in. Royal Unibrew, Perła Browary Lubelskie, Browar Fortuna, Van Pur czy Browar Namysłów. Wynika to z faktu, że klienci częściej preferują marki lokalne i mniej przemysłowe.
W kategorii win najczęściej promowane są wina czerwone, głównie wytrawne. Co ciekawe, sieci promują wina, które nie cieszą się największą popularnością wśród konsumentów (według Millward Brown to wina czerwone półsłodkie są najczęściej wybierane przez nich, a stanowią one jedynie 1/4 promocji win czerwonych).
Wśród najczęściej promowanych produktów są piwa w multipakach, albowiem w ten sposób producenci chcą zwiększyć koszyk zakupowy. Sieci handlowe najczęściej promują 4-pak Żubra, który był promowany w średniej cenie 9,28zł, a najniższą cenę oferowały E.Leclerc i Netto – jedynie po 6,99zł. Natomiast wśród alkoholi wysokoprocentowych na łamach gazetek handlowych najczęściej reklamowano Jack Daniels Tennessee Whisky 40% 700ml. Poszczególne produkty whisky były częściej promowane niż wódki.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)