eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMediaCzytelnictwo kwitnie na Facebooku

Czytelnictwo kwitnie na Facebooku

2014-10-26 00:19

Czytelnictwo kwitnie na Facebooku

Czytelnictwo kwitnie na Facebooku © Photographee.eu - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Regularnie prowadzone raporty oraz kampanie społeczne alarmują od lat o niezadowalających statystykach dotyczących czytelnictwa w Polsce. Tradycyjna forma książki drukowanej musi mierzyć się z nowoczesnymi technologiami i licznymi tekstowymi komunikatami, które docierają do nas każdego dnia za pośrednictwem wielu różnych nośników. Przebicie się przez taki gąszcz informacyjny może być trudne nawet dla e-booków.

Przeczytaj także: Czytelnictwo ma się dobrze? Tak twierdzą social media

Dlatego Instytut Monitorowania Mediów sprawdził, jak książka miewa się właśnie w tym - nietypowym dla niej, a naturalnym dla internautów – środowisku, czyli w social mediach. Od początku 2014 roku w sferze mediów społecznościowych pojawiło się prawie 26 tysięcy deklaracji czytelnictwa, a opiniami na temat przeczytanych książek podzieliło się w tym okresie niemal 15 tysięcy unikalnych autorów wpisów!

Czytanie książek jest social


Użytkownicy mediów społecznościowych chętnie angażują się w dyskusje dotyczące ich zainteresowań, dzielą się między sobą opiniami oraz szukają ciekawych nowości w danej dziedzinie. Dotyczy to również sfery czytelnictwa książek. Dyskusje prowadzone wśród internautów o rekomendowanych przez nich tytułach, czy terminach zbliżających się premier ulubionych książek, stanowią również źródło informacji na temat samego czytelnictwa. Dlatego zbadaliśmy w IMM wpisy i komentarze, w których internauci informowali o „przeczytaniu książki“ wraz z kilkunastoma innymi wariantami takiej deklaracji. Według danych Instytutu Monitorowania Mediów od początku 2014 roku w mediach społecznościowych pojawiło się prawie 26 tysięcy deklaracji czytelnictwa książek na podstawie badania ogólnych fraz związanych z czytaniem książek oraz przy uszczegółowieniu ich kategorii, wybranych przez IMM np.: powieść, komiks, poezja itp. W ciągu pierwszych trzech kwartałów bieżącego roku, niemal 15 tysięcy unikalnych autorów wzmianek w social mediach zadeklarowało przeczytanie co najmniej jednej książki!

fot. mat. prasowe

Deklaracje czytelnictwa w social mediach w podziale na kategorie książek

"Powieść” (ok. 14% wszystkich wzmianek), „biografie i autobiografie” (ok. 13,5%), „kryminał” (12,6%) to najpopularniejsze kategorie książek.


Horror czy romans, opowiadanie czy powieść?


W czołówce ulubionych przez użytkowników social mediów kategorii książkowych znalazły się kolejno: „powieść” (ok. 14% wszystkich wzmianek), „biografie i autobiografie” (ok. 13,5%), „kryminał” (12,6%), coraz popularniejsze na rynku wydawniczym „opowiadania” (11,8%) oraz „horror” (7,8%). Bardzo chętnie czytane przez odwiedzających fora dla kobiet, były natomiast „poradniki” i „romanse”, które nie dostały się jednak do TOP 5 wszystkich badanych przez IMM książkowych typów. W skrajnej pozycji wobec pierwszego na podium miejsca przeznaczonego dla „powieści”, stoją tytuły „popularno-naukowe” (zaledwie 0,06% wszystkich wzmianek).

Wysoka pozycja „biografii i autobiografii” w rankingu może być związana z charakterystyczną dla internautów potrzebą, codziennego śledzenia nowości z życia sławnych ludzi, dla których biografie i autobiografie są znakomitym dopełnieniem i pogłębieniem tematu.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: