Czytelnictwo kwitnie na Facebooku
2014-10-26 00:19
Przeczytaj także: Czytelnictwo ma się dobrze? Tak twierdzą social media
Nowa książka = nowy semestr
Deklaracje przeczytanych książek rosną szczególnie w okresie powrotu do szkoły, czy na studia. Zdecydowany wzrost wzmianek na temat przeczytanych książek Instytut Monitorowania Mediów zaobserwował w styczniu i we wrześniu 2014 roku, czyli w okresie rozpoczęcia kolejnych semestrów.
fot. mat. prasowe
Deklaracje czytelnictwa książek w social mediach na przestrzeni czasu
Oczytane social media
Sfera wirtualna stanowi w wielu aspektach przedłużenie lub rozszerzenie przestrzeni realnej, między innymi dzięki szybko następującej komunikacji oraz możliwości doświadczania wielu bodźców w krótkim czasie. Parafrazując znaną sentencję Umberto Eco: „Kto czyta książki, żyje podwójnie” – możemy powiedzieć: „Kto jest w social mediach, żyje podwójnie”. Być może właśnie dostarczane za pośrednictwem lektury książek wrażenia, stanowią główną motywację dla internautów do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami w sieci. Wypowiedzi te można podzielić na kilka rodzajów. Chwalenie się dopiero co zakończoną lekturą charakterystyczne jest dla Twittera oraz Facebooka, np.:
- „Wczoraj w końcu skończyłem czytać „Dream Team“ J. McCalluma. Prawdopodobnie już nic bardziej interesującego w tym roku nie przeczytam.“ (Twitter)
- „Nie mogłam piękniej wejść w Nowy Rok! Dokładnie o 0:20 skończyłam czytać książkę tak inspirującą, że dech zapiera. Śmiałam się, płakałam i nadal nie mogę otrząsnąć się z podziwu!“ (o książce „Przesunąć horyzont“ Martyny Wojciechowskiej/Facebook)
- „Najbardziej hardrockowa fantastyka jaką czytałem, dwie nocki i się skończyła, nie mogę doczekać się II części“ (o książce „Dreszcz“ Jakuba Ćwieka/ Facebook)
Użytkownicy forów dla kobiet, takich jak: forum.wizaz.pl, czy netkobiety.pl, chętnie natomiast rozpoczynają tematyczne wątki w oczekiwaniu na kolejną część ulubionej powieści lub poszukując podobnych do niej tytułów.
Internauci korzystają również z forów jako z platformy do wymiany opinii oraz samych książek. Przedstawiają listę przeczytanych niedawno tytułów, które oferują w zamian za książkowe propozycje ze strony innych użytkowników, np.:
- „Wymienię poniższe książki na inne pozycje, przede wszystkim z literatury kobiecej. Autorzy, których książki chętnie czytam: Michalak, Gutowska-Adamczyk, Szwaja, Ulatowska... itp. “ (forum.wizaz.pl)
- ”Czy jest druga część lub inna super książka tej autorki?” (o książce „Bransoletka” Ewy Nowak/ zapytaj.onet.pl)
Wielu internautów natomiast po prostu lubi dzielić się radością czytania:
„Wczoraj skończyłam czytać wspaniałą książkę. I od razu zabrałam się za następną. :)“ (photoblog.pl)
Zdecydowanie najpopularniejszym miejscem dyskusji na temat przeczytanych książek w social mediach jest Facebook (37% wszystkich wzmianek), na drugim miejscu znajduje się forum.wizaz.pl (21%), a ostatnie miejsce na podium zajmują net kobiety.pl (16%). Duże zainteresowanie tematyką literacką na forach kobiecych może być związane z tendencją wskazaną przez badania czytelnictwa Biblioteki Narodowej z 2012 roku o przeważającym odsetku deklaracji czytelnictwa wśród kobiet (informacja z: „Społeczny zasięg książki w Polsce w 2012 r.”).
fot. mat. prasowe
Top 5 - miejsca dyskusji w social mediach na temat wszystkich rodzajów książek
Patronem merytorycznym badania są Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie.
Komentarz do badania:
Grażyna Grabowska, organizuje Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie, prezes zarządu spółki Targi w Krakowie.
„Gdy wymyślono telewizor zaczęto się obawiać, że umrze kino i film. Nic takiego się nie stało. Podobnie chyba z książkami – obawiano się, że Internet i, uogólniając, nowe media zabiją książkę. A tu chyba nie o to chodzi, żeby czytać tylko to, co na papierze, ale żeby czytać. Powraca stary jak świat dylemat – co jest ważniejsze: forma czy treść. Uważam, że ważne jest, by czytać, czytać dobre treści, a mniej ważne, czy używam do tego czytnika, czy książki w formie tradycyjnej; choć, oczywiście, osobiście wolę papier. Internet towarzyszy nam dziś na każdym kroku, tak w życiu zawodowym jak i prywatnym, dlatego cieszę się, że tak wiele w nim treści związanych z książkami i czytaniem. Wyniki raportu IMM są dla mnie optymistyczne: skoro tylko w tym roku w mediach społecznościowych pojawiło się 26 tysięcy wzmianek dotyczących książek, to – zważywszy na przedział wiekowy użytkowników – jest świetnie. Dzielimy się opiniami o nich w sieci, zachęcamy innych do czytania choćby nieświadomie. Nie z przymusu, obowiązku – po prostu dzielimy się wrażeniami po przeczytaniu jakiejś lektury. Mam nadzieję, a nawet jestem pewna, że Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie przyczynią się do tego, że – choć na chwilę – social media będą żyły literaturą.”
Informacje o badaniu
Analizie poddano 25 965 wzmianek w mediach społecznościowych w okresie 1 stycznia – 1 października 2014 r. na temat deklaracji czytelnictwa użytkowników portali społecznościowych. Instytut Monitorowania Mediów zbadał frazy: „przeczytałem książkę” wraz z jej odmianami (2 539 wzmianek) oraz „przeczytałem” (wraz z odmianami) w kontekście kategorii książek (23 426 wzmianek): „Biografie i autobiografie”, „Esej”, „Fantastyka”, „Historyczne”, „Horror”, „Komiks”, „Kryminał”, „Opowiadanie”, „Poezja”, „Popularno-naukowe”, „Poradnik”, „Powieść”, „Przygodowe”, „Reportaż”, Romans”, „Science fiction”.
Monika Tomsia, Specjalista ds. PR,
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)