Koniunktura konsumencka X 2014
2014-10-24 15:48
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej poprawił się © Coloures-pic - Fotolia.com
Nastawienie Polaków okazuje się być dość stabilne - z comiesięcznego badania Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że październiku bieżące nastroje polskich konsumentów nie uległy zmianie w odniesieniu do poprzedniego miesiąca. Wzrosty zanotował natomiast wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka IX 2014
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, pozostał na podobnym poziomie jak miesiąc temu i ukształtował się na poziomie -14,1 (wzrost o 0,1p. proc.).Składowe BWUK oddziaływały na jego wartość w sposób istotnie zróżnicowany. Pogorszyły się zwłaszcza oceny dotyczące sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – zarówno obecnej, jak i przyszłej (spadek odpowiednio o 3,3 i 2,2 p. proc.). Z drugiej strony, znacznie wyższą wartość odnotowano dla ocen dotyczących przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 6,3 p. proc.). Pozostałe dwie składowe zmieniły się w niewielkim stopniu.
W porównaniu do października 2013 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 8,6 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej poprawił się o 1,3 p. proc. i ukształtował się na poziomie -19,3.
Wzrost wartości tego wskaźnika jest wynikiem poprawy ocen dotyczących przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 6,3 p. proc.) oraz poziomu bezrobocia (wzrost o 3,7 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika odnotowano wartości niższe niż przed miesiącem (spadki o 2,2 p. proc. w przypadku zmiany przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i o 2,8 p. proc. w przypadku oszczędzania pieniędzy).
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe
W październiku br. WWUK osiągnął wartość o 10,3 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2013 r.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)