eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy4 grzechy zarządzania

4 grzechy zarządzania

2014-10-30 12:37

4 grzechy zarządzania

Błędem jest brak przykładu z góry © yossarian6 - Fotolia.com

Brak przykładu płynącego z samej góry, strach przed formułowaniem krytycznych opinii, zbyt obszerne, przez co trudne do egzekwowania regulacje oraz nadmierne uzależnianie wynagrodzenia od osiąganych wyników. To, zdaniem międzynarodowej organizacji ACCA (the Association of Chartered Certified Accountants), cztery czynniki potrafiące skutecznie zrujnować kulturę korporacyjną. Okazuje się też, że od poważnych błędów w zarządzaniu firmą nie są się w stanie uchronić nawet najbardziej doświadczeni spośród menedżerów.

Przeczytaj także: Zarządzanie strategiczne w połączeniu z zarządzaniem przez jakość gwarancją rozwoju organizacji

Jak już wspomniano we wstępie, brak przykładu z góry, źle przyjmowany feedback, biurokracja i ślepy kult targetów - oto cztery największe błędy zarządzających, które mogą negatywnie wpływać na kulturę każdej organizacji. To niechlubne zestawienie powstało w oparciu o ankiety, jakie ACCA rozesłała w kwietniu tego roku do 120 tys. swoich członków, specjalistów z zakresu rachunkowości i zarządzania finansami. Na podstawie ich odpowiedzi powstała treść raportu Corporate Culture and Behaviour.
- Całość publikacji, uzupełnionej o komentarze ekspertów i osadzonej w teorii zarządzania, zostanie zaprezentowana na tegorocznym CFO European Summit 2014, które odbędzie się 19 listopada w Warszawie. To w świecie biznesu bardzo ważne wydarzenie, bo uczestniczą w nim dyrektorzy finansowi z największych przedsiębiorstw w Polsce i Europie. Mamy nadzieję, że dzięki naszym badaniom kultura w wielu organizacjach zmieni się na lepsze - mówi Przemek Pohrybieniuk, Dyrektor Zarządzający w ACCA Polska.


Błąd pierwszy: brak przykładu z góry


Ponad 60 proc. osób biorących udział w badaniu uznało, że przykład z góry - najlepiej prosto z gabinetu prezesa - ma największy wpływ na kulturę korporacyjną. To miażdżąca liczba - rolę wszelkiego rodzaju bonusów, które w rankingu zajęły drugie miejsce, doceniła już trzykrotnie mniejsza grupa respondentów. Co ciekawe, specjaliści z Wielkiej Brytanii, Singapuru, Hongkongu i Malezji przypisywali przykładowi płynącemu z góry nieco większe znaczenie niż pozostali ankietowani. Nowojorczycy przeciwnie, chętniej ów element bagatelizowali.

Rzeczywiście, przykład z góry może nie wywierać pożądanego efektu, jeżeli w procesie komunikacji bierze udział wiele odrębnych jednostek.
- W takich przypadkach przekaz liderów często ulega deformacji, traci na wyrazistości lub po prostu nie dociera do wszystkich pracowników i współpracowników, np. podwykonawców w dużej międzynarodowej korporacji. Uznano, że im bardziej złożona jest struktura danej organizacji, tym mniejszy wpływ - przynajmniej na funkcjonowanie całości - ma przykład płynący z góry - wyjaśnia Ewan Willars, dyrektor ds. strategii w ACCA, który przedstawi raport „Corporate Culture and Behaviour” na tegorocznym CFO European Summit.

fot. yossarian6 - Fotolia.com

Błędem jest brak przykładu z góry

Ponad 60 proc. osób biorących udział w badaniu uznało, że przykład z góry - najlepiej prosto z gabinetu prezesa - ma największy wpływ na kulturę korporacyjną.


Niektórzy zwracali uwagę, że w dużych firmach przykład może płynąć z wielu niezależnych źródeł. Aż 60 proc. ankietowanych członków ACCA stwierdziło, że w ramach jednej organizacji wykształcają się często odrębne "subkultury" - menedżerowie miewają przecież odmienne style zarządzania, przez co sposoby funkcjonowania poszczególnych komórek przedsiębiorstwa znacznie się od siebie różnią. Aby takiego rozwarstwienia uniknąć, zarząd powinien promować jasne, spójne wartości i dopilnować ich przestrzegania. Ważne jest, aby klimat panujący na wszystkich szczeblach organizacji odzwierciedlał ten kreowany na szczycie. Dobrze, gdy również wierzchołek "piramidy" korzysta z doświadczeń całej struktury - służą temu m.in. rozwinięta sieć komunikacji wewnętrznej i różnego rodzaju narzędzia ewaluacyjne.
Przeczytaj także: Ocena okresowa pracownika Ocena okresowa pracownika

 

1 2 3

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: