4 grzechy zarządzania
2014-10-30 12:37
Błędem jest brak przykładu z góry © yossarian6 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zarządzanie strategiczne w połączeniu z zarządzaniem przez jakość gwarancją rozwoju organizacji
Jak już wspomniano we wstępie, brak przykładu z góry, źle przyjmowany feedback, biurokracja i ślepy kult targetów - oto cztery największe błędy zarządzających, które mogą negatywnie wpływać na kulturę każdej organizacji. To niechlubne zestawienie powstało w oparciu o ankiety, jakie ACCA rozesłała w kwietniu tego roku do 120 tys. swoich członków, specjalistów z zakresu rachunkowości i zarządzania finansami. Na podstawie ich odpowiedzi powstała treść raportu Corporate Culture and Behaviour.- Całość publikacji, uzupełnionej o komentarze ekspertów i osadzonej w teorii zarządzania, zostanie zaprezentowana na tegorocznym CFO European Summit 2014, które odbędzie się 19 listopada w Warszawie. To w świecie biznesu bardzo ważne wydarzenie, bo uczestniczą w nim dyrektorzy finansowi z największych przedsiębiorstw w Polsce i Europie. Mamy nadzieję, że dzięki naszym badaniom kultura w wielu organizacjach zmieni się na lepsze - mówi Przemek Pohrybieniuk, Dyrektor Zarządzający w ACCA Polska.
Błąd pierwszy: brak przykładu z góry
Ponad 60 proc. osób biorących udział w badaniu uznało, że przykład z góry - najlepiej prosto z gabinetu prezesa - ma największy wpływ na kulturę korporacyjną. To miażdżąca liczba - rolę wszelkiego rodzaju bonusów, które w rankingu zajęły drugie miejsce, doceniła już trzykrotnie mniejsza grupa respondentów. Co ciekawe, specjaliści z Wielkiej Brytanii, Singapuru, Hongkongu i Malezji przypisywali przykładowi płynącemu z góry nieco większe znaczenie niż pozostali ankietowani. Nowojorczycy przeciwnie, chętniej ów element bagatelizowali.
Rzeczywiście, przykład z góry może nie wywierać pożądanego efektu, jeżeli w procesie komunikacji bierze udział wiele odrębnych jednostek.
- W takich przypadkach przekaz liderów często ulega deformacji, traci na wyrazistości lub po prostu nie dociera do wszystkich pracowników i współpracowników, np. podwykonawców w dużej międzynarodowej korporacji. Uznano, że im bardziej złożona jest struktura danej organizacji, tym mniejszy wpływ - przynajmniej na funkcjonowanie całości - ma przykład płynący z góry - wyjaśnia Ewan Willars, dyrektor ds. strategii w ACCA, który przedstawi raport „Corporate Culture and Behaviour” na tegorocznym CFO European Summit.
fot. yossarian6 - Fotolia.com
Błędem jest brak przykładu z góry
Niektórzy zwracali uwagę, że w dużych firmach przykład może płynąć z wielu niezależnych źródeł. Aż 60 proc. ankietowanych członków ACCA stwierdziło, że w ramach jednej organizacji wykształcają się często odrębne "subkultury" - menedżerowie miewają przecież odmienne style zarządzania, przez co sposoby funkcjonowania poszczególnych komórek przedsiębiorstwa znacznie się od siebie różnią. Aby takiego rozwarstwienia uniknąć, zarząd powinien promować jasne, spójne wartości i dopilnować ich przestrzegania. Ważne jest, aby klimat panujący na wszystkich szczeblach organizacji odzwierciedlał ten kreowany na szczycie. Dobrze, gdy również wierzchołek "piramidy" korzysta z doświadczeń całej struktury - służą temu m.in. rozwinięta sieć komunikacji wewnętrznej i różnego rodzaju narzędzia ewaluacyjne.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)