Sieci handlowe w mediach III kw. 2014
2014-10-30 15:16
Wydatki na reklamę sieci handlowych wyższe o 27 procent © 06photo - Fotolia.com
Przeczytaj także: Sieci handlowe w mediach II kw. 2014
Wobec drugiego kwartału 2014 roku wydatki reklamodawców spadły o 7 proc. i taka dynamika zmian w budżetach jest zgodna z oczekiwaniami. W czwartym kwartale roku możemy spodziewać się wzrostu - zarówno w ujęciu rocznym, jak i kwartalnym. Wtedy też uruchomiona zostanie promocyjna machina bożonarodzeniowa, która zwykle wymaga dodatkowych nakładów finansowych. Jak wynika z danych admonit, aplikacji monitorującej reklamy w mediach, w badanym okresie czołówka najbardziej intensywnie promowanych sieci nie zmieniła się od poprzedniego kwartału: Lidl, Biedronka, Tesco oraz Żabka utrzymały swoje pozycje. Mimo iż Lidl zmniejszył wydatki o 15 mln zł, to nadal pozostaje liderem zestawienia. Biedronka przeznaczyła na promocję 10 mln zł więcej, a Żabka - ok. 500 tys. zł więcej niż kwartał wcześniej. Tesco uszczupliło wydatki o 7 mln zł. Na piątej pozycji z kwotą 12,3 mln zł zadebiutował Freshmarket. Nowa kampania tej sieci wystartowała dopiero we wrześniu, lecz była na tyle intensywna, że zapewniła tej marce miejsce w pierwszej dziesiątce. Po trzech miesiącach nieobecności do rankingu wraca Piotr i Paweł.fot. mat. prasowe
TOP 10 reklamodawców handlowych
Wobec drugiego kwartału 2014 roku wydatki reklamodawców spadły o 7 proc. i taka dynamika zmian w budżetach jest zgodna z oczekiwaniami. W czwartym kwartale roku możemy spodziewać się wzrostu - zarówno w ujęciu rocznym, jak i kwartalnym. Wtedy też uruchomiona zostanie promocyjna machina bożonarodzeniowa, która zwykle wymaga dodatkowych nakładów finansowych. Jak wynika z danych admonit, aplikacji monitorującej reklamy w mediach, w badanym okresie czołówka najbardziej intensywnie promowanych sieci nie zmieniła się od poprzedniego kwartału: Lidl, Biedronka, Tesco oraz Żabka utrzymały swoje pozycje. Mimo iż Lidl zmniejszył wydatki o 15 mln zł, to nadal pozostaje liderem zestawienia. Biedronka przeznaczyła na promocję 10 mln zł więcej, a Żabka - ok. 500 tys. zł więcej niż kwartał wcześniej. Tesco uszczupliło wydatki o 7 mln zł. Na piątej pozycji z kwotą 12,3 mln zł zadebiutował Freshmarket. Nowa kampania tej sieci wystartowała dopiero we wrześniu, lecz była na tyle intensywna, że zapewniła tej marce miejsce w pierwszej dziesiątce. Po trzech miesiącach nieobecności do rankingu wraca Piotr i Paweł.
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe w prasie, radiu i telewizji
Reklamy Żabki: taniej, ale częściej
Supermarkety, hipermarkety, sklepy convenience oraz dyskonty działające w Polsce najchętniej wybierały reklamy w stacjach TV. Promocja na telewizyjnych ekranach kosztowała sieci handlowe 156 mln zł. Wg oficjalnych cenników netto bez uwzględnienia rabatów, marki handlowe najwięcej środków przeznaczały na promocję w stacji TVN, do której trafiło ponad 30 mln zł - niemal tyle samo, ile przed kwartałem. Jak wynika z danych admonit, TVN emitował spoty związane z handlem ponad 4,5 tysiąca razy. W tym samym okresie koszt emisji reklam w Polsacie sięgnął 25 mln zł, w TVP 2 - 20 mln zł, a TVP1 - 19,5 mln zł. Fale radiowe zdominowało Radio Zet (18 mln zł) oraz RMF FM (14 mln zł), a w prasie najwięcej wydatków wiązało się z promocją w „Gazecie Wyborczej” (1,4 mln zł) „Newsweeku” (1,3 mln zł) i „Fakcie” (ok. 1 mln zł). Łączny koszt promocji wszystkich sieci handlowych w radiu to 74 mln zł, a w prasie - 20,5 mln zł. Pod względem liczby emisji spotów w telewizji, Lidla przegoniła Żabka, wybierając więcej emisji spotów w tańszych pasmach reklamowych. Biedronka mocniej niż inne marki postawiła na promocję w prasie, a w radiu zdecydowanie najczęściej można było trafić na spoty reklamowe Lidla.
fot. mat. prasowe
Zestawienie wydatków reklamowych w podziale na dni tygodnia
100 mln zł na wyprawkę szkolną
Dla 10 największych reklamodawców wśród sieci handlowych, czasem najbardziej aktywnej promocji był przełom sierpnia i września. To tradycyjnie czas powrotów do szkoły i reklamodawcy nie zapomnieli o potrzebach uczniów i rodziców. W samym wrześniu sieci handlowe wydały na reklamę w mediach ponad 120 mln zł, czyli niemal tyle samo, ile w lipcu i sierpniu łącznie. Tendencję taką widać wyraźnie w przypadku poszczególnych marek. Przez cały wrzesień Biedronka zainwestowała w promocję 32,6 mln zł, podczas gdy w lipcu i sierpniu było to odpowiednio 19 oraz 13 mln zł. Podobną tendencję widać w przypadku rozłożenia budżetów Kauflanda bądź Carrefoura. Warto podkreślić, że „szkolne” reklamy sieci zaczęły pojawiać się już w połowie wakacji. W najgorętszym okresie, czyli od połowy sierpnia do połowy września, wartość wydatków reklamowych sięgnęła niemal 100 mln zł. Jak wynika z analizy danych aplikacji admonit, reklamodawcy najwięcej pieniędzy przeznaczają na promocję w czwartki i piątki. To tendencja stale obserwowana w mediaplanach sieci handlowych.
fot. mat. prasowe
Wzmianki o sieciach handlowych w kontekście szkoły i rozpoczęcia roku
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)