eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyReklama online potrzebuje inteligentnych Big Data

Reklama online potrzebuje inteligentnych Big Data

2014-11-03 10:08

Reklama online potrzebuje inteligentnych Big Data

Reklama online potrzebuje inteligentnych Big Data © tashatuvango - Fotolia.com

O rosnącej popularności Big Data najlepiej świadczyć mogą statystyki - tegoroczne wydatki na technologie i usługi z nimi związane mają, tylko w Europie Zachodniej, sięgnąć 3 miliardów dolarów. W ciągu najbliższych czterech lat poziom ten ma być ponad dwukrotnie wyższy. Z Big Data korzysta również branża reklamy online. Ta jednak powinna pomyśleć o przetworzeniu ich w Smart Data, czyli tzw. inteligentne dane. Taki zabieg pozwoli na zwiększenie efektywności kampanii reklamowych nawet o 100 proc. Jak zatem skutecznie zmieniać Big Data w inteligentne dane?

Przeczytaj także: Big Data: inwigilacja i coś jeszcze

Według ostatniego badania Circle Research, nawet 82 proc. marketerów już wykorzystuje lub planuje wykorzystywać Big Data w niedalekiej przyszłości. Tylko 18 proc. nie zamierza tego robić w ciągu najbliższych 3 lat. Tak dobre wyniki mogą dawać powody do optymizmu. Jednak gromadzenie dużych ilości danych na temat profilu klientów i ich efektywne wykorzystanie w działaniach marketingowych, to zupełnie różne sprawy. Co ważne, większość danych zebranych do celów badania pochodzi z rynku brytyjskiego, gdzie teoretycznie już dziś analiza i wykorzystanie Big Data powinno być na bardzo wysokim poziomie. Okazuje się jednak, że duże zbiory danych to również duże trudności w ich obróbce. Ponad połowa respondentów ma problem z powiązaniem wielu informacji na temat konkretnych konsumentów w jeden spójny obraz. Bez niego natomiast niemożliwe są dalsze analizy i przygotowywanie spersonalizowanej komunikacji oraz odpowiadanie na konkretne potrzeby konsumentów. 2 na 5 marketerów przyznaje też, że brakuje im wiedzy i umiejętności przetwarzania oraz porządkowania takich zbiorów danych. Podobna liczba uważa, że przeszkadza im też brak ścisłej współpracy czy integracji z działami IT. 1 na 3 twierdzi dodatkowo, że ilość danych do analizy jest zbyt duża.

fot. tashatuvango - Fotolia.com

Reklama online potrzebuje inteligentnych Big Data

Według ResearchNow, odpowiednio przetworzone inteligentne dane potrafią zwiększyć skuteczność przekazu reklamowego nawet 2-krotnie.


Spraw, by Big Data stały się Smart


Takie trudności nie wróżą zbyt dobrze jakości przyszłych analizy danych na temat klientów i wykorzystywania tej wiedzy w działaniach reklamowych. Jednak według ResearchNow, odpowiednio przetworzone inteligentne dane potrafią zwiększyć skuteczność przekazu reklamowego nawet 2-krotnie. Ponadto, powody do optymizmu dają wrześniowe prognozy International Data Corporation, według których wartość wydatków na technologie i usługi związane z Big Data wyniesie w 2014 roku w Europie Zachodniej nawet 2,9 miliarda dolarów. Wydatki te będą stale rosły i w 2018 roku mogą osiągnąć poziom nawet 6,8 miliarda dolarów.
– Zapotrzebowanie na profesjonalne usługi oraz infrastrukturę będzie się stale zwiększać, wraz ze spadkiem skuteczności tradycyjnych form reklamowych. Tak naprawdę, jesteśmy dopiero na początku drogi do analizy danych i personalizacji komunikatów marketingowych na naprawdę wysokim poziomie. Z naszych badań wynika, że w Polsce zaledwie 16 proc. marketerów słyszało o możliwości personalizowania przekazów reklamowych – mówi Maciej Wyszyński z Sociomantic Labs.

Inteligentnie, czyli opłacalnie


Wykorzystanie Big Data w reklamie internetowej nie tylko pozwala personalizować przekaz, ale również optymalizować wydatki. Przy takim samym budżecie możliwe jest dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów z komunikatem, który może ich z dużym prawdopodobieństwem zainteresować.
– Dzięki możliwości pokazywania użytkownikom reklam graficznych precyzyjnie dopasowanych do ich potrzeb, znacznie zwiększa się prawdopodobieństwo, że będą oni w nie klikali i w efekcie kupią dany produkt. To ważne dla reklamodawców, którzy dzięki temu mogą zredukować liczbę reklam wyświetlanych danemu użytkownikowi i pozostałą pulę przeznaczyć na kolejnych. W ten sposób następuje zwiększenie zasięgu kampanii reklamowych oraz optymalizacja kosztów – tłumaczy Maciej Wyszyński z Sociomantic Labs.
Big Data w komunikacji marketingowej cieszą się największą popularnością wśród sklepów internetowych. Na dużą skalę korzystają z nich też sieci handlowe, które do identyfikacji klientów wykorzystują karty lojalnościowe, adresy e-mail czy numery telefonów.

Prognozowany wzrost wydatków na reklamę internetową w Polsce przełoży się nie tylko na większą liczbę reklam, co nie jest zbytnio pożądane przez użytkowników. Wpłynie również na polepszenie ich jakości. Według IAB, to właśnie reklama osobista (ang. programmatic) będzie teraz najdynamiczniej rozwijającym się narzędziem w marketingu online. Co ważne, to ona spotyka się, według ResearchNow, z aprobatą nawet 70 proc. użytkowników, którzy mieli z nią styczność.

Przeczytaj także: Analiza danych podbija rynek Analiza danych podbija rynek

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: