Branża motoryzacyjna w Polsce III kw. 2014
2014-11-07 11:19
Polski przemysł motoryzacyjny na plusie © AnastasiiaUsoltceva - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna w Polsce II kw. 2014
Rynek motoryzacyjny
Rejestracje marek premium+ w III kw. rosną o 13%, podczas gdy cały rynek – o 5,5%
W samym trzecim kwartale bieżącego roku rejestracji w naszym kraju doczekało się 69,1 tys. nowych samochodów osobowych, co jest wynikiem o 5,5% lepszym od odnotowanego w analogicznym okresie minionego roku. Licząc od początku roku, rejestracje osiągnęły poziom 245 tys. pojazdów, co oznacza 15-procentowy wzrost r/r. Został on wypracowanu przede wszystkim w I kwartale, podczas tzw. okienka derogacyjnego.
Choć dynamika wzrostu z kwartału na kwartał maleje, trzeba ocenić, że sytuacja na rynku samochodów osobowych jest całkiem dobra. Nikt nie oczekiwał, że okienko derogacyjne rozpędzi trwale rynek, a pojawiały się nawet obawy o wypieranie przyszłego popytu. Najważniejsze, że niepewność związana z sytuacją na wschodzie i jej wpływem na przyszłe wyniki gospodarcze nie powstrzymuje firm od inwestycji – rejestracje instytucjonalne samochodów osobowych wzrosły w III kw. o 11,5% r/r. Gorzej z osobami prywatnymi – w tym segmencie rejestracje zmalały o 3,6% r/r. – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Rynek premium+ tradycyjnie rośnie szybciej niż segment popularny. W III kw. 2014 roku zarejestrowano 7,3 tys. pojazdów marek premium+, o 13% więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie rejestracje marek popularnych wzrosły o 4,9% r/r. Ogółem rejestracje w segmencie premium+ w I-III kw. 2014 roku wyniosły 24,7 tys. szt. (+25,7% r/r).
fot. AnastasiiaUsoltceva - Fotolia.com
Polski przemysł motoryzacyjny na plusie
Premium i luksus w motoryzacji mają się dobrze, bo stoi za nimi stabilny popyt ze strony firm i zamożnych konsumentów. Rejestracje największych limuzyn z klasy F w III kwartale 2014 roku wzrosły o 53% r/r, zaś od początku roku – aż o 60%. Co ciekawe, w przeciwieństwie do statecznych executive cars, zainteresowanie samochodami sportowymi i kabrioletami po trzech kwartałach jest mniejsze niż rok temu, a więc luksus - tak, ale bez szaleństw - mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
W III kw. 2014 roku wrosło także zainteresowanie średniej wielkości samochodami klasy C (+13,1% r/r), nieco większymi samochodami klasy D (+6,4 r/r) oraz małymi i średnimi pojazdami typu SUV/crossover (+7,4% r/r). Bardzo wysoki wzrost (+41,3 r/r) odnotował także segment dużych MPV.
Rosną rejestracje samochodów dostawczych i autobusów
W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2014 roku zarejestrowano 32,1 tys. samochodów dostawczych o DMC mniejszej bądź równej 3,5t, o 9,6% więcej niż w analogicznym okresie w ubiegłym roku.
W III kwartale byliśmy świadkami wyraźnego ożywienia w inwestycjach we floty samochodów dostawczych. Rejestracje były większe niż rok wcześniej o 22,7% i wyniosły 11,4 tys. szt. Zakupy wzrosły zarówno w segmencie instytucjonalnym (+24,1% r/r), jak i w segmencie osób fizycznych (+16,4%) – komentuje Paweł Gawroński, starszy menedżer w dziale audytu, członek zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Słabnie dynamika na rynku samochodów ciężarowych o DMC większej niż 3,5t, który zarówno w II, jak i III kw. 2014 roku odnotowywał spadki r/r, odpowiednio o 7,7% i 6,3%. Mimo to, po trzech kwartałach skumulowany rezultat jest zbliżony do ubiegłorocznego. Wciąż dobre są wyniki segmentu przyczep i naczep, których rejestracje od początku roku są wyższe o 19% niż rok wcześniej.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)