eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMediaWybory samorządowe 2014: internetowa walka o wyborcę

Wybory samorządowe 2014: internetowa walka o wyborcę

2014-11-12 14:36

Wybory samorządowe 2014: internetowa walka o wyborcę

Czy walka o wyborcę toczy się również w sieci? © roibu - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Nikt chyba nie ma już wątpliwości, jak wielką moc posiada obecnie Internet. Wydaje się więc czymś oczywistym, że partie polityczne w walce o pozyskanie wyborców powinny skupiać się na jak najlepszym wykorzystaniu możliwości oferowanych przez to medium. Czy tak się jednak dzieje? Na to pytanie odpowiadają wyniki analizy przeprowadzonej przez GetResponse.

Przeczytaj także: Kontrola NIK w PKW. Sprawdzą wyborczy system komputerowy

GetResponse (wcześniej Implix) już po raz drugi postanowiło przeanalizować stopień wykorzystania narzędzi e-marketingu przez partie polityczne. Tegoroczne badania – dzięki współpracy z Sotrender oraz Bluerank – zostały uzupełnione o dane pokazujące, jak partie polityczne wykorzystują w przedwyborczych działaniach email marketing, komunikację w mediach społecznościowych oraz promocję w wyszukiwarce Google.

Email marketing nie jest popularnym narzędziem komunikacji partii politycznych z wyborcami. Newslettery wysyłają tylko 4 partie (PO, PSL, SLD, Partia Zieloni) – wśród nich liderem okazał się PSL, który w badanym okresie wysłał 7 newsletterów (dla porównania – PO tylko jeden). Również tylko 4 partie odpowiedziały na maile (Kongres Nowej Prawicy, Partia Zieloni, Demokracja Bezpośrednia, Partia Libertariańska).

Co słychać na Facebooku?


Sztaby wyborcze większą aktywność wykazują w mediach społecznościowych. Wszystkie posiadają konto na Facebooku - liderem pod względem liczby fanów na tym portalu jest Kongres Nowej Prawicy (247 182 fanów), który zostawił w tyle drugi Twój Ruch (84 070 fanów) i trzecią Platformę Obywatelską (56 199 fanów). Jeśli chodzi o zaangażowanie użytkowników na portalu Faceboook, ponownie najlepiej wypada Kongres Nowej Prawicy, na drugim – jednak mocno oddalonym pod względem wyników – miejscu plasuje się Platforma Obywatelska, a zaraz za nią Prawo i Sprawiedliwość.

fot. mat. prasowe

Partie a liczba fanów na Facebooku

Zdecydowanym zwycięzcą pod względem liczby fanów jest Kongres Nowej Prawicy


fot. mat. prasowe

Zaangażowanie na Facebooku

Kongres Nowej Prawicy najsilniej angażuje użytkowników na Facebooku


Na Twitterze, gdzie swój profil założyło 15 partii, rozkład sił jest już inny. Pod względem liczby obserwujących najlepiej wypada Platforma Obywatelska (27 180), następnie PiS (19 112) i Kongres Nowej Prawicy (6 804). Na YouTube, spośród 17 obecnych tu partii, najwięcej subskrybentów posiada Partia Libertariańska (2 527), dalej PiS (1 792) i Platforma Obywatelska(965).

fot. mat. prasowe

Popularność na Twitterze i Youtube

PO jest obserwowana przez największą liczbę osób na Twitterze


Najlepszą widoczność pod względem wyników organicznych w Google.pl osiągnęły: PiS (widoczny dla 10% fraz), PSL oraz Kongres Nowej Prawicy (widoczne dla 7% fraz). Dla porównania, pozostałe partie polityczne i organizacje są łącznie widoczne dla 5% fraz. Niektórzy z kandydatów na prezydentów miast wykorzystali możliwości i narzędzia pozycjonowania nawet w 89%, inni z kolei nie robili tego w ogóle, przez co odnalezienie informacji o nich jest mocno utrudnione. Żadna z partii politycznych ani żaden z kandydatów nie wykorzystywali w zauważalny sposób płatnych narzędzi marketingu wyszukiwarek (Paid Search – np. linki sponsorowane).

Informacje o badaniu


Badanie wykorzystania w komunikacji emaili (GetResponse) oraz mediów społecznościowych (Sotrender) objęło okres przedwyborczy od 4 sierpnia do 28 października, natomiast analiza aktywności w wyszukiwarkach (Bluerank) została przeprowadzona w okresie od 21 do 30 października. Pełny raport z badania, obejmujący analizą kluczowy miesiąc, tj. listopad, zostanie przedstawiony tuż po wyborach.

oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: