Wybory samorządowe 2014: internetowa walka o wyborcę
2014-11-12 14:36
Czy walka o wyborcę toczy się również w sieci? © roibu - Fotolia.com
Przeczytaj także: Kontrola NIK w PKW. Sprawdzą wyborczy system komputerowy
GetResponse (wcześniej Implix) już po raz drugi postanowiło przeanalizować stopień wykorzystania narzędzi e-marketingu przez partie polityczne. Tegoroczne badania – dzięki współpracy z Sotrender oraz Bluerank – zostały uzupełnione o dane pokazujące, jak partie polityczne wykorzystują w przedwyborczych działaniach email marketing, komunikację w mediach społecznościowych oraz promocję w wyszukiwarce Google.Email marketing nie jest popularnym narzędziem komunikacji partii politycznych z wyborcami. Newslettery wysyłają tylko 4 partie (PO, PSL, SLD, Partia Zieloni) – wśród nich liderem okazał się PSL, który w badanym okresie wysłał 7 newsletterów (dla porównania – PO tylko jeden). Również tylko 4 partie odpowiedziały na maile (Kongres Nowej Prawicy, Partia Zieloni, Demokracja Bezpośrednia, Partia Libertariańska).
Co słychać na Facebooku?
Sztaby wyborcze większą aktywność wykazują w mediach społecznościowych. Wszystkie posiadają konto na Facebooku - liderem pod względem liczby fanów na tym portalu jest Kongres Nowej Prawicy (247 182 fanów), który zostawił w tyle drugi Twój Ruch (84 070 fanów) i trzecią Platformę Obywatelską (56 199 fanów). Jeśli chodzi o zaangażowanie użytkowników na portalu Faceboook, ponownie najlepiej wypada Kongres Nowej Prawicy, na drugim – jednak mocno oddalonym pod względem wyników – miejscu plasuje się Platforma Obywatelska, a zaraz za nią Prawo i Sprawiedliwość.
fot. mat. prasowe
Partie a liczba fanów na Facebooku
fot. mat. prasowe
Zaangażowanie na Facebooku
Na Twitterze, gdzie swój profil założyło 15 partii, rozkład sił jest już inny. Pod względem liczby obserwujących najlepiej wypada Platforma Obywatelska (27 180), następnie PiS (19 112) i Kongres Nowej Prawicy (6 804). Na YouTube, spośród 17 obecnych tu partii, najwięcej subskrybentów posiada Partia Libertariańska (2 527), dalej PiS (1 792) i Platforma Obywatelska(965).
fot. mat. prasowe
Popularność na Twitterze i Youtube
Najlepszą widoczność pod względem wyników organicznych w Google.pl osiągnęły: PiS (widoczny dla 10% fraz), PSL oraz Kongres Nowej Prawicy (widoczne dla 7% fraz). Dla porównania, pozostałe partie polityczne i organizacje są łącznie widoczne dla 5% fraz. Niektórzy z kandydatów na prezydentów miast wykorzystali możliwości i narzędzia pozycjonowania nawet w 89%, inni z kolei nie robili tego w ogóle, przez co odnalezienie informacji o nich jest mocno utrudnione. Żadna z partii politycznych ani żaden z kandydatów nie wykorzystywali w zauważalny sposób płatnych narzędzi marketingu wyszukiwarek (Paid Search – np. linki sponsorowane).
Informacje o badaniu
Badanie wykorzystania w komunikacji emaili (GetResponse) oraz mediów społecznościowych (Sotrender) objęło okres przedwyborczy od 4 sierpnia do 28 października, natomiast analiza aktywności w wyszukiwarkach (Bluerank) została przeprowadzona w okresie od 21 do 30 października. Pełny raport z badania, obejmujący analizą kluczowy miesiąc, tj. listopad, zostanie przedstawiony tuż po wyborach.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)