Inflacja X 2014
2014-11-14 10:28
Przeczytaj także: Inflacja IX 2014
Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą w październiku br. obniżyły się przeciętnie o 0,3%. Sezonowy spadek popytu na usługi turystyczne wpłynął na dalsze obniżki cen w zakresie turystyki zorganizowanej (o 1,5%, w tym za granicą – o 2,1%, a w kraju – o 0,7%). Potaniał sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny oraz gazety i czasopisma (po 0,5%). Więcej niż przed miesiącem należało zapłacić natomiast za bilety do kin, teatrów i na koncerty (o 0,4%), usługi związane z rekreacją i sportem oraz artykuły piśmienne, malarskie i kreślarskie (po 0,2%), a także książki (o 0,1%).
W październiku br. opłaty dotyczące edukacji wzrosły o 0,6%, w tym w zakresie szkolnictwa wyższego – o 1,4%.
Ceny w restauracjach i hotelach utrzymały się na poziomie notowanym we wrześniu br. Opłaty za wyżywienie w stołówkach podniesiono o 0,2%.
Spośród innych towarów i usług, w październiku br. mniej niż w poprzednim miesiącu płacono za usługi finansowe świadczone przez banki i inne instytucje (o 11,7%) oraz artykuły papierniczo-higieniczne i pozostałe (o 0,1%). Ceny w zakresie ubezpieczeń i opieki społecznej utrzymały się przeciętnie na poziomie notowanym we wrześniu br. Wzrosły natomiast ceny środków kosmetycznych i higienicznych oraz w zakresie usług fryzjerskich, kosmetycznych i pielęgnacyjnych (po 0,2%).
Spadek cen towarów i usług konsumpcyjnych w październiku br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 0,6% wobec celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej na poziomie 2,5% (+/- 1 p. proc.). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały niższe ceny żywności (o 2,4%), w zakresie transportu (o 3,0%) oraz odzieży i obuwia (o 4,6%), które obniżyły wskaźnik o 0,54 p. proc., 0,28 p. proc. i 0,23 p. proc. Wzrosty cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 3,6%), a także związanych z mieszkaniem (o 0,5%), podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,24 p. proc. i 0,14 p. proc.
Przeczytaj także:
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)