Deloitte: tegoroczne święta Bożego Narodzenia będą bogatsze
2014-11-13 17:46
W tym roku na święta Bożego Narodzenia wydamy więcej niż rok temu © Mariusz Blach - Fotolia.com
Przeczytaj także: Boże Narodzenie 2015 będzie kosztować 1 282 zł
Ankietowani wskazywali, że w ubiegłym roku na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi wydali ok. 1. 028 zł, wobec wcześniej planowanych 1.126 zł. W tym roku kwota planowanych wydatków zwiększyła się do prawie 1.160 zł., co oznacza, że na tegoroczne święta Bożego Narodzenia wydamy nieco mniej niż w 2013 roku wynosił przeciętny miesięczny dochód rozporządzalny (1.299 zł).Najwięcej przeznaczymy na prezenty (40 proc.), nieco mniej na jedzenie (33 proc.), na świąteczne spotkania towarzyskie wydatki nie przekroczą 8 proc.
Poprawę swojej sytuacji finansowej w porównaniu do roku ubiegłego deklaruje jedynie 20 proc. Polaków, reszta rozkłada się niemal po równo pomiędzy tych, którzy deklarują że ich sytuacja się nie zmieniła oraz tych, którzy twierdzą, że ich finanse uległy pogorszeniu.
Rozsądne zakupy
Ankietowani w badaniu Deloitte Polacy deklarują, że nie będą kupować prezentów pod wpływem impulsu. 31 procent zamierza mocniej skupić się na prezentach praktycznych, a 26 procent deklaruje zakupy prezentów w tańszych sklepach.
36 procent Polaków deklaruje, że będzie częściej niż przed rokiem szukało informacji o niższych cenach, specjalnych okazjach, rabatach czy bonach zakupowych w Internecie.
Polacy zamierzają robić świąteczne zakupy spożywcze przede wszystkim w sklepach dyskontowych (63 proc. ankietowanych wyraziło taki zamiar), jeszcze dwa lata temu odsetek ten wynosił 28 proc.
Co trafi pod choinkę?
Polacy pod choinką najchętniej widzieli by książki (42 proc. wskazań), gotówkę (38 proc.), kosmetyki i perfumy (27 proc.) oraz zabiegi upiększające, masaże oraz zabiegi w gabinetach odnowy biologicznej (np. bony spa). Sami z kolei zamierzają obdarować innych również książkami, a także kosmetykami i perfumami oraz słodyczami.
Dzieci najchętniej obdarowujemy zabawkami edukacyjnymi i naukowymi (27 proc.), a także książkami (18 proc.) oraz zabawkami kreatywnymi (16 proc.).
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)