Jak sklepy internetowe zachęcają kupujących?
2014-11-23 01:15
Jakie udogodnienia wprowadzają dla swoich klientów europejskie sklepy? © apops - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zagraniczne sklepy internetowe: mniejsze zaufanie klientów
Analiza objęła po pięćdziesiąt najpopularniejszych e-sklepów internetowych, które współpracują z idealo w Polsce, Niemczech, Francji, Włoszech, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Jej autorzy wzięli pod lupę oferowane przez sprzedawców usługi, takie jak możliwość złożenia zamówienia bez konieczności rejestracji, warunki dostawy towarów oraz możliwości w zakresie zwrotu zakupionych już towarów.Zakupy bez rejestracji – czy zawsze trzeba założyć konto?
Dość uciążliwa konieczność zakładania kolejnego konta w serwisie internetowym, udostępnianie danych osobowych oraz problemy, jakie wiążą się z zapamiętywaniem licznych loginów i haseł to zasadnicze powody, dla których kupujący decydują się na porzucenie koszyka jeszcze przed sfinalizowaniem transakcji. Okazuje się bowiem, że konsumenci niechętnie zakładają konta użytkownika w sklepie internetowym. Najbardziej oczekiwaną przez nich formą rejestracji w trakcie zakupów jest obecnie możliwość ograniczenia formularza zgłoszeniowego do podania adresu e-mail oraz wyboru metody płatności.
Z badań idealo wynika, że taką potrzebę konsumentów rozumie najwięcej sprzedawców internetowych w Polsce. Aż 70% sklepów umożliwia swoim klientom zakupy bez rejestracji. Nic dziwnego – liczne badania rynku nad Wisłą potwierdzają, że niechęć przed wypełnianiem długich formularzy rejestracyjnych skutecznie odbiera Polakom chęć na kontynuowanie zakupów. Innym powodem takiego stanu rzeczy może być fakt, że kupujący w Internecie klienci są osobami bardzo aktywnymi w sieci. Posiadanie licznych kont na serwisach społecznościowych, w bankach czy na portalach obsługujących pocztę elektroniczną sprawia, że konieczność zakładania kolejnego nie jest przez nich pożądana.
Oczywiście kwestia wprowadzenia możliwości zakupów bez rejestracji leży w gestii poszczególnych sprzedawców, powinni oni jednak pamiętać o tym, że minusem takiego rozwiązania jest mniejsza szansa na pozyskanie stałych klientów. Z drugiej jednak strony pamięć konsumenta o szybkim i sprawnym procesie sfinalizowania pierwszego zamówienia może rekompensować sklepowi brak tego klienta jako posiadającego login użytkownika jego strony. Popularną alternatywą jest więc zachęcenie go do założenia w sklepie konta bazującego na podanych podczas zamówienia danych – jednak dopiero po zakończeniu transakcji.
fot. mat. prasowe
Zakupy bez rejestracji
Oprócz zakupów bez rejestracji inną ciekawą formą, jaką sprzedawcy mogą rozważyć wśród oferowanych przez nich możliwości, może być logowanie za pośrednictwem serwisów społecznościowych. W przeprowadzonych przez idealo badaniach sprzed roku można było zauważyć jednak początkową niechęć sklepów internetowych do wprowadzenia takiej metody.
Przesyłka dostosowana do oczekiwań klientów
Jeśli chodzi o przesyłkę i dostawę, dla klientów sklepów internetowych największe znaczenie ma ich czas i koszt. Większość konsumentów oczekuje od sprzedawców darmowej, a jeśli jest to możliwe – także ekspresowej przesyłki. Niezależnie od tego sprzedawcy powinni być ostrożni, jeśli chodzi o koszty przesyłki, gdyż jeśli są one zbyt wysokie, znaczna część klientów rezygnuje ze sfinalizowania rozpoczętej transakcji.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)