Przedsiębiorczość - tego można się nauczyć
2014-11-24 11:10
Przedsiębiorczości można się nauczyć © Syda Productions - Fotolia.com
Przeczytaj także: Przedsiębiorczości powinniśmy uczyć się już w szkole
Każdego roku raport Amway koncentruje się na innych aspektach przedsiębiorczości oraz możliwości jej rozwoju.Ubiegłoroczny Światowy Raport Amway na temat przedsiębiorczości pokazał, iż dla młodych ludzi najważniejszym czynnikiem zachęcającym do zakładania własnych firm była edukacja w zakresie przedsiębiorczości. Był to również drugi najważniejszy aspekt dla wszystkich respondentów. Z tego względu celem tegorocznego Raportu było – oprócz poznania bieżących opinii na temat potencjału związanego z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej – sprawdzenie, jak postrzegamy w różnych krajach nauczanie przedsiębiorczości. Firma Amway pragnie zainicjować szeroką dyskusję na temat konieczności skutecznego kształcenia społeczeństwa w zakresie przedsiębiorczości oraz czy społeczeństwo, w tym media i politycy, sprzyjają przedsiębiorcom.
Stosunek do przedsiębiorczości w poszczególnych krajach
Na czele rankingu, jeśli chodzi o pozytywne nastawienie do pracy na własny rachunek, znajdują się Skandynawowie: 94% Szwedów ma pozytywny stosunek do przedsiębiorczości oraz 93% Norwegów. Najniższy potencjał dla rozwoju przedsiębiorczości wykazuje: Japonia (15% z grupy reprezentatywnej dla tego kraju pozytywnie ocenia zakładanie własnej firmy), Austria (24%) oraz Niemcy (25%). Wzrasta pozytywne nastawienie Polaków do samozatrudnienia. W tym roku 76% respondentów z naszego kraju (o 6% więcej niż w ub. roku) wykazało pozytywną postawę w stosunku do prowadzenia własnej działalności gospodarczej.
Ponadto 42% respondentów w całym badaniu potrafi sobie wyobrazić, iż rozpoczyna pracę na własny rachunek, w Polsce odsetek ten wynosi 41%.
fot. mat. prasowe
Stosunek do przedsiębiorczości w poszczególnych krajach
Polacy za najważniejszy powód do podjęcia samozatrudnienia uważają niezależność od pracodawcy, bycie swoim własnym szefem (54%), a następnie: samorealizację i możliwość realizacji własnych pomysłów (41%), możliwość dodatkowych zarobków (39%) oraz możliwość powrotu na rynek pracy (29%) oraz lepsze współgranie czasu przeznaczonego na życie rodzinne, czasu wolnego i kariery zawodowej (24%).
Warto zwrócić uwagę, iż niezależność od pracodawcy i możliwość bycia własnym szefem jest ważna dla 46% badanych w 38 krajach. Najsilniejszą potrzebę niezależności prezentują respondenci ze Szwecji (80%) i Kanady (78%), natomiast najniższą – Japończycy (14%).
Z kolei – na podobnym poziomie, jak Polacy – respondenci biorący udział w badaniu oceniają samorealizację, możliwość realizacji własnych pomysłów (43%). Średnio dla 34% badanych ważna jest możliwość dodatkowych zarobków. Zaskakujące, iż ten aspekt prowadzenia własnego biznesu jest nisko oceniony w krajach – jak się wydaje – najbardziej dotkniętych ostatnim kryzysem, jak: Irlandia i Hiszpania (tylko po 15%). Ten motywator został natomiast wysoko oceniony przez mieszkańców Chin (73%) i Szwecji (71%). Co ciekawe, średnio tylko 28% respondentów uważa, iż pod-jęcie samozatrudnienia oznacza lepsze współgranie czasu przeznaczonego na życie rodzinne, czasu wolnego i kariery zawodowej. Od średniej znacząco odbiegają Chińczycy (76%), a na przeciwległym biegunie plasują się: Ukraińcy (10%), Czesi i Finowie (po 11%).
Czy przedsiębiorczości można się nauczyć?
Aż 63% respondentów uważa, iż przedsiębiorczości można się nauczyć, a 31% - że przedsiębiorcą trzeba się po prostu urodzić. Warto podkreślić, iż odsetek ten zależny jest od wieku ankietowanych: 70% ludzi młodych (do 35 roku życia) sądzi, że przedsiębiorczości można się nauczyć, 65% respondentów w wieku 35-49 lat oraz 57% osób od 50. roku życia. W Polsce odsetek ten ogółem wynosi 68%.
fot. mat. prasowe
Czy przedsiębiorczości można się nauczyć?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)