Przedsiębiorczość - tego można się nauczyć
2014-11-24 11:10
Przeczytaj także: Przedsiębiorczości powinniśmy uczyć się już w szkole
Jak skutecznie edukować?
Za najważniejsze aspekty działań edukacyjnych w zakresie przedsiębiorczości, przygotowujących ludzi do zakładania własnego biznesu ankietowani z badanych krajów uważają przede wszystkim: „podstawowe umiejętności biznesowe (np. controling finansowy, działania marketingowe lub znajomość aplikacji/ programów komputerowych)” – 42%, „umiejętności związane z przywództwem i zarządzaniem oraz zdolności retoryczne (np. podejmowanie decyzji, zarządzanie kontaktami z klientami, kierowanie i motywowanie pracowników) – 37%, a także „przedsiębiorczość w praktyce, np. tworzenie biznesplanów, konkursy, turnieje i symulacje biznesowe, programy prowadzenia minifirm” – 37% wskazań.
Jednocześnie tylko 23% respondentów uczestniczyło kiedykolwiek w jednym z wymienionych działań edukacyjnych. Najwyżej w rankingu w tym zakresie plasuje się Meksyk, gdzie 51% ankietowanych wzięło udział w chociaż jednym z wymienionych programów biznesowych, a najniżej Słowa-cja, gdzie zaledwie 5% badanych uczestniczyło w takich aktywnościach.
Niepokojący wydaje się fakt, iż nasz kraj, jeśli chodzi o udział Polaków w aktywnościach w zakresie przedsiębiorczości, plasuje się znacząco poniżej średniej – jedynie 12% Polaków brało udział w programach edukacji biznesowej - mówi Anna Pietrzak, Dyrektor Naczelny Amway Polska. – Widać tu ogromne możliwości: kształcenie umiejętności z zakresu przedsiębiorczości od najmłodszych lat może przełożyć się pozytywnie na rozwój sektora MŚP.
43% ogółu respondentów uważa, że oferta nauczania przedsiębiorczości w ich krajach jest wystarczająca, a tyleż samo sądzi, że nie. W Polsce 42% badanych uważa ofertę edukacyjną w tym zakresie za wystarczającą, a 38% ocenia ją negatywnie.
Według 36% respondentów odpowiedzialność za kształcenie ludzi w zakresie przedsiębiorczości powinny ponosić szkoły podstawowe i średnie. Dla 33% nauczanie przedsiębiorczości powinno odbywać się przede wszystkim w specjalnych programach dla młodych firm (start-upach) i inkuba-torach przedsiębiorczości prowadzonych przez organizacje pozarządowe typu non-profit, stowarzyszenia przedsiębiorców lub programy i instytucje rządowe. 32% respondentów uważa, że edukacja ta powinna być prowadzona na studiach, w szkołach wyższych. Polacy odpowiedzialnością za przygotowanie przedsiębiorców do rozpoczynania własnej działalności obarczyliby najchętniej: szkoły podstawowe i średnie (41% respondentów), studia i szkoły wyższe (32% wskazań), startupy, inkubatory przedsiębiorczości (27%).
Czy społeczeństwo sprzyja przedsiębiorczości
Na pytanie „Biorąc pod uwagę zarówno politykę, media, jak i Pana(i) znajomych, na ile Pana/ Pani zdaniem społeczeństwo (w kraju) jest przyjazne dla przedsiębiorców/ przedsiębiorczości?” 49% uznało, że tak, a 43% że nie. Oznacza to lekki wzrost przyjazności otoczenia dla przedsiębiorczości (w ub. roku 46% respondentów uznało, że społeczeństwo sprzyja biznesowi i tyleż samo, że nie). Natomiast aż 60% Polaków uważa, iż społeczeństwo sprzyja przedsiębiorczości. Przeciwnego zdania zaś jest 31% respondentów. Za wyjątkowo otwarte na przedsiębiorców respondenci z tych krajów uznali Danię (82%) i Szwecję (73%), zaś na drugim biegunie znalazły się Portugalia (18%) i Kanada (19%).
Informacje o badaniu
Tegoroczny Światowy Raport Amway na temat przedsiębiorczości powstał na bazie badań, przeprowadzonych przez Instytut GFK Group w 38 krajach na całym świecie, na reprezentatywnej dla danego kraju grupie respondentów, łącznie ponad 43 900 respondentów w wieku od 14 lat. Badania zostały przeprowadzone od kwietnia do lipca 2014 metodą głównie wywiadów osobistych oraz niekiedy za pomocą wywiadów telefonicznych. Badania zostały rozszerzone w stosunku do ub. roku o 14 nowych krajów: Belgię, Brazylię, Chiny, Chorwację, Indie, Irlandię, Kanadę, Koreę, Litwę, Norwegię, RPA, Słowację, Słowenię i Szwecję.
![Młodzi Polacy stawiają na przedsiębiorczość [© Sergey Nivens - Fotolia.com] Młodzi Polacy stawiają na przedsiębiorczość](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wlasny-biznes/Mlodzi-Polacy-stawiaja-na-przedsiebiorczosc-151698-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)