Koniunktura konsumencka XI 2014
2014-11-24 14:31
![Koniunktura konsumencka XI 2014 [© drubig-photo - Fotolia.com] Koniunktura konsumencka XI 2014](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koniunktura-konsumencka/Koniunktura-konsumencka-XI-2014-146926-200x133crop.jpg)
W listopadzie nastroje konsumenckie są gorsze © drubig-photo - Fotolia.com
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka X 2014
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej ukształtował się na poziomie -14,9 (spadek o 0,8 p. proc.).Składowe BWUK uległy różnokierunkowym zmianom. Wyraźnie pogorszyły się przewidywania dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 4,3 p. proc.) oraz w mniejszym stopniu, oceny dotyczące przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 0,9 i 0,3 p. proc.). Natomiast lepiej niż przed miesiącem oceniana była możliwość dokonywania obecnie ważnych zakupów, jak i obecna sytuacja finansowa gospodarstwa domowego (wzrost odpowiednio o 1,2 i 0,3 p. proc.).
W porównaniu do listopada 2013 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 7,8 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej obniżył się o 2,9 p. proc. i ukształtował się na poziomie -22,2.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe
W porównaniu z poprzednim miesiącem bieżące nastroje konsumentów uległy pogorszeniu.
Dla wszystkich składowych WWUK odnotowano spadki. W największym stopniu dotyczyło to przewidywanych zmian przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,9 i 4,3 p. proc.). Oceny dotyczące oszczędzania pieniędzy oraz zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego osiągnęły wartości niższe odpowiednio o 1,4 i 0,9 p. proc.
W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 6,4 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2013 r.
![Nastroje konsumentów poprawiły się w I 2025 [© Freepik] Nastroje konsumentów poprawiły się w I 2025](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koniunktura-konsumencka/Nastroje-konsumentow-poprawily-sie-w-I-2025-264488-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)