Rośnie innowacyjność przedsiębiorstw. Liderem ciągle Apple
2014-11-28 13:20
Przeczytaj także: Badania i rozwój w Polsce 2014
Firmy odnoszące sukcesy znają swoich klientów
Ponad ¾ liderów innowacji (76%) objętych badaniem wskazuje, że osiągają obecnie lepsze wyniki niż 10 lat temu. Niemal taki sam odsetek jest przekonanych, że firmy nauczyły się słuchać i rozumieć potrzeby konsumentów. Jak wynika z analiz Strategy& te firmy, które bezpośrednio korzystają z doświadczeń klienta odnotowują na przestrzeni trzech lat trzykrotny wzrost zysku operacyjnego w porównaniu do firm, które decydują się na jedynie pośredni dostęp do opinii konsumentów.
Większość ankietowanych liderów innowacji, przyznaje, że wciąż istnieje wiele obszarów do udoskonalenia. Tylko 41% z badanych jest zadowolonych z poziomu zagospodarowania obszarów innowacji i zaledwie 1/3 jest przekonana, że zdobywają wiedzę, która stanie się kluczowa dla utrzymania innowacyjności w kolejnym dziesięcioleciu.
Rosną wydatki B+R związane z internetem i rozwojem oprogramowania
W tym roku w pięciu sektorach widzimy wyraźny spadek nakładów na B+R (przemysł lotniczy i zbrojeniowy, ochrona zdrowia, elektronika, FMCG oraz telekomunikacja), podczas gdy rosną wydatki związane z internetem i rozwojem oprogramowania (aż 17% wzrost), energetyką i przemysłem chemicznym (4,2%), a także sektorem przemysłowym (4,1%) i motoryzacją (2,1%).
Wyraźny wzrost wydatków na innowację w Chinach
Raport pokazuje wyraźny bo aż 46% wzrost wydatków na B+R wśród firm z rynku chińskiego. Dla porównania spółki z Ameryki Północnej zdecydowały się przeznaczać na działania innowacyjne jedynie o 3,4% więcej niż rok wcześniej, a z Europy 2,5% więcej. Z kolei firmy japońskie obniżyły swoje nakłady na innowacje aż o 14%. Warto zauważyć, że liczba spółek z Chin objętych badaniem w ramach raportu Global Innovation 1000 wzrosła z 8 w 2005 r. do 114 w 2014 r., co świadczy o rosnącej pozycji chińskich przedsiębiorstw wśród spółek o największych wydatkach na B+R na świecie.
Trendy na najbliższe 10 lat
Ankietowane przedsiębiorstwa wyraźnie wskazują na potrzebę połączenia strategii biznesowej z innowacyjną, jako na kluczowy czynnik przyczyniający się do sukcesu innowacji. Planują także przeniesienie nakładów z innowacji inkrementalnych w stronę nowych produktów i usług oraz
innowacji przełomowych. Obecnie prawie 60% wydatków przeznaczanych jest na innowacje o charakterze przyrostowym, 28% na innowacje, które w istotny sposób zmieniają paletę usług/produktów, procesy lub model biznesowy, a jedynie 14% na przełomowe lub radykalne innowacje. Badani zamierzają także przenieść ciężar wydatków z produktów na nowe usługi, tak by do roku 2024 ponad 60% inwestycji B+R podejmowana była w zakresie rozwoju usług (obecnie proporcje te kształtują się: 52% na rozwój produktów i 48% usług).
Metodologia badania Strategy&
Strategy& zidentyfikowało 1 000 przedsiębiorstw, które ponoszą największe nakłady na B+R na świecie (stan na 30 czerwca 2014 r.). Wydatki firm badanych w ramach „The Global Innovation 1000” stanowią w sumie 40% światowych nakładów na B+R, podczas gdy kolejne 1000 firm reprezentuje w sumie 3% nakładów. Dla każdej z firm wchodzących w skład listy, Strategy& pozyskało ze strony Bloomberga oraz Capital IQ kluczowe informacje finansowe, uwzględniające sprzedaż, zysk brutto, zysk netto, historyczne nakłady na B+R oraz dane dotyczące kapitalizacji. Dodatkowo, Strategy& przeprowadziło badanie online na próbie 505 liderów innowacji z 467 firm z całego świata. Przedsiębiorstwa biorące udział w dodatkowym badaniu w sumie wydają na B+R 130 mld dolarów, co stanowi 20% wydatków wszystkich firm ujętych w Global Innovation 1000.
Przeczytaj także:
Badania i rozwój 2014 - światowy system zachęt
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
badania i rozwój, B+R, innowacyjność przedsiębiorstw, innowacje, wydatki na innowacje, wsparcie dla przedsiębiorców, wydatki na badania i rozwój
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)