Działania CSR - jak funkcjonują w polskich firmach?
2014-12-01 13:33
Przeczytaj także: W biznesie dobre praktyki tylko na papierze
Małe firmy – mało działań CSR
Mniej niż połowa (46%) dużych i średnich firm w Polsce prowadzi obecnie działania CSR. Kolejne kilkanaście procent (15%) zastanawia się nad rozpoczęciem ich prowadzenia, co oznacza, że w najbliższych latach można spodziewać się rozwoju tej koncepcji w polskich firmach.Zdecydowanie najrzadziej (37%) działaniami CSR zajmują się firmy polskie, nieposiadające żadnego powiązania z kapitałem zagranicznym. Udział przedsiębiorstw prowadzących działania z zakresu CSR jest wyższy wśród firm z kapitałem zagranicznym, przyjmując najwyższą wartość (61%) dla firm posiadających jedynie kapitał zagraniczny.
Jak wynika z badań znacznie częściej działania z zakresu CSR podejmują przedsiębiorstwa duże i bardzo duże. W grupie firm mniejszych pod względem zatrudnienia (do 249 osób), tylko co czwarta firma podejmuje działania CSR. W grupie firm największych, czyli zatrudniających w Polsce powyżej 1 tys. pracowników, aż dwie na trzy firmy prowadzą działalność zgodnie z koncepcją CSR.
Firmy z kapitałem zagranicznym zdecydowanie częściej prowadzą działania z zakresu CSR niż podmioty wyłącznie z kapitałem polskim. To pokazuje, że CSR jest trendem globalnym. W przypadku firm międzynarodowych prowadzenie działalności zgodnie z koncepcją społecznej odpowiedzialności często jest elementem globalnej strategii grupy, której firma jest częścią. – mówi Jerzy Kalinowski, partner w KPMG w Polsce.
Doświadczone czy nie?
W celu określenia stopnia społecznej dojrzałości dużych i średnich firm przeanalizowano działania, które obecnie prowadzą. Pod uwagę wzięto nie tylko fakt podejmowania działań z zakresu CSR, ale także formalnego uwzględnienia CSR w strategii oraz przygotowywania raportów na temat prowadzonych w tym obszarze aktywności.Najliczniejszą (54%) grupę stanowią przedsiębiorstwa nieaktywne, czyli takie, które nie realizują w Polsce działań z zakresu CSR. Najczęściej były to najmniejsze z badanych firm (pod względem zatrudnienia) oraz te, które nie posiadają udziału kapitału zagranicznego. Drugą grupę stanowią firmy aktywne, czyli prowadzące działania z zakresu CSR w Polsce. Z niej można wyodrębnić trzy zasadnicze podgrupy. Pierwsza z nich, najmniej liczna (13%), to firmy początkujące. Prowadzą one działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, ale nie robią nic ponadto, tj. nie uwzględniają CSR w strategii firmy, ani nie przygotowują raportów społecznych czy zrównoważonego rozwoju.
Kolejną grupą, nieznacznie bardziej liczną (15%), są przedsiębiorstwa doświadczone. Tutaj znalazły się firmy, które są o krok dalej i albo formalnie uwzględniają CSR w strategii, albo przygotowują raporty CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu odgrywa w tych organizacjach większą rolę, ale nie jest to jeszcze kompleksowe podejście do tematu. Ostatnia grupa, w której znalazło się 18% podmiotów, to firmy dojrzałe, czyli takie, które realizują liczne działania z zakresu CSR, uwzględniają go w swojej strategii i przygotowują raporty na ten temat. Trzy na cztery firmy zakwalifikowane do tej kategorii to firmy z udziałem kapitału zagranicznego.
Blisko 30% badanych dużych i średnich firm prowadzi działalność zgodnie z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu, ale nie robi tego w sposób kompleksowy. Najczęściej przyczyną, dla której firmy nie przygotowują raportów o prowadzonych przez nie programach i projektach z zakresu CSR, jest brak odczuwania takiej potrzeby. Dla dość dużej części przedsiębiorstw samo przygotowanie tego typu raportu jest dużym wyzwaniem organizacyjnym. – mówi Jerzy Kalinowski, partner w KPMG w Polsce.
fot. mat. prasowe
Dojrzałość pod względem społecznej odpowiedzialności
54% firm nie prowadzi działań CSR
Przeczytaj także:
Społeczna odpowiedzialność biznesu w mediach
![Społeczna odpowiedzialność biznesu w mediach [© Marco2811 - Fotolia.com] Społeczna odpowiedzialność biznesu w mediach](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/CSR/Spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu-w-mediach-151886-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
CSR, odpowiedzialny biznes, MŚP, społeczna odpowiedzialność biznesu, badania przedsiębiorców, KPMG
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)