eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPolskie firmy kosmetyczne przestają eksportować na Wschód?

Polskie firmy kosmetyczne przestają eksportować na Wschód?

2014-12-01 14:54

Polskie firmy kosmetyczne przestają eksportować na Wschód?

Polskie firmy kosmetyczne przestają eksportować na Wschód? © lily - Fotolia.com

229 tys. ton produktów wartych ponad 1 mld euro - to, według najnowszej analizy AKCENTY, bilans eksportu preparatów perfumeryjnych, kosmetycznych i toaletowych w pierwszym półroczu bieżącego roku. Głównym kierunkiem wysyłki są rynki rozwinięte - wysyłka do krajów Unii Europejskiej jest o ponad 4 procent wyższa niż przed rokiem. Jednocześnie dość znacznie kurczy się eksport w kierunku wschodnim (-10,3 procenta r/r).

Przeczytaj także: Polscy eksporterzy kosmetyków. Dlaczego zasłużyli na brawa?

Mało dociekliwemu obserwatorowi może wydawać się, że słabszy eksport polskich kosmetyków w kierunku wschodnim to pokłosie napiętej sytuacji na Ukrainie. Okazuje się jednak, że nie w tym problem- analiza danych przedstawionych przez Główny Urząd Statystyczny pokazuje, że spadki były zauważalne już wcześniej.

I tak np., w okresie styczeń-wrzesień 2013 r. spadek liczony w PLN w ujęciu r/r wyniósł 5 proc. To, że skala eksportu na Wschód zaczęła zmniejszać się już wcześniej, potwierdzają obroty klientów AKCENTY.
Szacujemy, że w okresie ostatniego roku obroty naszych Klientów z branży kosmetycznej ze Wschodem spadły o około 5-7 proc. Z kolei wzrosty były w tym czasie widoczne np. w obrotach z krajami arabskimi (ok. 4-6 proc.) i azjatyckimi (ok. 12 proc.). Nasi klienci już wcześniej delikatnie wycofywali się z rynków wschodnich – z prostego powodu: na ich produkty ogromny popyt zaczął zgłaszać Zachód. Dlatego wydaje się, że ewentualne problemy na Wschodzie nasze firmy będą rozwiązywać silniejszą obecnością w Europie Zachodniej i na zupełnie nowych rynkach – podkreśla Radosław Jarema, dyrektor zarządzający AKCENTY w Polsce, firmy obsługującej transakcje walutowe eksporterów i importerów.
A rynków, na których pojawiają się polskie kosmetyki jest wiele. Marki takie jak Bielenda czy Dr Irena Eris chwalą się np. sukcesami na rynku azjatyckim, m.in. w Korei Południowej i na Tajwanie. Inni producenci handlują np. z Republiką Południowej Afryki, Indonezją czy Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. Potencjał polskiego eksportu kosmetyków na odległych rynkach dostrzegło też Ministerstwo Gospodarki, które w ramach programu promocji polskich wyrobów na świecie, chce wesprzeć ekspansję polskiej branży kosmetycznej w Malezji.

fot. lily - Fotolia.com

Polskie firmy kosmetyczne przestają eksportować na Wschód?

W okresie ostatniego roku obroty Klientów Akcenty z branży kosmetycznej ze Wschodem spadły o około 5-7 proc.


Nie każdy odbiorca z kraju egzotycznego będzie chciał rozliczać się w euro, wielu kontrahentów woli rozliczać się w dolarach.
Dobra obsługa transakcji walutowych oznacza, że można po bardzo dobrych kursach wymieniać wszystkie waluty i płacić minimalnie opłaty za przelewy. Narzędziem bardzo przydatnym, szczególnie dla firm kosmetycznych, które płacą w innych walutach niż otrzymują płatności, są forwardy. Korzystanie z nich jest darmowe, a zabezpiecza marżę i stabilizuje biznes – mówi Jarema.

Oprócz odwagi polskich firm do podbijania rynków zagranicznych, źródłem skali eksportu polskich kosmetyków jest ich pierwszorzędna jakość. Wiele kosmetyków dzięki doskonałej bazie naukowo-badawczej, również w obszarze farmacji, powstaje od początku do końca w Polsce. Niektóre półprodukty ze względu na ograniczone możliwości ich wytworzenia w kraju muszą być jednak sprowadzane z zagranicy. Przykładem jest hitowy składnik wielu wyrobów kosmetycznych, czyli olej arganowy, wytwarzany z owoców endemicznego gatunku drzewa (arganii żelaznej) występującego tylko w Maroku.
Współpraca z dostawcami i odbiorcami, z których każdy jest z innego kraju, wymaga szczególnej dbałości o płynność i bardzo dobrego zarządzania finansami, w tym wymianą walut i płatnościami zagranicznymi – wskazuje Radosław Jarema.

Szef AKCENTY na polskim rynku zwraca także uwagę, że wielu jego Klientów bacznie obserwuje sytuację na Wschodzie.
Zachód chłonie polskie kosmetyki, ale eksport do krajów Europy Środkowo-Wschodniej nadal stanowi około 1/5 jego całej jego wartości. Doświadczenia ze starych czasów pokazują, że polskie kosmetyki były cenione w krajach ZSRR, gdzie pokrywały dużą cześć zapotrzebowania na wyroby kosmetyczne. Współcześni producenci kosmetyków mogą z tego na nowo korzystać i promować swoją markę, tym razem już globalnie – mówi Radosław Jarema.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: