Tydzień 44/2005 (31.10-06.11.2005)
2005-11-05 18:43
Przeczytaj także: Tydzień 43/2005 (24-30.10.2005)
- Powracają informacje o oficjalnym poszerzeniu składu grupy G7 o nowe kraje. Mówi się o Chinach, Indiach i Rosji. W informacji powtarza się też kandydatura Brazylii.
- W 2004 roku zużycie ropy wzrosło w Chinach o 15 %, a import o ponad 34%. W 2004 roku Chiny zużyły 310 mln ton ropy i stanowi to 8% globalnej konsumpcji ( USA zużyły 938 mln ton). Chiny importowały 149 mln ton (6% globalnego importu tego surowca), a USA - 590 mln ton. Dzisiejsze Chiny to szósty producent ropy na świecie, który w ok. 60% zaspokaja własne zapotrzebowanie. Za ok. 20 lat Chińczycy będą za granicą kupować 60% potrzebnej im ropy. Zdaniem chińskich ekspertów ropa drożeje z powodu zagrożenia terroryzmem i spadkiem bezpieczeństwo dostaw, a także z powodu spekulacji. Oba te czynniki mają w 30-35% przyczyniać się do wzrostu cen.
- W III kwartale wzrost gospodarczy w USA wyniósł 3,8% r/r wobec 3,3% r/r w II kwartale. W ocenie analityków motorem tego wzrostu było spożycie konsumenckie, zakupy sprzętu i oprogramowania, dobra ruchome, ale też wydatki federalne.
- W Chinach tegoroczne ceny detaliczne wzrosną maksymalnie o 2%. Analitycy prognozują, że sprzedaż detaliczna w 2005 roku wzrośnie o 12,8%, a w 2006 roku o 10%.
- W USA spółki biotechnologiczne zatrudniają 2,5 razy więcej pracowników, wydają na badania 3 razy więcej pieniędzy, przyciągają 3-4 razy więcej venture capital niż w Unii. Zagrożeniem dla Unii jest dynamiczny rozwój badań w Indiach i w Chinach. Oba te kraje corocznie wypuszczają 4 mln absolwentów.
- Kraje rozwijające się coraz skuteczniej wykorzystują procedury obowiązujące w ramach WTO. Brazylia, Australia i Tajlandia wygrały arbitraż z Unią Europejską o dopłaty do produkcji cukru. Teraz Unia ma tylko 7 miesięcy na zreformowanie subsydiów. W innym przypadku kraje, które wygrały będą mogły nałożyć na Unię sankcje. Również Brazylia wygrała przed arbitrażem WTO spór z USA o dotacje do produkcji bawełny i teraz trwają rozmowy o warunkach, które USA muszą spełnić, by nie narazić się na sankcje.
- Według MEPS International tegoroczna produkcja stali wzrośnie o 6,2% r/r w stosunku do 1,11 mld ton. W Azji zostanie wyprodukowanych 577 mln ton stali (więcej o 81,5 mln ton). Warto zauważyć, że po raz pierwszy w Azji wyprodukowanych zostanie ponad 50% produkcji światowej stali. Według MEPS w USA i UE produkcja zmniejszy się o 16 mln ton.
- Decyzją chińskich władz sukcesywnie będą zamykane kopalnie (obecnie na tej liście jest 7 tys.), które nie są w stanie spełnić wymagań bezpieczeństwa pracy pod ziemią. Chiny to dziś największy producent i konsument węgla na świecie.
- Microsoft ma się dobrze mimo rosnącej rzeszy konkurentów rynkowych i licznych przepowiadaczy rychłego upadku koncernu. W trzecim kwartale przy wpływach rzędu 10 mld USD miał zyski na poziomie 3 mld USD. Zyski byłyby jeszcze większe, gdyby nie konieczność zapłacenia odszkodowań firmom RealNetworks i Novell (900 mln USD) za stosowanie niedozwolonych praktyk na rynku. Poważne kłopoty koncern może mieć także w Korei Południowej, a tradycyjny konflikt z Komisją Europejską też grozi kolejnymi karami. Trzeciokwartałowe wyniki są lepsze niż te, które zostały uzyskane w 2004 roku. Według prognoz tegoroczne przychody też będą rekordowe i wyniosą ok. 45 mld USD. Koncern wprowadza jednak w swoją działalność zmiany strukturalne. Rozwijając się ma coraz większe kłopoty ze wzrostem biurokracji i sk uteczną konkurencją z mniejszymi firmami.
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
CHINY, CHINY, CHINY...TRZY PROJEKTY-GIGANTY
Na początku XXI wieku państwo Środka-Chiny realizuje trzy projekty, które dziś nie jest w stanie zrealizować żadne inne państwo.
1. Chiny kontynuują budowę gigantycznego kompleksu hydrologicznego na rzece Jancy. Jego gospodarczym efektem jest stworzenie możliwości nawodnienia olbrzymich terenów, które zostaną oddane do intensywnej produkcji rolnej. Potężna elektrownia dostarczy przemysłowi i mieszkańcom prowincji tanią, energię odnawialną. Powstanie też droga dla transportu wodnego, którą będą mogły pływać statki (7-tysięczniki) z nadmorskiego Szanghaju do stolicy prowincji odległej o 1900 km.
2. Chiny zamierzają w ciągu 15 lat zrealizować projekt budowy całej sieci dróg szybkich i autostrad. Rozmiary tego projektu pozwalają na porównanie go z planem D. Eisenhowera, z którego inicjatywy w Stanach Zjednoczonych, w latach 1957-1969 powstało 66 tys. km dróg. Chiński projekt przewiduje zbudowanie 40 tys. km takich dróg. W wyniku jego realizacji Chiny będą miały 75 tys. km magistral tej klasy. To wyprzedzające działanie wobec wyzwania, jakim jest prognoza, że w ciągu 10 najbliższych lat liczba samochodów w Chinach wzrośnie z dzisiejszych 20 mln do 150 mln. Realizacja tego projektu zintegruje kraj, mający ponad miliard mieszkańców i będzie kosztowała 240 mld USD. W tym projekcie przewidziana jest także budowa mostów i tuneli, a najbardziej spektakularnym przedsięwzięciem będzie budowa mostu o długości 30 km, który połączy Hongkong z Makau. Zaskoczeniem dla obserwatorów była informacja, że Chiny zamierzają wybudować podmorski tunel pod cieśniną Tajwańską, którego długość wyniesie 200 km.
3. Chiny rozbudują do 2015 roku sieć połączeń kolejowych kosztem 241 mld USD. Powstanie 9 superszybkich linii (o szybkości do 300 km/h). Powstanie 25 tys. km nowych kolei co spowoduje, że razem Chińczycy będą mieli linie kolejowe o długości 100 tys. km.
Przeczytaj także:
Świat: wydarzenia tygodnia 49/2019
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy