![Jachty i łodzie "made in Poland" cenione za granicą [© Igor Syrbu - Fotolia.com] Jachty i łodzie "made in Poland" cenione za granicą](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/jachty/Jachty-i-lodzie-made-in-Poland-cenione-za-granica-147436-200x133crop.jpg)
Eksport polskich jachtów i łodzi wart coraz więcej © Igor Syrbu - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polskie łodzie i statki płyną coraz dalej
Jak już wspomniano we wstępie, w ubiegłym roku wartość eksportu polskich łodzi i jachtów wzrosła, a wszystko to przy jednoczesnym spadku (-4,1 proc.) w ujęciu ilościowym.Nie jest to jednak żadne novum - analogiczną sytuację można już było obserwować w poprzednim roku, kiedy to wzrost wartości eksportu jachtów i łodzi r/r osiągnął podobny poziom (10,9 proc.), podczas gdy liczba sprzedanych jednostek spadła o niemal 33 procent.
Polskie firmy produkujące jachty i mniejsze łodzie wykorzystują potencjał rozwoju branży produktów luksusowych, potrafią zapewnić wymagającym odbiorcom najwyższą jakość wykonania. Eksportują mniej jednostek lecz ich wartość jest dużo wyższa, dzięki czemu nadal wypracowują coraz wyższy zysk. Nasi producenci powoli budują markę polskich jachtów na świecie i wydaje się, że za chwilę ma ona szansę stać się synonimem najwyższej jakości i luksusu – mówi Radosław Jarema, dyrektor zarządzający AKCENTY w Polsce, firmy obsługującej transakcje walutowe eksporterów i importerów.O tym, że polskie firmy sprzedają za granicę jednostki o bardzo wysokiej wartości świadczy struktura eksportu w podziale na poszczególne kraje.
fot. mat. prasowe
Wartość polskiego eksportu jachtów, łodzi motorowych, wioślarskich i kajaków
Holandia, Francja i Norwegia - eksport do tych właśnie krajów ma najwyższą wartość.
Najważniejszymi odbiorcami polskich jachtów i łodzi pozostają państwa Unii Europejskiej. Najwięcej łodzi i jachtów eksportujemy do Holandii: w 2013 r. wartość eksportu do tego kraju wyniosła ok. 37,3 mln euro. Na drugim miejscu znajduje się Francja, zaś na trzecim, już poza UE, Norwegia, która w 2013 r. kupiła największą liczbę polskich łodzi (3306 sztuk).
fot. mat. prasowe
Wielkość polskiego eksportu jachtów, łodzi motorowych, wioślarskich i kajaków
Największą liczbę polskich łodzi zakupiła Norwegia, Francja oraz Niemcy.
Dane GUS pokazują jednak, że kierunek unijny, choć nadal najmocniejszy wartościowo, zaczyna tracić na znaczeniu: w 2013 r. eksport jachtów i łodzi liczony w sztukach spadł w przypadku UE o 12,4 proc. r/r, jego wartość spadała natomiast o 0,5 proc. r/r. Polskie jachty i łodzie zostały jednak docenione na rosyjskim rynku, który w 2013 r. zajął 5. miejsce na liście odbiorców polskiego eksportu pod względem wartości sprzedanych jednostek (skok z 9. miejsca w 2012 r.). Wywóz polskich jednostek na rynki Europy Środkowo-Wschodniej wzrósł o 56,2 proc r/r. a wartość wywiezionych jachtów i łodzi o 46,6 proc w porównaniu w 2012 r.
Polscy eksporterzy jachtów i łodzi nie ograniczają swoich perspektyw tylko do bliskich geograficznie regionów, takich jak kraje UE czy pozostałe kraje europejskie. W 2012 i 2013 r. polskie jednostki trafiły to tak odległych miejsc jak Wyspy Dziewicze czy Kajmany – mówi Jarema.
fot. mat. prasowe
Dynamika zmian wartości eksportu
Wartość wywiezionych na rynki Europy Środkowo-Wschodniej jachtów i łodzi była o 46,6 proc. wyższa niż w 2012 roku.
![Jakie znaczenie ma dla Polski wymiana handlowa z Niemcami? [© pixabay.com] Jakie znaczenie ma dla Polski wymiana handlowa z Niemcami?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Niemcy/Jakie-znaczenie-ma-dla-Polski-wymiana-handlowa-z-Niemcami-249636-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)