Centra handlowe: Polska w czołówce
2014-12-03 11:29
Polska w czołówce krajów, gdzie buduje się najwięcej galerii handlowych © Christian Müller - Fotolia.com
Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w rozkwicie
Okazuje się, że Czarny Piątek ma szanse przyjąć się również na rodzimym gruncie.„W Polsce pierwsze symptomy tego rodzaju promocji zaczynamy dostrzegać w branży e-commerce. Niektóre dostępne w Polsce sklepy internetowe, zwłaszcza te, które działają na skalę międzynarodową, niekiedy organizują na ten dzień specjalne krótkoterminowe wyprzedaże. W centrach handlowych w dalszym ciągu przeceny rozłożone są w czasie. Obniżki zaczynają się od progu ok. 20% i powoli, w miarę zbliżania się terminu zmiany asortymentu, rosną do ok. 70%. Nie ma u nas zwyczaju organizowania jednodniowych promocji, gdzie towary byłyby przecenione nawet o 90%, tak jak ma to miejsce w Stanach Zjednoczonych. To się jednak może zmienić, bo jest to uzasadnione rynkowo i jestem przekonana, że również klienci w Polsce dobrze przyjęliby taki rodzaj zachęty do zakupów. Dla porównania w pierwszych dniach wyprzedaży sklepy w Stanach Zjednoczonych odwiedza blisko 250 mln klientów, którzy w ubiegłym roku wydali łącznie ponad 57 mld USD” – mówi Dorota Chomuntowska, Portfolio Menadżer Centrów Handlowych w dziale zarządzania nieruchomościami, Cushman & Wakefield.
Z najnowszego raportu firmy Cushman & Wakefield wynika, że Francja jest nadal największym rynkiem w Europie pod względem zasobów powierzchni handlowej wynoszącymi ok. 17,6 mln mkw. Na drugim miejscu, z tylko nieznacznie mniejszymi zasobami (17,5 mln mkw.), jest Rosja, która w tym roku wyprzedziła Wielką Brytanię (16,98 mln mkw.). Łączne zasoby powierzchni w centrach handlowych Europy mogą wynieść pod koniec bieżącego roku 161,4 mln mkw., co stanowiłoby wzrost o 4,5% w stosunku do poprzedniej edycji raportu.
fot. mat. prasowe
Europa Zachodnia
Polska w czołówce krajów, gdzie buduje się najwięcej galerii handlowych
Polska zajęła ważne miejsce w raporcie będąc sklasyfikowaną na trzecim miejscu w Europie Środkowo-Wschodniej oraz piątym miejscu w Europie pod względem planowanej powierzchni handlowej w okresie od 2 połowy 2014 r do końca 2015 r.
fot. mat. prasowe
Europa Środkowo-Wschodnia
Na Europę Środkowo-Wschodnią przypadnie 81% nowej podaży – głównie za sprawą bardzo dużej aktywności deweloperskiej w Rosji i Turcji. Już w pierwszej połowie 2014 r. podaż w Europie Środkowo-Wschodniej wyniosła 1,4 mln mkw., czyli ponad dwukrotnie więcej niż w Europie Zachodniej (637 000 mkw.).
fot. mat. prasowe
Rozwój centrów handlowych
Na koniec trzeciego kwartału 2014 r. w Polsce istniały 432 obiekty handlowe o łącznej powierzchni 10 158 275 mkw. GLA. Obejmowały one 385 tradycyjnych i specjalistycznych centrów handlowych, 37 parków handlowych oraz 10 centrów wyprzedażowych (dwa kolejne są w budowie). W pierwszych trzech kwartałach 2014 r. polski rynek wzbogacił się o 317 500 mkw. powierzchni w 14 nowych i 3 rozbudowanych obiektach, co oznacza wzrost o 42% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W bieżącym roku rozbudowy stanowiły ok. 5% nowej podaży powierzchni handlowej.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)