Jaki prezent pod choinkę?
2014-12-08 10:11
Jaki prezent pod choinkę? © yler Olson - Fotolia.com
Przeczytaj także: Internauci a Boże Narodzenie 2014
Kłopotliwe zakupy
Jak wynika z badania e-sklepu Merlin.pl i TNS Polska, aż 80% Polaków planuje obdarować w tym roku bliskich. Chcemy i lubimy wręczać podarunki, szczególnie te trafione, chociaż dla wielu z nas to wciąż wyzwanie. Ponad połowa Polaków deklaruje, że w tym roku obdaruje najwyżej cztery osoby, ale już pięć i więcej prezentów ma zamiar kupić 20% osób.
fot. mat. prasowe
Ile osób obdarujemy?
Jak się okazuje, nie wszyscy pałają entuzjazmem, myśląc o świątecznych zakupach. Dlaczego?
Duże wydatki, brak czasu na szukanie odpowiedniego prezentu, tłumy w galeriach handlowych i brak pomysłu na prezent, to najczęstsze skojarzenia Polaków związane ze świątecznymi zakupami. Dylematy te mają swoje przełożenie również na wzrost popularności zakupów online w sezonie świątecznym, gdyż Polacy coraz częściej szukają prezentów w sieci. Wzmożone zakupy rozpoczynają się już ok. 20 listopada, a w ciągu kolejnych 4 tygodni liczba wysyłanych paczek jest trzykrotnie wyższa niż w standardowym miesiącu – mówi Marcin Zduńczyk, dyrektor marketingu i sprzedaży w Merlin.pl
Z nadchodzącej Gwiazdki cieszy się co trzeci Polak, jednak aż 3/4 osób ma problem z wyborem prezentów. Na świąteczne zakupy najbardziej cieszą się osoby młode (15-29), studenci, Polacy z wyższym wykształceniem, w dobrej sytuacji materialnej oraz kobiety, które częściej wyrażają zdecydowane zadowolenie ze świąt.
Kobiety, małżeństwa i osoby powyżej 40 roku życia martwią się najczęściej tym, że świąteczne zakupy nadszarpną domowy budżet. Tymczasem młodzi, single i osoby z wyższym wykształceniem w pierwszej kolejności wskazują raczej na brak pomysłu na prezent. Panowie z kolei obawiają się, że nie znajdą czasu na szukanie upominków.
fot. mat. prasowe
Czy lubimy świąteczne zakupy?
Panowie boją się pań, a panie dzieci
Według badań co trzeci Polak ma największe trudności z obdarowaniem swojego partnera – zwłaszcza mężczyźni nie wiedzą, o czym mogą marzyć ich towarzyszki (odpowiednio 37% panów i 28% pań przyznaje się do tego problemu). Kobiety bardziej martwią się, że wybrany prezent nie przypadnie do gustu dzieciom.
Zakup prezentu dla mamy także nie jest najłatwiejszym zadaniem.
Na problem z zakupem prezentu dla mamy wskazują po równo mężczyźni, jak i kobiety. Okazuje się, że mniej pracy, jak deklarujemy, mamy już z wyborem prezentu dla taty, rodzeństwa oraz dziadków – dodaje Joanna Skrzyńska z TNS Polska.
Zdecydowanie najdłużej nad dopasowaniem gwiazdkowych upominków myślą osoby młode (15-29) oraz te z wyższym wykształceniem.
fot. mat. prasowe
Dla kogo najtrudniej wybrać prezent?
Gdzie poszukujemy inspiracji? Najczęściej zastanawiamy się nad tym, co dana osoba lubi, jakie ma zainteresowania (31%). Więcej pracy w dobór prezentu dla bliskich zdają się wkładać kobiety, które częściej niż mężczyźni starają się podejść do każdego obdarowywanego indywidualnie. Co czwarty Polak (przeważnie po 40 roku życia) po prostu pyta, co dana osoba chciałaby otrzymać. Co dziewiąty korzysta z gotowych pomysłów na prezent (np. zestawów kosmetyków), a zbliżona grupa osób szuka inspiracji w sieci, podsłuchuje znajomych lub przegląda katalogi z inspiracjami.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)