Boże Narodzenie: żniwa w e-commerce, łupy dla oszustów
2014-12-12 11:25
![Boże Narodzenie: żniwa w e-commerce, łupy dla oszustów [© Pixelbliss - Fotolia.com] Boże Narodzenie: żniwa w e-commerce, łupy dla oszustów](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/cyberprzestepczosc/Boze-Narodzenie-zniwa-w-e-commerce-lupy-dla-oszustow-148077-200x133crop.jpg)
Dla cyberprzestępców Święta są okazją do zmasowania ataków © Pixelbliss - Fotolia.com
Przeczytaj także: Cyberprzestępcy atakują branżę medyczną
Tegoroczny okres świąteczny ma przynieść nawet 10-procentowy wzrost wpływów z transakcji zawieranych w Internecie. Na okres bożonarodzeniowy ma przypaść aż 20% całego obrotu wygenerowanego w tym roku przez europejski e-handel. Polacy deklarują, że na podarunki i zakupy spożywcze wydadzą w tym roku około 1 100 zł, co jest kwotą o 13 procent wyższą od deklarowanej w zeszłym roku. A większe wydatki konsumentów to większe łupy dla cyberoszustów. Ważne jest, aby ci pierwsi świadomi byli zagrożeń, jakie mogą czyhać na nich w trakcie zakupowego szaleństwa w e-sklepie. Na co zatem zwrócić uwagę, aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo w sieci?Phishing
Dzisiejsi przestępcy gustują szczególnie w phishingu. Jego najbardziej znana odmiana to wysyłanie maili z adresu podszywającego się pod nasz bank, które zawierają link do strony do złudzenia przypominającej witrynę bankowości elektronicznej, na której najprawdopodobniej zostaniemy poproszeni o dane do logowania. Należy pamiętać, że banki nigdy nie wysyłają wiadomości tego typu. Tylko w zeszłym roku na świecie powstało niemal milion fałszywych stron internetowych, co przyniosło około 5,9 mld dolarów strat.
Cyberprzestępcy prześcigają się obecnie w ulepszaniu metod kradzieży opartych na modelu phishingu. Jego kolejną odmianą jest spear phishing, czyli personalizowane wiadomości wyglądające tak, jakby zostały wysłane przez konkretną firmę czy bank. Zawierają wiele szczegółów na nasz temat, gdyż dane o użytkownikach są pieczołowicie zbierane, m.in. za pośrednictwem mediów społecznościowych. Dlatego tak bardzo ważne jest, aby w czasie gorączki przedświątecznych zakupów, kiedy dostaniemy też dużo ofert czy potwierdzeń transakcji, nie klikać w podejrzanie wyglądające maile.
fot. Pixelbliss - Fotolia.com
Dla cyberprzestępców Święta są okazją do zmasowania ataków
Dzisiejsi przestępcy gustują szczególnie w phishingu. Jego kolejną odmianą jest spear phishing, czyli personalizowane wiadomości wyglądające tak, jakby zostały wysłane przez konkretną firmę czy bank.
Następnym rodzajem phishingu jest pharming. W przypadku tej metody użytkownicy nie otrzymują żadnych wiadomości, ale w wyniku przekierowań lub własnej nieuwagi trafiają na fałszywe strony, które od prawdziwych witryn bankowych różnią się tylko literówkami w adresie. W związku z tym zawsze należy pamiętać, aby dokładnie zwracać uwagę na tego typu szczegóły w przypadku stron, na których podajemy swoje dane do logowania.
Sprawdzenie sklepu
Zanim dokonamy zakupów w konkretnym sklepie warto zapoznać się z informacjami na jego temat. Firmy prowadzące swoją działalność w Internecie, funkcjonują na takich samych zasadach, jak wszystkie inne przedsiębiorstwa. W związku z tym powinny posiadać numery KRS, NIP, REGON oraz adres, pod którym są zarejestrowane. O uczciwości kontrahenta z pewnością świadczą również posiadane certyfikaty, jak np. „Rzetelna Firma”.
![Kradzież danych osobowych: pomysły hakerów się nie kończą [© weerapat1003 - Fotolia.com] Kradzież danych osobowych: pomysły hakerów się nie kończą](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wyludzenie-danych-osobowych/Kradziez-danych-osobowych-pomysly-hakerow-sie-nie-koncza-263965-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)